Vilket bett till min unghäst??

C

Coffeaclub

Jag har en nordis som blir 5 i år. Red in honom för knappt ett år sen och allt har funkat väldigt bra, förutom att jag tycker att han är lite okänslig i munnen. Han lyssnar inte alls speciellt bra när jag tar honom i munnen, utan jag måste göra massor av överdrivna halvhalter för att öht få honom att lyssna. Började rida honom på ett vanligt rakt tränsbett, vilket inte funkade så jättebra, likaså med det tredelade. Det som funkar allra bäst på honom är ponnyhack, men vill inte rida honom för mkt på detta eftersom han ibland, om han är väldigt pigg, krullar ihop sig samt att man inte får tävla dressyr på bettlöst (har nån gång tänkt att tävla :crazy: ) Har även testat rakt pelham (två tyglar) med tungfrihet, vilket han verkar trivas kanon på, men det får man ju heller inte tävla på.. Några tips?

Sv: Vilket bett till min unghäst??

Har du testat vanligt tvådelat bett ? Det är väldigt omodernt nuförtiden, men faktum är att väldigt många unghästar fungerar bäst på ettt sånt trots modets nycker.

Nä, det har jag faktiskt inte. Har hört så många hemska historier om sår i gommen osv.. :crazy: Har faktiskt funderat på ett tvådelat fullcheek, som jag hört att många hästar trivs på.

Jag har ett vanligt tredelat på min unghäst och det fungerar bra på honom.

Som jag skrev, så funkar inte det så bra på min unghäst.. Han liksom biter sig fast emellanåt och gå och tuggar (på ett dåligt sätt) på bettet...:crazy:

hej! har du testat ett gummibett?

Har inte testat gummibett. Skulle kunnat tänka mig det om de oftast inte var så hiskeligt tjocka. Vad jag fårstått så har min pålle inte så mkt plats i sin mun och gillar inte tjocka bett. Är lite emot det också p g a av en häst som fick skav av friktionen från gummibett..

Har du kollat med någon tandläkare så att alla tänder är okej? Kan ju vara något som inte är helt sjyst. Måste du ha bett än då? Jag rider mina hästar mest med hackamore eller repgrimma, har i princip bara bett när jag verkligen tränar, hästar är ju egentligen inte skapta för att ha något i munnen...

Sår i gommen får de bara om gommen är väldigt "grund" och det är ovanligt. Jag har endast sett en häst med grund gom i hela mitt hästliv - som är ganska långt vid det här laget (ca 30 år) och det var en liten b-ponny.

jag red min unghäst först på ett 3 delat tränsbett, vilket hon verkligen inte funkade på, fick då tips av duktig person att testa ett vanligt 2 delat tränsbett med fasta ringar,
(jaha tänkte jag 2 delat :crazy: hum aja testar) och nu är jag väldigt glad att jag vågade testa, mina pålle går jätte bra på det, är både lyhörd och har slutat fibbla med bettet/munen. :idea:

Nä, jag måste väl inte ha bett än, men jag vill kunna rida honom på det och det tar ju tid att hitta ett som funkar bra verkar det som.
Får väl kanske skippa mina fördomar och testa tvådelat..... :crazy:

Det tycker jag ! Som jag ser det så är dt en myt att tredelat är mycket bättre och snällare. jag har sett MÅNGA hästar som fungerar bättre på tvådelat än tredelat

cirkus skrev:
Det tycker jag ! Som jag ser det så är dt en myt att tredelat är mycket bättre och snällare. jag har sett MÅNGA hästar som fungerar bättre på tvådelat än tredelat

Äntligen nån mer som har samma åsikt som jag!:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar