vilker kraftfoder

J

Josse58

ska byta foder till pållen. jus nu äter han kornkross och havre. 2 kg / dag. men han har så himla mkt energi, och han behöver nt ha mer, för allt hamnar i huvudet på honom. någon som har ngt bra fodertips som innehåller protein och är bra till fullblod ? han är 10 år o rids 3-4 dagar i veckan, lätt just nu.

Just nu r han även lite mager, så vill ju gärna ha upp hullet :crazy:

Sv: vilker kraftfoder

Varför ger du honom både kornkross och havre. Räcker det inte med bara det ena. Vad får han för grovfoder och hur mkt??
Min häst är också mager och jag ger honom lucern och det funkar bra. Men det finns speciella färdigblandade foder som kraft eller musli, som är till för "magra" hästar. Men om man inte vill ge sånt brukar man oftast ge kornkross.

Varför ger du honom både kornkross och havre. Räcker det inte med bara det ena. Vad får han för grovfoder och hur mkt??
Min häst är också mager och jag ger honom lucern och det funkar bra. Men det finns speciella färdigblandade foder som kraft eller musli, som är till för "magra" hästar. Men om man inte vill ge sånt brukar man oftast ge kornkross.

han fick det när a köpte honom och har inte velat byta , imed han har flyttat, bytt hö redan osv. han får hö nu, ca 10 kg per dag. han får även lucern, ca 1,5 kg per dag,(gillar det nt så värst mkt)

räcker det med bara kornkross tro ?

ja det kan det göra. Vet du om höet är bra,
analys?? Man kan ju också ge olja också. Men jag tror det skulle räcka med bara kornkross, för det är ju oftast havren som "sätter sig i huvudet". Men som sagt det fins en sjö av en massa olika foder, så kolla vad han behöver fördt och främst, för hästar kan ju bli konstiga "pigga" av att ha magnesiumbrist. Så det bästa är nog att kolla upp vad din häst behöver.
Jag hoppas jag har hjälpt dig lite :) Jag är ingen expert på foder men jag kan en del. ;)

Krafft Groov 125 eller Hippo Alfa Grow skulle jag rekomendera:) Ger lugna men tjocka hästar:P

Min magre stackare stod på rehab (havrefritt) ett bra tag och det är suveränt, men blev för dyrt i längden, så jag bytte till kornkross.
Han får 2kg per dag och betfor, mineraler/vitaminer och jäst.
Hörde mig för och det ska inte vara några problem att ge det enbart.
Förr sas det att hästarna fick gallor om man ökade fodergivan för fort, så man kanske ska ta det lugnt med höjningen bara.
Men han har inte gått ner i vikt sedan jag började med det iaf:)Tycker du ska fortsätta med lusern oxå.

ja det kan det göra. Vet du om höet är bra,
analys?? Man kan ju också ge olja också. Men jag tror det skulle räcka med bara kornkross, för det är ju oftast havren som "sätter sig i huvudet". Men som sagt det fins en sjö av en massa olika foder, så kolla vad han behöver fördt och främst, för hästar kan ju bli konstiga "pigga" av att ha magnesiumbrist. Så det bästa är nog att kolla upp vad din häst behöver.
Jag hoppas jag har hjälpt dig lite :) Jag är ingen expert på foder men jag kan en del. ;)

nu har vi tyvärr inte analys på bårt hö, eftersom vi får nytt ganska ofta, tyvärr. men jag ska ringa vetrinären iveclkan, eftersom när hon var ute sist och vi pratade om viktminskningen sade hon jag skulle ta en kolla masken. men hade hade ingen mask så hon får komma ut och ta ett blodprov.

men hur kan man se vad dem behöver ?

Min magre stackare stod på rehab (havrefritt) ett bra tag och det är suveränt, men blev för dyrt i längden, så jag bytte till kornkross.
Han får 2kg per dag och betfor, mineraler/vitaminer och jäst.
Hörde mig för och det ska inte vara några problem att ge det enbart.
Förr sas det att hästarna fick gallor om man ökade fodergivan för fort, så man kanske ska ta det lugnt med höjningen bara.
Men han har inte gått ner i vikt sedan jag började med det iaf:)Tycker du ska fortsätta med lusern oxå.

ja okeej, ja alltså jag funderar ju på att ge endast kornkross. men jag undrar ju om man kan ge bara det.. har hört det inte är bra med för mkt korn.
sedan får han lucern,betfor och mineraler.

Krafft Groov 125 eller Hippo Alfa Grow skulle jag rekomendera:) Ger lugna men tjocka hästar:P

De är alltså ett bra foder, kan man även ge det till en häst som är otroligt pigg o glad, men i lagom hull, men då i mindre mängd? Eller finns de säkert nåt annat som kan passa en sådan häst`?'

Är ute efter o lära mig mera om hästfodret, så ja e bara nyfiken:)
mvh Linusen

jadu lite blandat:P har inte änvänt det själv ännu men borjar bli mer och mer nyfiken. har hört att det är ganska mkt luzern i bla. Det är 10 i MJ och 135 i Smbrp.

Det finns även antingen krafft grund eller krafft groov 90. Båda är mkt bra foder enligt mig bara det att det är för hästar som är mer normala i hull och för dom som har bra hö :)

jag ger fiber gi låg,funkar perfekt t mina b-ponnyer,innan gav jag kornkross och betfor,men jag spara mkt pengar på att ge dom ett foder som e komplette

Det ska inte vara några problem, efter vad jag hört.
Funkar på min iaf.

Jag hade ungefär samma problem som du. Min häst fick havre förut, men det satte sig också lite för mycket i huvudet på honom, han var också lite tunn. Höet blev han bara bukig av, håller dock på att byta hö nu med bättre värden.
Men, jag tips om att byta till kornkross och kraft grov 125. det funkar jätte bra för min häst.

Senast ändrad:

Jag hade ungefär samma problem som du. Min häst fick havre förut, men det satte sig också lite för mycket i huvudet på honom, han var också lite tunn. Höet blev han bara bukig av, håller dock på att byta hö nu med bättre värden.
Men, jag tips om att byta till kornkross och kraft grov 125. det funkar jätte bra för min häst.

ja, jag känner när jag rider att havren sättr sig för mkt. om man nu kan känna sånt, haha! men ska iaf skippa havren nästa gång ja köper mat, sedan får vi se om det räcker med bara kornkross..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 858
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 612
Senast: Irival
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 788
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10