Vilket ben är hästen halt på vid nickning egentligen?

L

LivJ

Hur ser man egentligen vilket ben hästen är halt på? Min häst är halt och fram till igår trodde jag att det var vänster fram. Det fanns inga tecken på något ben, såsom värme svullnad eller puls, utan bara hältan. Han nickade till varje gång han tog fram vänster framben, därför trodde jag att det var detta ben han var halt på.

Igår när jag kom till stallet var han ganska svullen på det andra benet (höger fram) ovanför kotan, så kanske det egentligen är detta ben han är halt på? Han är endast lite halt, syns bara i traven.

Är det benet de nickar på eller är det det andra de är halta på? Jag har hört att hästar först avlastar diagonalt när det är halta (är de halt på vä fram, så belastar de hö bak mer osv), stämmer det?

Sv: Vilket ben är hästen halt på vid nickning egentligen?

Låter som att den är halt på höger fram men försök att titta på hur den sätter ner sina ben istället för att titta på huvudet.

När hästen lyfter huvudet så går han på det benet han har ont i. Så det är inte när han sänker utan höjer huvudet, det benet har han ont i.
Hoppas du förstår vad jag menar. Någon annan kanske kan förklara bättre.

Eftersom det gör ont när hästen belastar det halta benet vill hästen minska vikten som det onda benet måste bära. Genom att höja huvudet flyttas vikt längre bak (huvudet och halsen väger en hel del). Bakbenet kan ta en större del av jobbet och det onda frambenet avlastas. Därfär är det precis som gejsa säger det ben som hästen INTE nickar på som är det onda benet.

mvh
Lejonelle

Hjärtligt tack för de bra svaren. Jag blir väldigt glad över att få veta detta! Har varit väldigt orolig eftersom han varit halt utan något tecken. Min häst är ganska gammal (21 år), så jag trodde att det kanske var någon förslitning som börjat yttra sig. Kändes faktiskt bättre igår när svullnaden kommit och nu känns det ännu bättre att få klarhet om vilket ben han faktiskt är halt på. Nu antar jag att det är någon inflammation, som veterinären förhoppningsvis kan råda bot på!

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 566
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar