Vilkens sorts halm?

Winterqueen

Trådstartare
Min väninna har fått analys på sitt senaste hö-köp och hon höll på att trilla av stolen. Alla värden slår i taket till hennes hästar på redan 5kg/dag :eek: så nu måste hon köpa halm att dryga ut med, så hästarna har något att sysselsätta sig med. Tanken är att nytt hö ska hittas, som har lite sämre värden, men tills dess så måste ju hästarna äta i alla fall. Och nu utan någon som helst kunskap om att använda halm som grovfoder, frågar jag er här inne, ni som är så kunniga, vilken sorts halm ska man köpa? Finns ju vete, korn, havre.... vilken sort kan man ge till hästarna som grovfoder utan risk? Vilken sort föredrar du/din häst?

Sv: Vilkens sorts halm?

Om din väninna har fått så himla höga värden på sin analys, är hon helt säker på att provtagningen har skett helt korrekt?

Min häst är väldigt förtjust i både korn- och havrehalm.

Det kan dock vara knivigt att få tag på halm av god hygienisk kvalitet så be henne undersöka noga och helst ta hygienisk analys.

Tack för ditt svar. Det är hon själv som har tagit analysen, och eftersom hon har tagit analys varje år själv i flera års tid nu så är jag rätt så säker på att hon vet hur hon ska göra.

Okej. Nu var det en bonde som ringde henne och bjöd ut halm (hon har en annons angående saken) Men.... han erbjöd en halm som jag aldrig har hört talas om.... Någon här inne som är mer kunnig och insatt i hur det fungerar det här med halm. Sorten han hade så var en blandning av havre, vete och timotej :confused: Kan man ge en sådan blandning till hästar? Han sade att det var en annan hästägare som han började fixa det här till ifjol, och hästarna hade ätit av det hela vintern och tyckte mycket om det. Nu i år så har han tagit ännu mer av detta för att också kunna erbjuda till andra hästägare. Alltså, det är havre, vete och timotej blandat i samma bal. Är det något att "hoppa på" och köpa, eller ska man strunta i det och söka annat?

Det är ju höblandad halm, vilket väl knappast är intressant om man vill ha som komplement till för kraftigt grovfoder?

Bonden ha nog halm med insådd(gräsfrö),
Brukar öka smakligheten på halm och är inget negativt i mina ögon:-)

Okej. Så då kan man alltså ge det till hästar, utan risk. Går det att analysera halm? (min väninna vet säkert redan detta, men jag frågar av nyfikenhet. Kan ju vara bra att veta senare någon gång) Ska man då skicka in till samma ställe som då man skickar in hö?
Men, om det då är hö blandat färdigt i halmen, kan man ge det som enda grovfoder då om hästarna äter det?

Okej. Så då kan man alltså ge det till hästar, utan risk. Går det att analysera halm? (min väninna vet säkert redan detta, men jag frågar av nyfikenhet. Kan ju vara bra att veta senare någon gång) Ska man då skicka in till samma ställe som då man skickar in hö?
Men, om det då är hö blandat färdigt i halmen, kan man ge det som enda grovfoder då om hästarna äter det?

Nej, så mycket hö är det nog inte i halmen, men perfekt nattfoder:) Det skulle jag vilja ha... Eurofins gör visst hygienanalys men inte agrilab. Om du ändå gör hygienanalys kan det ju vara intressant att ta även näringsanalysen?

Jaa, hmmm.... börjar själv lite fundera på om jag också ska ta och köpa lite av den här halmen, eftersom jag trots allt har hästar som skulle behöva mer TS än vad de äter nu (har ensilage i stallet, och får inte i dem stoppade så mycket
som de skulle behöva :( ) Kanske man skulle få dem att knapra i sig lite av det här då också, till exempel som nattmat. Men då ska jag ha både hygien- och näringsanalys på det före.

På halm med gröninblandning är det jätteviktigt att ta hygienanalys eftersom gräset har behov av många fler torkdagar än halmen för att bli torr vilket de flesta inte har en tanke på utan pressar efter bara en dag på fältet som man gör med halmen varpå gräset sen möglar i balarna.

Vad gäller vanlig halm finns det mängder av riktigt fin halm i skåne i år men i övriga landet är det väl sämre av det har jag förstått. Den hygieniska kvaliteten på skånehalmen lär det inte vara problem med i år iom det kanonväder som var vid skörd all halm var torr som fnöske vilket också gav problem med flera bränder när den pressades just för att den var så torr. Så bor ni här nere så är det bara att välja och vraka vad gäller halm i år. Själv föredrar jag helt klart vetehalm när det kommer till foderhalm, mina hästar har också visat sig vara väldigt förtjusta i rågvetehalmen vilket jag inte trodde de skulle vara (har både vete och rågvete halm i år).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 804
Senast: skuggi
·
Foder & Strö tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra. har en häst som är extremt...
Svar
16
· Visningar
2 364
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama