Vilket bett rekommenderar ni?

Flugskimmel

Trådstartare
Jag ska rida till en fjording på 14 år som är helt ouppfostrad, kan skritt och trav men inte galopp. Är världens starkaste, gör precis som hon vill, ingen eller inget kan rubba henne när hon väl bestämt sig.

Jag tränar på lydnad hela tiden och har inte råd med tränare. Men jag orkar inte hålla emot henne så behöver ett starkare bett nu i början.
Vi har testat 3-delat, 2-delat, pelham och rakt. 2-delade funkar bäst än så länge, men bara när man rider i lilla hagen (hon är fortfarande för stark och stum). De andra betten är hon som att rida på en trä häst. Helt stum i munnen, går inte att böja/ställa/svänga, hon bara springer på utan att lyssna. Hon lyssnar inte på vikt, skänkel, spö, tygeln eller rösten.
Vilka bett tror ni skulle funka? Hon är helt frisk och är kollad i munnen. Behöver er hjälp fort!

Sv: Vilket bett rekommenderar ni?

Jag rekommenderar ett tränsbett, och att du SKOLAR hästen att lyssna på dina hjälper istället för att använda "våld". :)

Det spelar ingen roll hur gammal hästen är, förståelsen för ryttarens hjälper är inte medfött, utan måste läras in en i taget och nötas tills de sitter innan man går vidare till nästa steg.

Börja t.ex. i skritt med att ta lite i tygeln, beröm när hästen reagerar det minsta och ge eftergift. Gör inte svårare övning än så första dagen, avlsuta passet när hästen gjort det den ska.

Samma med skänkeln, träna skritt-halt-skritt med tydliga, separerade hjälper tills hästen förstår. Lär in röstkommandon och kombinera med de hjälper som sa läras in vartefter.

Är hästen mycket grön och inte förstår kan det vara en bra idé att börja från marken.

Var noga med att aldrig bli hängande i tygeln eller nöta med skänkeln, ge en kort hjälp och direkt eftergift. Gör om om hästen inte förstår.

Håller helt med om att ett starkt bett inte är det bästa för att lösa en sån här situation utan istället systematiskt arbete så som pinky skriver.

Håller med Pinky rent generellt - du skolar den lydig, inte genom att testa skarpare och skarpare betsling, då blir den bara mer okänslig.

Vad kan den från början? Du skriver att den inte kan galopp, alltså, kan den inte galopphjälpen - eller är det så att den drar järnet när ni fattar? Förstår den dina hjälper över huvudtaget i de andra sammanhangen? Att den inte lyssnar kan ju ha fler orsaker, inte bara ren olydnad.

Du ska inte böja och bända innan du kan starta/stanna - då börjar du med det, i ett tempo som ni tillsammans klarar av. Klarar ni inte av traven får det bli skritt. Det finns en mängd övningar av typen skritt / halt / smek på halsen / skritt / långa skrittsteg / korta skrittsteg / halt / smek på halsen / skritt / etc etc etc. När det fungerar bra och den är mjuk, så lägg in korta travpass - och glöm inte att BERÖMMA MYCKET när den lyssnar.

Man måste lägga grunden - det handlar om att hästen måste bygga om sin kropp, hitta rätt muskler och lära sig att balansera sig på ett annat sätt. Det gör den genom repetition, repetition, repetition.

Att bara dra i den tills den stannar bygger inga trevliga muskler. Som jag skrev till någon annan rätt nyss - tänk på utbildningsskalan; takt, lösgjordhet, och kontakt, sedan går ni vidare. Du ska kunna göra övergångar och tempoväxlingar med bibehållen takt i alla gångarter. Samtidigt som du tränar på det kommer hästen att långsamt börja koordinera sig bättre och mjukas upp i kroppen.

http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan

Huvudsaken är inte vad hon kan eller behöver träna på eller på vilket sätt jag ska träna henne. Huvudsaken är att jag kan träna henne. Och just nu kan jag inte det pga att jag inte ens kan kontrollera henne i skritt när vi inte är i hagen (som dessutom är för liten för att galoppera i utan vi måste hålla oss utanför när vi ska galoppera) och då blir hon ohanterbar oavsett gångart (och med det menar jag stark osv som ja tidigare skrivit).

Jag måste ha ett starkare bett för att situationen inte ska bli farlig för oss båda i början tills hon blir mera ridbar ute. Så jag söker inte svar på vad ja ska göra eller hur jag ska träna henne, utan vilket bett jag skulle kunna använda nu till en början.

Jag rider på vanligt tränsbett i hagen i skritt och trav, vilket går hyffsat bra, men jag behöver något starkare utanför hagen. Så snälla, snälla kan vi hålla oss till ämnet?

Rid i hagen tills du har kontroll? Varför "skola" en häst om du inte kan?

Men hon funkar ju bra i hagen. Det som inte funkar är galoppen pga för liten yta. Och jag vill dessutom variera lite och inte bara rida i hagen varje dag så hon tröttnar.

Vilket bett skulle ni rekommenderat till någon som rider iaf minst LA dressyr på banan men inte kan hålla hästen i skogen? Hade ni rekommenderat mer träning på banan då eller? Nej det tror jag inte.. Hästen funkar bra där och är skolad där men behöver en liten hjälp på traven när man rider ut.

Får jag inget svar så kommer jag fortsätta testa mig fram på egen hand. Det är dessutom handen som gör bettet skarpt, och det är jag medveten om så det har jag i åtanke när jag rider. Vill vara så snäll som möjligt mot hästen.

Om ni inte kan svara på min fråga så behöver ni inte uttrycka er alls..

Huvudsaken är inte vad hon kan eller behöver träna på eller på vilket sätt jag ska träna henne. Huvudsaken är att jag kan träna henne. Och just nu kan jag inte det pga att jag inte ens kan kontrollera henne i skritt när vi inte är i hagen (som dessutom är för liten för att galoppera i utan vi måste hålla oss utanför när vi ska galoppera) och då blir hon ohanterbar oavsett gångart (och med det menar jag stark osv som ja tidigare skrivit).

Jag måste ha ett starkare bett för att situationen inte ska bli farlig för oss båda i början tills hon blir mera ridbar ute. Så jag söker inte svar på vad ja ska göra eller hur jag ska träna henne, utan vilket bett jag skulle kunna använda nu till en början.

Jag rider på vanligt tränsbett i hagen i skritt och trav, vilket går hyffsat bra, men jag behöver något starkare utanför hagen. Så snälla, snälla kan vi hålla oss till ämnet?

Jag håller mig till ämnet och tycker att du skall rida i hagen tills dess att du har kontroll. Sedan rider du utanför hagen och minsta tendens att hon inte lyder, så går ni in i hagen igen.

Det finns inga genvägar och du måste vara väldigt konsekvent och ha tålamod.

Men hon funkar ju bra i hagen. Det som inte funkar är galoppen pga för liten yta. Och jag vill dessutom variera lite och inte bara rida i hagen varje dag så hon tröttnar.

Vilket bett skulle ni rekommenderat till någon som rider iaf minst LA dressyr på banan men inte kan hålla hästen i skogen? Hade ni rekommenderat mer träning på banan då eller? Nej det tror jag inte.. Hästen funkar bra där och är skolad där men behöver en liten hjälp på traven när man rider ut.

Får jag inget svar så kommer jag fortsätta testa mig fram på egen hand. Det är dessutom handen som gör bettet skarpt, och det är jag medveten om så det har jag i åtanke när jag rider. Vill vara så snäll som möjligt mot hästen.

Om ni inte kan svara på min fråga så behöver ni inte uttrycka er alls..

En princip som jag tillämpat är att inte rida i snabbare gångart än att jag har full kontroll. Hästar som slänger iväg i trav som man knappt kan bemästra får träna skritt med mig. Hästar som beter sig illa i galopp får snällt trava tills vi är överens om vem som faktiskt kontrollerar gas och broms.

Du måste kontrollera hästen, inte tvärtom.

En annan metod är att lägga en volt om hon vill dra iväg. Hon får bara gå rakt fram med dig så länge hon gör som du säger, annars så lägger du en volt, eller ryggar (om hon kan det).

Tag kommandot och beröm mycket när hon lyssnar!

Svarar er båda.

Jag har FULL kontroll i hagen. Utanför hagen har jag INGEN kontroll ens i SKRITT.
Hon kan inte rygga varken uppsuttet eller från marken. Hon går inte att rubba åt nått håll, så det med att försöka få henne på volt funkar inte. Har testat det tusen gånger.

Hon har tidigare i 11 år blivit riden i skogen på ett pessoa bett. Hon har aldrig blivit tvingad till något. Hon bits, sparkas, stegrar osv mot både oss människor och mot andra hästar. Hon kan inte va ensam i stallet eller hagen, men kan ridas utan sällskap. Hon har varit helt ohanterbar från marken och i stallet, men det börjar bli mycket bättre.

Rida endast i hagen fungerar inte. Dels för att jag måste ta in hingsten som står där under dagarna så han får stå inne istallet extra mycket och dels för att både jag och hon tröttnar på att göra samma sak dag ut och dag in. Alla hästar måste få variera träningen lite. Hon tycker dessutom det är jätte kul att rida ut (det är väl en av alla anledningar som gör att hon blir som hon blir) så jag vill kunna göra det med, men det går ju inte för jag kan inte kontrollera henne på vanligt tränsbett, så därför frågar jag efter andra alternativa bett.

Ska testa ett rakt äpplebett på måndag och se om lösningen kan vara så enkel, dock tror ja inte det.

Jag säger som de andra, skola hästen. Jag hade inte ridit ut på en häst som inte kan lägga en volt. Du rider inte till och utbildar den genom att lära den galoppera ute. Fokusera på att få henne lyhörd, sedan lösgöra, sedan rida ut :)

Hon har tidigare i 11 år blivit riden i skogen på ett pessoa bett.
Det kan ju hända att hon knäppt av och blivit ostyrlig pga pessoabettetet. :crazy:
Om jag var i din situation skulle jag börja om och jobba med NH från marken och så småningom börja rida med repgrimma eller sidepull och därefter ev tränsbett.

Men hon är styrbar i hagen. Hon lyssnar fint på mina signaler när det gäller skritt, trav, halt, svänga, ställa, böja, jobba på med bakbenen och ryggen. Hon börjar slappna av mer och mer i dressyren och går nu stadigt på tygeln i skritt och börjar gå i form i trav med.

Till saken hör det att hon kan när som helst säga ifrån pga att hon är dräktig. Efter fölningen kommer hon att stambokföras och då måste vi kunna rida runt i ett ridhus i skritt, trav och galopp. Det är den tillridningen som ska göras nu. Och det går inte om jag inte kan kontrollera henne.

Jag är fullt medveten om att man bör ta det från början, och det gör vi med allt det andra. Men just att få henne att förstå galopp skänkeln går inte pga för liten yta i hagen, ingen tillgång till ridhus/ridbana utan jag måste få lite kontroll på henne när man rider ut så att jag kan nå mitt mål med att hon kan skritt, trav och galopp på rakt spår.

Hanteringen kommer vi fortsätta med under resten av tiden då det inte går att rida, men nu under den närmsta tiden måste vi fokusera på att gångarterna sitter tills hon ska stambokföras.

Så fler tips på träning från grunden etc behövs inte.

Vi kommer inte komma framåt ifall jag inte kan få de minsta kontroll ens i skritt. Det funkar inte att bara ha dragkamp. Det funkar inte att hon tar bettet och gör det hon vill. Det funkar inte att hon inte bryr sig det minsta om varken bettet, vikten, skänkeln, spöt eller rösten. Hittar jag ett starkare bett som hon iaf lyssnar lite på så kommer det att kunna gå framåt. Just nu funkar inte det alls. Bara för att hon får ett starkt bett i munnen betyder inte det att jag kommer rida henne dåligt med stark hand och rycka/dra henne i munnen.
Jag kommer rida precis som vanligt med mjuk och fin hand och bara ta tag i nödfall.

Varför är det så hemskt att sätta något annat bett än tränsbett i munnen på hästen om man inte är en ryttare på elit nivå?

Om jag får ett bett som hästen börjar lyssna på ute så kommer jag självklart att byta ner mig ju mer lyhörd hästen blir tack vare detta.

Nu vet jag inte alls hur hästen ser ut i munnen men en häst som blir stark på det vis du beskriver hade jag provat ett jaktkandar/kimblewickbett på. Det finns med både rak mundel och med port. Du ska inte testa tredelade då bett med kedja ska vara raka för att fylla sin funktion.
På ett jaktkandar har du flera olika sätt att fästa tygeln och kan på så sätt reglera hur skarpt bettet blir. Kedjan ska vara så hårt spänd att det blir ca 45 graders vinkel ifrån mungipan när du tar i tygeln. Varken hårdare eller lösare eftersom bettet då inte fyller sin funktion. Sätter du kedjan lösare så faller bettet igenom och blir mycket obehagligt för hästen och sätter du det hårdare blir bettet mycket skarpt och kan skapa obehag och det kan skapa en vilja hos hästen att fly med otrevliga följder.

Prova bettet på inhägnad yta och var mycket försiktig så att du inte får otrevliga reaktioner. Tänk på att du får hävstångsverkan så att du tar mycket försiktigare i henne än vad du brukar.

Var väldigt försiktig när du rider för är hon van att få som hon vill så kan det bli andra reaktioner när du får kontrollen framåt med ett annat bett.

Nu vet jag inte om du brukar ha nosgrimma på henne men den enda nosgrimma som är okej att ha ihop med ett sådant bett är en vanlig engelsk.

Tack så jätte mycket för svar! Ska se om jag kan få tag på något av de betten och prova.

Har själv en "urstark" fjording som jag rider på 3-delat. En snäll kille men som vid ett antal tillfällen ute visat sin styrka och bara dragit. Då har man inte mkt att sätta emot hur skolad han är är! Jag rider på ett gummipelham när jag rider ut själv, tror mig ha lite mer att ta tag i om det skulle behövas. Som sagts tidigare,-bettet är inte starkare än handen.

Äntligen någon som förstår mig :). Tyvärr funkar inte pelham på henne. Iaf inte utan gummi.

bettet är inte starkare än handen.

Om det inte är ett bett med utväxling, till exempel bett med hävstång eller hissfunktion. Då är bettet skarpare än handen faktiskt.

Till TS
Du säger att den inte svarar för några hjälper, förstår du då inte hur ologiskt det är att betsla upp? Särskilt när den fungerar på tränsbett i hagen, då är det helt uppenbart att det är lydnaden som brister! Hästen kommer inte att bli lydigare av ett skarpare bett, däremot av skolridning och dressyr. En lydig häst är lydig även utanför staketen, annars är det ingen lydig häst.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 337
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka