Vilket är erat bästa recept på soppa?

Toxid

Trådstartare
Nu när mörkret och kylan börjar smyga sig på så blir det dags för mysiga middagar med soppa och nybakat bröd. Men, vi har slut på inspiration.
Vilka är erat bästa recept på soppa? :d

Blomkålssoppa är att rekommendera! :love:

Fyra portioner,
  • 700 g blomkål
  • 7 dl vatten
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 krm svartpeppar
  • ev 1⁄2 tsk salt
  • 1⁄2 dl hackad persilja

Dela blomkålen i bitar. Koka upp vattnet med buljongtärningen. Lägg i blomkålen och koka den mjuk ca 10 min. Häll av och spara buljongen. Mixa blomkålen till en slät puré. Blanda med buljong och grädde. Koka upp och smaka av med peppar. Strö över persilja vid servering.

Favoriten just nu!
Zucchini / Squashsoppa med parmesan
3 gröna zucchini/squash nedskurna i bitar
1 gul lök
2 msk snör
4 smk olivolja
1 tärning hönsbuljong
1 liter vatten
1 msk ingefära
1 lagerblad
salt & svartpeppar
2 msk creme fraiche'
7 dl grädde/mjölk/matlagningsgrädde
Servering
Rikligt med riven parmesan
Krutonger
Gör så här
Finhacka löken och fräs några minuter i olivolja och smör utan att det tar färg. Tillsätt zucchinin och fräs ytterligare några minuter. Häll på vatten och buljongtärning och koka under lock ca 15 minuter.
Smaka av med salt, peppar och ingefära. Lägg i crème fraiche och matlagningsgrädde och mixa soppan slät med stavmixer eller i mixer.Lägg rikligt med parmesanost i tallriken och häll på soppan. Servera med krutonger.

Vet inte hur många gånger jag postat detta recept här på buke men det är verkligen mitt favvorecept :o

Orientalisk linssoppa
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 msk raps- eller solrosolja
  • 2 tsk stött spiskummin
  • 1 tsk kanel
  • 1 tsk kajennpeppar
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1 1/2 dl röda linser
  • 1 l höns- eller grönsaksbuljong (tärning eller konc fond + vatten)
  • 1 burk krossade tomater (à 400 g)
  • 2 msk tomatpuré
  • 1 morot
  • 2 paprikor (röd och gul)
  • 2 selleristjälkar
  • 3 msk hackad persilja
  • salt och peppar
  1. Skala, hacka och fräs lök och vitlök i olja i en kastrull några minuter. Rör i kryddorna.
  2. Skölj linserna och lägg dem i kastrullen. Häll på buljong, krossade tomater och tomatpuré. Låt puttra i 5-10 minuter.
  3. Skala och skär moroten och selleri i tärningar. Lägg ner i soppan och koka ytterligare 10 min. Skär paprika i tärningar. Lägg paprikan i soppan och låt puttra ytterligare 10 minuter, tills linser och selleri är mjuka.Tillsätt ev mer buljong.
  4. Smaka av med salt och peppar. Rör i persiljan strax före servering.
Servera med ett gott bröd och crème fraiche :love:

Nu när mörkret och kylan börjar smyga sig på så blir det dags för mysiga middagar med soppa och nybakat bröd. Men, vi har slut på inspiration.
Vilka är erat bästa recept på soppa? :d

Soppa på rostade tomater! :love:

*Tomater (gärna hemmaodlade)
*vitlök
*lök (vi gillar charlottenlök bäst
*färsk basilika

Skär tomaterna i klyftor, skär upp löken, skala vitlöken och dela basilikabladen och lägg alltihopa i en ugnsform. Ringla över olivolja och rosta i ugnen tills tomaterna fått lite färg.
Kör i mixer, häll i gryta. Späd med vatten. Buljong efter smak. Jag brukar krydda med chilipeppar, cayennepeppar, mer basilika, rött vin, vit- och svartpeppar, lite röd currypasta och sambal olek.

Tärna bacon och stek upp, lägg i soppan. Klicka i creme fraiche med saffran och tomat. Servera med nybakat vitlöksbröd!

Åhh, nu blev jag hungrig!

Jag bjöd på soppa på jobbet förra veckan, skulle vara glutenfri och vegansk. Jag gjorde en soppa på slantade morötter, purjolök, riven färsk ingefära och vitlök som jag täckte med vatten, lade i grönsaksbuljongtävlingar (kung markatta) och kokade tills det var mjukt. Mixade och fyllde på med kokosmjölk, smakade av. Jag hade rätt rejält med ingefära så det blev lite drag i den, hade tänkt ha lite chili också men glömde... Till sist blandade jag i en spaghettipumpa som jag kokat i ugnen i vattenbad. Det gjorde den lite mer matig, men är förstås överkurs (men nu hade jag ju en pumpa som var mogen och ätklar...) Det blev jättesmaskigt!

Saffranssoppa:

vitt vin
en skvätt rom
strimlad rödlök
kycklingfond
chili (helst någorlunda stark, tex piri-piri)
saffran

I det ovanstående marinerar jag och särbon råa jätteräkor men de går givetvis att hoppa över (fast då bör man toppa soppan med vanliga räkor eller lax).

Koka upp ovanstående rejält (alkoholen ska absolut koka bort). Häll i grädde tills det smakar bra, det kvittar om man använder vanlig eller matlagningsgrädde. Servera med ev räkor (har man råa jätteräkor får de koka med tills de är klara efter man haft i grädden), vattenkastanjer och creme fraiche-klickar. Lite bröd till också :up:

Jag gillar inte mixade soppor egentligen...
men den vanliga potatis- och purjosoppan är en standard och en favorit.

En del finskuren purjolök och två delar potatis skuren i tunna skivor (använd osthyveln!) kokas i buljong tillsammans med stora mängder timjan. Kör ner elvispen eller mixern när det är färdigkokt. Sedan blandar man i riven ost som redning.

Utan osten är den utmärkt att frysa också.

Fransk löksoppa är också en favvo. Lägg finskurna lökskivor i en kastrull med olja i botten. "Stek" dem genomskinliga. Häll på buljong och timjan. Koka klart.
Häll soppan i en form. Lägg i skivor av vitt bröd så det täcker ytan. Strö över ost och gratinera i ugn.

Mera recept med squash emotses - landet svämmar över just nu.

En god fisksoppa med aioli är fantastiskt, jordärtskockssoppa en annan personlig favorit och på topp tre eller åtminstone topp fem linssoppa med curry och rotselleri a la Saltå kvarn. Kan ej länka recepten f n med linssoppan är lättgooglad och jordärtskockssoppan kan knappast misslyckas att googla sig fram till. Med bra råvaror är fisksoppan heller inte så knepigt att få till.

Jag testade att göra den här soppan (Grön ärtsoppa), och den var huuur god som helst! Köpte fler ingredienser på en gång och ska göra en till omgång snart! Det står att den äts kall men jag har bara ätit den varm :)

Grön ärtsoppa

Ingredienser
1 finhackad gul lök
2 msk Norrmejerier Smör
1½ tärning grönsaksbuljong
6 dl vatten
1 påse frysta ärtor, 500 g
2 dl crème fraiche
1 kruka basilika
salt och peppar

Instruktioner
Fräs löken i smöret tills den är mjuk
och glansig men inte har fått färg.
Smula ner buljongen och häll på
vattnet. Koka upp och häll i ärtorna.
Låt koka i ett par minuter. Låt
svalna något, lägg i basilikan och
kör soppan slät i en mixer. Tillsätt
crème fraiche och blanda till en slät
soppa.
Smaka av med salt och peppar
och ställ svalt.
Servera soppan kall. Dekorera
med några basilikablad.

Här är en av mina favoriter

Sydfransk saffranssoppa

Till 4 personer.

2 gula lökar
2 msk smör
1 fänkål
4 potatisar
2 msk tomatpuré
½ kryddmått saffran (½ kuvert)
1 tsk stött timjan
1 liter vatten
2 hönsbuljongtärningar/grönsaksbuljong*
1 dl vispgrädde
½ tsk salt
1 kryddmått vitpeppar

Till servering: skalade räkor eller musslor att lägga på toppen

Gör så här:

Hacka löken och smörfräs den glansig i en rymlig gryta.
Skär fänkålen i tärningar och skiva potatisen.
Lägg i grytan.
Blanda ner tomatpuré, saffran, timjan, vatten och buljongtärningar.
Låt koka 20 min under lock.
Ta up grönsakerna och kör dem i mixer.
Häll tillbaka purén i grytan och tillsätt grädde.
Smaksätt med salt och peppar.

*går bra vilket som

ICAs "afrikansk soppa", blir mer en gryta än en soppa (i alla fall när jag gör den) men den är så vansinnigt god. Namnet retar mig lite (jovisst, afrikansk soppa, i hela världsdelen finns bara ett kök... :cautious::laugh:), men den är för god för att det ska kunna störa. :up:

Jag gillar ärtsoppa, utan fläsk. Alltså sån på gula torkade ärtor. Hur man gör står på paketet...

Min nästa favorit är min linssoppa som består av
grönsaksbuljong
purjolök
potatis i bitar
morötter i bitar
röda linser
ev. en påse saffran
kokas tills potatis o morötter är typ överkokt och går att mosa med tungan
avnjutes med rågkaka med ost på. :d

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 922
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Skit, jag har dragit på mig en förkylning, vilket egentligen inte är en katastrof, men i dagarna dyker det nog upp en kallelse till...
Svar
8
· Visningar
731
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 670
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar