Vilket bett till en lite stark 4 årig ponny ?

P

ponnyryttaren

Nån som har något tips ? Kan det vara bra med ett bett med D-ringar med rullande " skaker " på bettet ? Eller vad tror ni ? :confused: :banana:

Tror inte att något med rullar på kommer att hjälpa dej :crazy: .
Men pröva pelham (För starkt?). Rakt isf.
Eller ett rakt bett. Hästen kan inte ta och sticka iväg med det på samma sätt som ett delat. :)

Tänk bara på att du inte får tävla på ett rakt eller pelham utan bara på tränsbett med olika sorters ringar typ D, ägg, fasta. Och tredelat bett.

Varför är den stark? Har du kollat tänderna så allt är okej? På en unghäst händer det saker i munnen och det är dumt att betsla upp om det beror på tandfel eller smärta...

I vilka situationer är den stark? Alltid eller bara i skogen?

Tänk på att aldrig hamna i en situation så du får en dragkamp med ponnyn - det är då de blir starka. Jag tycker det är bättre med ett rejält ryck, styra in i väggen, lägga en volt osv än att det blir en seg dragkamp - det är då du får en för stark ponny.

Ska du byta bett tycker jag du ska göra det under en kort period så att du korrigerar det problem du har, och sen kan byta tillbaks eller växla. Som någon skrev måste du ju ändå rida på vanligt bett på tävling.

Vilket bett som passart beror på hur ponnyn är och hur den ser ut i munnen - be en instruktör eller någon duktig som kan titta och vara med och prova om hjälp!

Lycka till och glöm inte att en 4-åring är en bebis! :)

/C

men det bästa vore väl att lära sig rida korrekt, ponnyn är ju endast 4 år :(

Som någon skrev, kanske bör du kolla upp ponnyn och tänderna.

Hur är den stark, biter den tag i bettet?
Hård i munnen?
Känslig i munnen, men springer i från dig ändån???

Det finns olika lösningar för olika problem! Rekomenderar dig INTE att gå över till ett starkare bett, för då skjuter du bara problemet framför dig, och det kommer bara till att bli jobbigare och jobbigare!

Om häste biter tag i bettet, så ska du jobba mkt med att rida serpentiner, slalom, volter m.m. Dvs ställa hästen hela tiden. Dett gör att hästen får svårare att bita tag i bettet, och så blir den mjuk. Dock så kan dett vara jobbigt att få hästen att mjukna i munnen och släppa bettet, det kräver tålamod och träning. Min elev 11 årig tjej, på en stor stark ponny har kommit väldigt långt med att få sin ponny att släppa bettet och börja lyssna på sin ryttare.

Om ponnyn är känslig i munnen så är mitt enda råd till dig: Rama in hästen med benen, och bli väldigt, väldigt mjuk i handen!

Det är väligt viktigt att en sådan ung häst får en bra grundutbildning, att fuska sig igenom utbildningen nu, ger bara stora problem senare! Du ska kanske ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig med din ponny!

Min häst som är väldigt pigg blir bara mer och mer stressad
ju mer man drar, för han vill så gärna vara till lags och när han märker att man inte är nöjd med honom blir han stressad och stark och taktar. det bästa man kan göra i det läget är att släppa på tyglarna driva med benen, samt luta sig bakåt så blir han lugn igen!
det kanske inte funkar på din men på min funkar det alldeles förträffligt! :)
Det är bättre att kolla så ponnyn inte har ont osv. osv. innan
man bestämmer sig för att byta bett. Det är trots allt väldigt
stor skillnad på ett tredelat och ett pelhambett...

Oftast men unga ponnier, så går ridningen olika bra. Dvs att man ibland hamnar i svackor om man har lite otur. Vad du ska göra är att hitta ett mjukt och bra bett, hälst ett vanligt massivt tränsbett, inte för tjockt och inte för smalt. Också rid en massa övningar för att få h*n att lyssna. Om hästen drar iväg är det bara att träna mer dressyr, om hästen är seg i munnen är det också bara att träna mer dressyr. Min pålle blev lite seg i munnen under en period av ca 4 veckor när hon var i samma ålder, Jag lyssnade inte på de andras råd om att jag skulle betsla upp henne utan jag la "träningen" på hyllan och koncentrerade mig på att arbeta bort detta. Man ska inte krångla till det för mkt med en massa olika bett, speciellt inte med en ungponny. Så jag tycker att du ska rida på ett vanligt tränsbett.

Lycka till //EB

tränsbett är inte bra, iomed att det har en nötknäckareffekt. Aj. Satsa på ett tredelat med rund mittdel och rörliga ringar :)

jag har bara provat min unghingst på sidepull samt vanlig grimma. har du kollat upp munnen på din häst? vargtänder lixom min? (som ska bort nu!)

Ett bett utan hävstångseffekt, prova dig fram, det är induviduellt från häst till häst vilket som fungerar bäst.

det får oftast inte den nötknäckareffekten om man har rätt längd på bettet. det viker sig oftast i munnen pga av de flesta har för långa bett.

Jag tycker personligen inte om att betsla upp hästarna.
Speciellt inte en unghäst. Framåtbjudningen får man inte ta ifrån dem, och man kan heller inte komma ifrån att hästen är 4 år och säkerligen har lite bus i sig.

Du skriver att den är lite stark.
Försök att se över det egentliga problemet innan du sätter på starkare bett.
Ta gärna hjälp av en tränare som kankse kan hjälpa dig att avgöra hur hästen beter sig samt vart problemet ligger.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 358
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 571
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama