Vilket bett passar tror ni??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Horses__4ever
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 731
H

Horses__4ever

Hejsan

Jag har ett vbl på 7 år som är kanska pigg och het i skogen. Han är lite hård i mun. Och just nu rider jag på ett vanligt tredelat bett men om vi travar el. galopperar så kan han liksom drar i väg med mig och jag får väldigt svårt att få stopp på hnm. Tar väl ungefär 50-70 m innan han stannar liksom.
Vi har ridit mkt dressyr både själv och för en bra tränare och han är väldigt lydig och lyssnar om vi säger så:p Men så fort vi kommer ut i skogen kan han bli en helt annan häst.
Har haft hnm i 1 år ungefär och det är min första häst.
Så nu undrar jag vad jag kan ha för bett på hnm i skogen. Funderar lite på pelham. Men vill veta vad ni tycker och tänker först:D

Tacksam för svar:bow:

Sv: Vilket bett passar tror ni??

Svårt att säga egentligen, beror lite på vad du och din häst trivs med. Men pelham eller kimblekwick kan nog fungera. Bara att prova, jag skulle nog välja att med odelad mundel, känns som att det är snällast mot munnen. Ett litet tips är att det finns massor med liknande trådar, om du vill ha mer att läsa och andras tankar i ämnet.

pessoabett med delta skulle kunna funka,men om du känner någon som äger ett sånt bett är det bättre att prova det innan du köper ett eget.

lycka till:)

Jag tycker du ska ta med dig dressyren från paddocken ut i skogen. RID i skogen! Gör halter, flytta för skänkeln, gör igångsättningar och avsaktningar, få hästen lyhörd för hjälperna! Rid ut ensam om det stressar ner.

/Tigertoffflan, rider nästan aldrig dressyr i ridhuset längre.

Okej då ska jag börjar rida dressyr även i skogen. Så får vi hoppas att det funkar. Annars ta jag och låna min kompis pelham bett och se om han trivs med det och vad min tränare säger om det.
Pessoa har jag provat och jag trivdes inte med det:crazy:

Tack för bra svar:bow:

Du kan nog prova ett pelhambett om det känns säkrare, men jag skulle också tänka på att rida lite dressyr även ute.

Det blir ofta så att när man rider på ridbana är man jättenoga med hur man rider och att hästen är lyhörd, men sen när man kommer ut i skogen tänker hästen att nu är det bara att tuta o köra. Om du gör lite samma övningar ute som på volten kan det nog hjälpa. Trava lugnt och i form, gör halt , skritta, gör lite skänkelvikningar osv. man måste lära sig rida lite mer även ute, inte bara sitta och åka:)

Lägger till: ojdå såg att redan fått samma tips! Lycka till:)

Om hästen sticker i skogen är den inte tillräckligt lydig. Antingen får du göra det seriöst och inte rida fortare i skogen än du klarar av, dvs skritt. Trava 10 steg och ny skritt tills us har mer kontroll. Rakt tränsbett och engelsk elelr hannoveransk nosgrimma är mitt tops. Alt pelham, RAKT som rids med TVÅ tyglar. Men det tycker jag kräver att hästen lyssnar till minst 80 % i skogen. Och så menar jag inte ATT den stannar utan att den stannar när DU vill.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 231
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hejsan! Jag är en jätte fin liten häst, hon är väldigt känslig i munnen och lyssnar bra. Rider på vanligt tredelat, ganska tjockt. Då... 2
Svar
29
· Visningar
13 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka