Vilken vitamin?

I

Idi_oten

Vilken vitamin är det hästen saknar om det äter på sitt o andras bajs ? Det är väl nån ?

Tacksam för svar.

Sv: Vilken vitamin?

Det är inte alls säkert. Jag har fått förklaringen störningar i mage och tarm.

Instämmer med föregående. Inte sällan har hästar som äter andras bajs en störning i tarmfloran och försöker få frisk tarmflora till systemet genom att äta andras bajs.

Har du provat med t ex Mag/Tarm från Krafft?

okej,Jag har inte provat med ngt ännu, har nyss sett honom käka det.

Kan man läsa om de "tillskottet" på deras hemsida?

Senast ändrad av en moderator:

Vuxna hästar koprofagerar, dvs äter träck, av samma orsaker som träätning, alltså låga grovfodergivor och/eller för lite protein i foderstaten. (källa: boken "Hästens näringsbehov och utfodring")

Har du koll på att den får tillräckligt med grovfoder och protein?

Han får inte så mkt kraft utan han får mer hö ( bantar för tillfället ) Då är det havrekross och betfor o mineralpro (röd) och ca åtta kilo hö om dagen. Läste på baksidan av mineralerna men kom ej ihåg hur mkt protein de ingick. Kan kanske också va att han får för lite av dom mineralerna ?

Tack för alla svar :bow:

Belägg och belägg vet jag väl inte men B-vit hjälper ju grovtarmsfunktionen så det har väl ngt med det att göra..
Jag har iaf fått lära mig att det KAN ha att göra med B-vitamin brist att göra. Men inte alltid!

Jag ska kolla höt :idea: men jag har för mig dom inehöll protein, men jag kan ha fel. jag e virrig :o

Han får inte så mkt kraft utan han får mer hö ( bantar för tillfället ) Då är det havrekross och betfor o mineralpro (röd) och ca åtta kilo hö om dagen. Läste på baksidan av mineralerna men kom ej ihåg hur mkt protein de ingick. Kan kanske också va att han får för lite av dom mineralerna ?

Tack för alla svar :bow:

Oj här var det okunnighet. Då ska jag lära dig lite...

I allt foder, förutom mineralfoder o dylikt, finns energi (MJ) och protein (smältbart råprotein). Protein är kroppens byggstenar, inte en vitamin.
I hö och silage varierar mängden av både energi och protein väldigt mkt. Särskilt proteinmängden kan variera mycket!
Du ska inte kolla på OM det finns protein i erat hö, det finns i allt foder utom rent fett som olja och i rena mineralfoder.
Dock är risken att det finns alldeles för LITE av protein i höet (mängd under 40g smältbart råprotein per kg är för lågt). Och har man inte koll på det så kan hästen lida av proteinbrist. Det är den mest troliga anledningen till att din häst äter bajs.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hos människor har man sett kopplingar mellan låga nivåer av D-vitamin och olika typer av rubbningar i ämnesomsättningen, medan...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10