Vilket är bäst, stammässigt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Papaya
  • Startdatum Startdatum
P

Papaya

Vilken hade du valt om du skulle rikta dig in på hopp/fälttävlans avel?

1. Sto, Cormint x Caretino x Grundyman

2. Sto, Con Air x Ahorn x Caletto I

3. Sto, Hermes de Authieux AA x Corofino x Lennon

4. Sto, Contendro I x Canturo x Landgraf x Caletto I

Vem är denna Hermes?Är han en angloarab? Är det någon av de som får gröna papper här? Jag är mest sugen på sto nr 4 tror jag..men jag vet inte :D Kanske dessa stammar är lite för "tunga" för ft, men jag är förtjust i fullblod och kan tänka mig att lägga en xx hingst på stoet i framtiden.

Sv: Vilket är bäst, stammässigt?

Sto nummer fyra helt klart om man bara tittar på stammen,men det finns ju så mycket annat som är viktigt-egen prest.-stofamilj-utseende bla.

Fast det klart-tror knappast att någon är lämplig till fälttävl.och ja Hermes är anglo.

Hoppavel så är det klart nr 2 för min del om man går enbart på hingstarna, men beroende på mödernet så skulle det lätt bli någon annan av dem.

Hurvida de får gröna papper här eller ej beror helt och hållet på i vilket förbund stona är registrerade, de måste vara berättigade till huvudstambok i något av de förbund som ASVH godkänner.

Fast det klart-tror knappast att någon är lämplig till fälttävl.och ja Hermes är anglo.

Hermes de Authieux är över 90% anglo, resten Selle Francais. Tävlar svår hoppning. Är Verbandshingst hos Holsteiner Verband sedan 2007.
Godkänd i Holstein och Trakehner Verband därför är han OK för att avkommor kan få gröna papper i ASVH.

200_Hermes.jpg

Info http://www.holsteiner-verband.de/cms/front_content.php?client=1&lang=2&idcat=32&idart=444&getInfoBox=yes&pageno=4

Härstamningsmässigt är det nog hugget som stucket, alla har attraktiv hoppstam. Det som är intressant är ju hur de är i temperament, typ och hur de rör sig. Flera ligger högt i blod och borde därmed passa för ft-avel, det är ingen som borde vara för tung, iaf inte på pappret.

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Ottilia
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 602
Senast: Vingra
·
Avel Holsteiner hade sin körung i går, segrade gjorde en hingst e. Canto-Carolus I-Calypso II-Royal Wash xx. Danmark köpte tre...
Svar
10
· Visningar
3 188
Senast: slira
·
Avel Man kanske ska bege sig över sundet den 5-8/3 2009, för danskarna har tagit ut en hel del hingstar med intressanta härstamningar till...
Svar
19
· Visningar
4 740
Senast: Northern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka