Vilket avmaskningsmedel på sto med föl?

Z

Zini

Jag skulle avmaska mitt sto som precis har fölat med ivomec igår, men när jag läste på förpackningen stod det att det inte rekomenderades på ston som precis fölat...
Men är alla avmaskningsmedel ej rekomenderade eller finns det något som är ok att använda på henne? Vad använder ni för medel till era ston? :confused:

Sv: Vilket avmaskningsmedel på sto med föl?

Va? Varför inte? Just det medlet är ju vad man gärna använder för att komma åt fölmasken precis efter fölning.

Det här hittade jag i Fass:

"Dräktighet och laktation
Hästar kan behandlas oavsett ålder och dräktighetsstatus, tjänstgörande hingstar kan behandlas. Ivermectin överförs till mjölk. När lakterande ston behandlas kan ivermectin överföras och återfinnas i modersmjölken. Studier beträffande effekten av ivermectin på nyfödda föl saknas."

Det är troligtvis den sista meningen som gör att de skriver att de ej rekommenderas till nyfölade ston.

Ok, då kan jag ju använda medlet på henne iallefall, blev bara lite osäker... Då får jag maska henne ikväll istället...

Jag skulle inte tveka.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har precis haft samtal med veterinären och fick direktiv att avmaska vårt föl samt den digivande mamman. Blir det inte så att fölet får...
Svar
3
· Visningar
675
Senast: Madick
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: Cheraderama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama