vilket bett ska jag använda?

B

bockponnyn

Hej!

Har en häst som nyligen är inriden, gudasnäll i alla lägen men han tar bettet och sticker med mig i skogen emellanåt. Jag rider honom på vanligt tredelat och undviker att slita honom i munnen.
Han gör inget dumt med mig men visar tydligt att han vill SPRINGA FORT OCH LÄNGE!
Ni som har erfarenhet - vilket bett anser ni att jag kan använda utan att förstöra honom?

/Johanna

Sv: vilket bett ska jag använda?

Jag är långt ifrån något expert men vet att många använder raka odelade bett till unga pållar.

Vanligt tränsbett är ju oftast det bästa. Låter inte så bra att din nyinridna häst drar med dig. Blir han hård i munnen och drar så han inte tar tygeltagen? Låter som det krävs lite lydnadsträning, och kanske att ta det lite lugnare med att rida ut själv? Verkar lite otrygg och grön. Finns det ingen riktigt duktig ryttare som kan rida ett tag och få bort den ovanan innan den sätter sig? Överhuvudtaget är det dumt att rida på ett sätt så hästen ens kommer på tanken att kunna sticka när de är nyinridna, sällskap av en trygg häst är det bästa. När de väl kommer på något sånt är det svårt att få dem lydiga och fina igen.. Det handlar oftast inte om att byta till ett skarpt bett utan att få hästen att jobba med dig och inte mot dig..

:angel:Börja med att sätta en halsring på honom,gå sedan på marken och lär honom att stanna när du tar i den,beröm,gå stanna,beröm.MKT BRA att du har ett tre delars (tvåledat) bett till honom,ej så skarpt tryck upp i gommen och på lanerna.GOOD THINKING:cool:
FÖRMODLIGEN LÄGGER HAN TUNGAN ÖVER BETTET, när han börjar springa och du tar tag i munnen,tag då direkt i halsringen istället och använd ett kommando som du tränat in i samband med halsringen,tag bara mjuka tygeltag i munnen som föjs DIREKT av eftergifter,så att han inte känner sig tvingad att lägga tungan över bettet och fly smärtan i munnen.:idea:LYCKA TILL

Det spelar ingen roll vad du trycker i för bett, det är hur du gör när han sticker iväg som avgör

Sticker han när du skrittar? eller är det i samband med trav och galopp?

För är det i samband me de snabbare gångarterna tycker jag att du som ryttare bara under en tid ska skritta när du rider ute och hålla dig till de snabbare gångarterna på inhängnat område och så klart alltid vara koncekvent.

Jag tror du lättare kommer få stopp på din häst med ett skarpare bett - men de känns mer som en genväg för att slippa de tråkiga och grundläggande arbetet som är jätte viktigt för ungahästar. De som de lär sig nu kan även sitta kvar i äldre ålder.

Eller som fler säger rid men en lydigare häst.. och ha den som "broms" kloss när ni rider ute....:)

Gudasnäll i alla lägen, fast ibland så sticker han??!!
Låter lite motsägelsefullt i mina öron.

Fast unghästar som tror att de är både stålmannen och snabbast i världen brukar inte vara så svåra att få ner på jorden.
Det är bara att gasa och se till att du har en väg som inte kräver inbromsning, den kommer att ge upp efter ett par hundra meter.

Däremot om den lägger tungan över bettet, då har du problem. Jag rider alltid med remotgrimma på unghästar just av den anledningen.

Hej!

Har en häst som nyligen är inriden, gudasnäll i alla lägen men han tar bettet och sticker med mig i skogen emellanåt. Jag rider honom på vanligt tredelat och undviker att slita honom i munnen.
Han gör inget dumt med mig men visar tydligt att han vill SPRINGA FORT OCH LÄNGE!
Ni som har erfarenhet - vilket bett anser ni att jag kan använda utan att förstöra honom?

/Johanna

Variera mellan träns och bett, ett rakt, ett tvådelat och ett tredalat, gärna fasta bettringar. Kanske ett utan bett oxå. Det är viktigt att variera- speciellt med unga hästar!

Rakt bett med fasta ringar, bettlöst.

Ej tjocka bett, smalare är det bästa. Rakt pelham med delta?
Om din ponny lägger tungan över, kan du prova med att höja ett hål på "sidlädret".
Spänningar i ryggen?

Lägger han tungan över bettet hade jag använt ett tungfelsbett.

min 5:åring är väldigt pigg och fram och oerhört känslig i munnen.
därför använder jag hackamore, dock inget man borde göra om man inte är van vid det. (:

jag hade inte använt en pelham m delta eller ngt annat "skarpare" bett för vad f*n ska du göra när inte det hjälper längre??? kasta in handuken? hade provat ha med mig en lugn häst som ngn skrev och sen fortsatt grundträningen hemmavid skrittat en liten sväng som avslutning, sen ökat på uteritterna med lite travinslag kanske 10 meter, sakta av t skritt 10m, trav 20m ganska snabba växlingar för att ha honom "med" dig plus så han får jobba med de "små grå" istf benen!! kram frida

Antingen det du redan har eller rakt :) Min nya ungponny sticker också så vi lär känna varandra innan vi rider ut ensamma . Lycka till med din snygga unghäst :love: // Natta

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
981
Utrustning Hej, behöver hjälp att tänka lite! Min fyraåring går på ett oledat bett med lösa ringar och bettplattor. Har varit jättefin på det och...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: ygenda
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339
Träning Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka