Vilken veterinär skulle ni valt?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag sitter och funderar lite på framtiden här. Jag har ju en T-märkt valack, som jag har som plan att en gång om året kolla upp för säkerhets skull. Och då har jag börjat fundera på vilken veterinär som ska få den äran. Och behöve rlite input hur ni hade valt.

Alt 1 är kliniken som dömde ut honom. Veterinären som hade hand om honom har slutat, men unghästens veterinär (som jag är jättenöjd med) jobbar där. Kliniken har nästan alla faciliteter, det enda de inte tar emot är inneliggande hästar med stort vårdbehov nattetid. Det är den klinik jag brukar använda, och är jättenöjd. De är inte dyrast, men heller inte billigast. Ligger 10 mil härifrån. På minussidan är att det är ett helt företag och kan ta flera dagar att få telefonkontakt med en VETERINÄR.. Tid brukar man få inom 2-3 veckor, oftast 2. Dessa har alla journalerna på valacken etc.
Stora fördelarna: Veterinär jag vet hur hon är, de har all dokumentation på valacken och alla faciliteter.

Alt 2 är kliniken som ligger närmast mig. De har mindre faciliteter, tar inga inneliggande hästar alls, men har rtg, UL och allt sånt och utför operationer där hästen kan gå hem samma dag. De är billiga, man brukar få tid snabbt, ofta inom ett par dagar, max inom en vecka. Det är lätt att få telefonkontakt med en veterinär och det kan man få samma dag man vill ha det. Det är 5 mil dit. Nackdelen är att jag har blandade erfarenheter av veterinären där. Hon har i vissa fall varit super, och i andra fall under all kritik. Så generellt så åker jag inte dit. Men jag har varit dit med unghästen en gång och då var hon jättebra, sen har jag varit dit med valacken för hans gaffelbandsskada och då var hon under all kritik. Folk är endera JÄTTENÖJDA med henne eller inte nöjd alls. Och jag har som sagt sett båda sidorna. Ingen aning om hur hon skulle vara i just fallet som bli nu, det får man prova och se.
Stora fördelarna: Nära, billig, lätt få tid, lätt få veterinärkontakt.

Alt 3 är hemmavet. Som deltid jobbar på röntgenavdelningen på stor klinik och är väldigt välkänd och välrenommerad där, forskar en hel del med. På deltid har han smådjursklinik hemma (och tar numera hand om mina smådjur). Åker en del på häst med, men vill samla ihop så han har mer än en att åka till. Sällan omöjlig dock, och förtjust i mina hästar. Patetiskt billig, vi talar riktigt snuskigt billig. Den erfarenhet jag har av honom på häst är enbart bra! Han bor nära, är 2½ mil dit om jag åker dit. Han har dock ingen hästmottagning så, men det går bra att åka dit och få hästen genomkänd, böjd osv. Dock inga faciliteter alls (böjprov t ex utförs utanför hans hus, i bostadsområde). Han kan som sagt självklart åka ut med, men jag har verkligen urusla underlag för böjprov hemma (grusväg). Facilitetesmässigt etc är han att jämställa med distriktsveterinären, dvs han kan göra det som görs på fältet. Lätt att få tag på, lätt att få telefonkontakt med veterinär, men värre att få tid hos, det kan bli dagen efter man får tid, och det kan bli tre veckor senare beroende på hur han har det med annat och om man själv jobbar när han kan och är ledig när han jobbar inne på rtg t ex. Dock väldigt stor vilja att försöka pussla ihop.
Stora fördelarna: Nära! Absolut billigast. Mycket bra att ha att göra med och prata med (viktigt för mig). Har gått rykte, och den lilla erfarenhet jag har av honom och häst så är den bra. Suverän erfarenhet med smådjuren.

Så, vem skulle ni välja? Att jag har tagit med risbilden är för att hästen ju iom sin triangelmärkning har reservationer i sin försäkring och det blir min fick som får betala kalaset, så det är en inte helt oviktig faktor i sammanhanget, även om den inte är på något vis avgörande.

Sv: Vilken veterinär skulle ni valt?

Iom att detär en årlig koll för säkerhets skull så skull jag utan tvekan välja alt 3.
Låter smidigast på alla sätt. Om du dessutom inte misstänker att han skulle ha ont utan känns som han ska så låter det långt med både 5 och 10 mil, det blir mera "projekt" än koll.
Alt 3 låter också mest ekonomiskt hållbart för tillfället.

OM du däremot misstänker att det skulle vara något som inte känns som det ska, på V så skulle jag välja alt 1.

Men nu blev du inte klokare va?

Rent spontant så tycker jag inte att det låter som att du har nåt större förtroende för vet nr 2, så den går väl bort direkt isåfall. Sen står alternativet mellan vet. 1 och 3.
Du kan inte göra så att du tar med hästen till vet nr 3 och OM han skulle hitta nåt som han vill att du ska kolla på närmare så åker du till vet.1!? Fast det kanske är bättre att åka till vet nr1 direkt ifall de hittar nåt så kan de kolla det på en gång. Knepigt det där. Jag vet ju inte varför din häst är triangelmärkt och vad för undersökningar du vill ha gjorda för att kolla att han är ok, men handlar det om hälta så lär väl vet. 3 också se på böjprovet om han är ok eller ej. Mao samma böjprov som de gör på kliniken om du åker dit...

Svarar flera i samma..

Han är T-märkt för en defekt i hasleden som ger kronisk hälta från hasleden. (Dock är han böjd i december UA, så nåt göt jag rädd iaf ;) Han är böjd då a vet nr 3 förresten). Så kollen 1- 2 gånger per år är böjprov i princip, plus longering om det är möjligt/anses behövas. Men ffa är det böjprov jag vill ha, och allmän genomkänning då. Dvs det kan göras lika bra oavsett vilken veterinär egentligen. Det är väl sen när det handlar om att bedömma/tolka böjprovet det kan skilja sig.

Sen, den veterinär jag väljer för kollerna kommer ju vara den veterinär jag kommer vända mig till om jag misstänker något är fel med. Det känns som jag så långt det är möjligt vill att SAMMA veterinär ska göra böjproven, oavsett om de görs med misstanke om elände, eller bara för att kolla. Men det kan bli så förvirrande om man ska behöva fundera på om ev skillnader beror på att olika veterinärer böjer olika.

Och nej, jag har ett par riktigt dåliga erfarenheter av vet nr två, men samtidigt en mycket bra med. Så jag är kluven. Hon KAN ju vara superbra i just det här fallet, men det vet jag egentligen inte utan att prova. Och jag kan ju prova, och sen byta om det inte känns bra.

Priset förresten, för en koll och genomböjning ligger på klinik 1 på ca 1500 kr. Plus 20 mils resa med släp då (bensinkostnad). För samma sak på klinik 2 så ca 1000 kr, och då har de gett mig ett rabatterat pris, dvs det är inte enligt prislista utan jag ringde och frågade vad det skulle kosta och fick då ett pris som bara gäller för mig, och det blir drygt 900 kr. Plus bensin för 10 mil. Och för hemmavet är det svårt att säga vad han skulle ta då jag inte har haft honom på hästarna så mkt. Men DÅ tog han 300 kr för att kolla unghästen, titta på unghästen i rörelse, kolla på valacken i rörelse samt böja valacken båda bak, och kolla på ett hudutslag han hade. Iofs hade han då lite annat med smådjuren också att göra, så slutsumman blev 1100 kr. När jag varit dit med hundarna har han för 'koll' (oavsett om det varit stelgammal hund, tik som tappat flåset, tik med tåfraktur osv) 300 kr. Men vad han skulle ta för att kolla valacken vet jag inte exakt, men det kan mycket väl vara 300, och knappast mer än 500. Det är alltså billigt in absurdum.

Jag har dock ingen aning om vad hemmavet skulle göra om man hittar en hälta som borde behandlas, om han kan göra det eller om han remitterar vidare.

Jag hade helt klart valt alt. 3 (vet vem det är också, så jag ger alternativet ett extra plus för det). Om han hittar något att anmärka på, så kan han säkert resonera med dig huruvida det borde röntgas eller undersökas mer ingående.

Det som är nackdelen är väl om det behöver röntgas.

Har han inte visat några tecken på hälta eller rörelseproblem mer än "vanligt" , så skulle jag ändå för en årlig koll åka till alt. 3 ! (om han visat tecken på problem, så klinik direkt) Han är bra, och som plus så har han humor och går att resonera med.

Såg att du svarat mer så jag svarar lite till ;) : Om hemmavet hittar något som kan misstänkas ha med hasen att göra skulle jag tippa att en röntgenbild bör tas för att kolla om tendens till pålagringar etc har uppkommit. Annars beror det ju på vad som hittas - misstänker man ingen led som orsak till problemen eller annat som bör röntgas så kan han nog göra en hel del ändå.

Förresten: Han kanske kan skicka dig bara för röntgen/ultraljud om det är så? Så att du inte behöver ny undersökning på klinik, utan bara kan ta bilderna så får han läsa av dem. Fråga honom om det är möjligt!

Senast ändrad:

Jag hade helt klart valt alt. 3 (vet vem det är också, så jag ger alternativet ett extra plus för det). Om han hittar något att anmärka på, så kan han säkert resonera med dig huruvida det borde röntgas eller undersökas mer ingående.

Jag har ju inte så stor erfarenhet av honom på häst än, men mer på hund och just att han går att prata med och resonera så bra gillar jag SKARPT. Två gånger varit in med saker med hund som en klinik skulle rutinröntgat. Men där P tyckt att 'man kan röntga det här, men jag tycker inte att det är något man behöver göra JUST NU pga av bla bla, men om du vill ha det röntgat ändå så skriver jag en remiss, inga problem'. Dvs han kör inte en massa grejer och undersökningar 'bara för att', men motiverar väldigt väl varför han tycker si eller så, och även vad man skulle kunna få reda på/vara hjälpt av med röntgen, och låter mig bestämma. Sånt gillar jag.

När det gäller röntgen så iaf på hund så kan han utan problem skriva en ren röntgenremiss, dvs in och röntga och inget mer. Och det kan han ju till klinik med (men jag vill inte till den klinik han jobbar på), men jag kan ju utan problem beställa tid för rtg själv på klinik 1 eller 2, och ta med mig bilderna hem så han får se dem t ex. Så det är nog inga problem så.

Däremot vet jag inte om han t ex kan behandla en led eller remitterar för det med? (Eller KAN kan han såklart, men om han VILL göra det på fältet?)

Har han inte visat några tecken på hälta eller rörelseproblem mer än "vanligt" , så skulle jag ändå för en årlig koll åka till alt. 3 ! (om han visat tecken på problem, så klinik direkt) Han är bra, och som plus så har han humor och går att resonera med.

Motivera gärna varför klinik direkt? =)

DU har snart ett PM förresten ;)

Jo, jag vet ju att du inte vill till den klinik han jobbar på :angel: men röntgenavdelningen är fristående, så man behöver bara gå igenom - behöver inte ha nå´t med vet. där att göra...

Alexandra_W skrev:
Motivera gärna varför klinik direkt? =)
Jag tänkte bara att om det är något som inte stämmer, så vill man nog kolla upp hasen efter tecken på artros, eftersom han har den där defekten. Då kan man nog räkna med att röntgen behövs.

zesel skrev:
Jo, jag vet ju att du inte vill till den klinik han jobbar på :angel: men röntgenavdelningen är fristående, så man behöver bara gå igenom - behöver inte ha nå´t med vet. där att göra...

.

Jo, jag vet, men om de inte ändrat sig, så är de tyvärr dyrare än rtg på både klinik 1 och klinik 2, så det var mest därför faktiskt. Men det är isf något jag får kolla upp (priset), för om remissen kommer från P. så är det klart smartast att ta den där han jobbar. Och gör man det en dag han jobbar kan han dessutom glutta på plåtarna direkt.

Hmm, nu är jag krååånglig, jag vet. Men jag kom på attd et finns ett alternativ TILL *duckar*

EN vet som ligger hmm, vad kan det vara, fyra mil kanske eller nåt, härifrån. Har mottagning hemma på gården, böjprov görs på stallplan (grus) etc. Behandlar dock. Hon är osedvanligt bra på muskler för övrigt. En ning 'okonventionell' ibland, iaf förr så använde hon DMSO ganska mycket t ex vilket ju är omtvistat.

Har varit där en gång med valacken och var nöjd eftersom hon var den första som hittade problem i vänster bak övht. Hon har dock ingen röntgen. Är bra att ha att göra med men ganska kort och burdus till sättet, dock inget fel på åsikter etc och förklarar och motiverar väl. Enda 'ont' jag har att säga om henne är att hon när valacken var dit då 03 INTE bedövade bort hältan innan behandling, men det kan bero på att det inte behövdes kanske? Hästen blev dock iaf som nu av behandling (behandlades för armbågsledsinfl höger fram och muskulärt överansträngd knäet VB. DMSO i leden HF och subkutant VB)

När det gäller pris så har hon 'fast pris'. Hältkoll/hältutredning kostar 750 kr, då ingår även behandlingen sett till 'arbete'. Däremot tillkommer kostnaden för medicin. Men ska det behandlas någonting är hon nog billigast av dem allihop (med undantag för om vet 3 behandlar då, vilket jag inte vet).

Hon har ett gott och nära samarbete med min equiatriker btw. Lätt att få tag på, LÄTT att få tider (oftast inom max ett par dagar)

jag har varit med min häst till vet 3 för ryggproblem, och det är inte vad jag skulle göra idag vid samma problem. första gången tyckte jag han var bra och fick bra tips om träning osv men sedan på återbesöket friskförklarades hästen trots att han verkligen inte var bra och utan en ordentlig koll. hästen blev även väldigt stressad av miljön där, inget som har med vet att göra egentligen, men det hade ju varit bra att få veta i förväg att man skulle vara mitt inne i "staden". har däremot hört att han är bäst om man har smådjur.

tog sedan ut vet 4 på inrådan av equiatrikern för att kolla om det fanns nåt litet i lederna som spökade. trivdes med henne och skulle absolut ta ut henne om hästen blev halt. använde DMSO im på min och jag tycker det gav bra resultat. tycker hon verkar ha en bra helhetssyn och verkar inte vara lika snabb att bara spruta den onda leden utan att försöka hitta orasken.

PM:a gärna vilka de två första alternativen är, alltid bra att ha koll på de olika ställena :) varför vill du inte åka till kliniken där vet 3 jobbar?

megin skrev:
jag har varit med min häst till vet 3 för ryggproblem, och det är inte vad jag skulle göra idag vid samma problem. första gången tyckte jag han var bra och fick bra tips om träning osv men sedan på återbesöket friskförklarades hästen trots att han verkligen inte var bra och utan en ordentlig koll. hästen blev även väldigt stressad av miljön där, inget som har med vet att göra egentligen, men det hade ju varit bra att få veta i förväg att man skulle vara mitt inne i "staden". har däremot hört att han är bäst om man har smådjur.

tog sedan ut vet 4 på inrådan av equiatrikern för att kolla om det fanns nåt litet i lederna som spökade. trivdes med henne och skulle absolut ta ut henne om hästen blev halt. använde DMSO im på min och jag tycker det gav bra resultat. tycker hon verkar ha en bra helhetssyn och verkar inte vara lika snabb att bara spruta den onda leden utan att försöka hitta orasken.

PM:a gärna vilka de två första alternativen är, alltid bra att ha koll på de olika ställena :) varför vill du inte åka till kliniken där vet 3 jobbar?

Kan ta de andra två ställena här. Det första är Mälarkliniken i Sigtuna, den klinik jag normalt använder rakt av och är supernöjd med och GÄRNA åker de tio milen enkel resa dit bara för de är så bra.

Den andra är ATG kliniken i Gävle.

megin skrev:
varför vill du inte åka till kliniken där vet 3 jobbar?

Glömde den där frågan.

Eftersom jag har RUSKIGT dåliga erfarenheter därifrån. Kan väl ta vilket det är med, och det är Ultuna för de som inte vet det.

Jag har varit in för tre olika grejer där, första gången var med ett sto med kronisk fång. Var nöjd då, enda jag inte var nöjd med var att vet inte ville döma ut stoet utan vänta 6 månader till. Det handlade om en lågt försäkrad 20-åring som mentalt mådde PEST av att bara gå i hagen och blev aggresiv av det tillslut. Men vet menade att han inte ville döma ut, utan ge henne 6 månaders hagvila till (hon hade fått tre och mådde så dåligt av det mentalt att det knappt går att beskriva) eftersom han tyckte det fanns en chans att hon skulle bli ridbar igen på promenadnivå. Jag tog bort henne ändå och struntade i försäkringspengarna dock. Och vet gjorde ju egentligen inte FEL, jag bara tyckte han lät lag gå före rätt typ.

Sen var jag in med valackens spiktramp, de var SUVERÄNA. Fantastiska, och jag vet jag var in en lördag för koll, utan att behöva betala helgjouravgiften, eftersom vet inte kunde förrän lördagen. Och inga synpunkter alls angående vården, bemötandet eller något. Var Ultunas största fan på den tiden.

Sen vid igångsättning efter spiktrampet var valacken lite 'off' och jag åkte in för att kolla. Halt, ordentligt också, på tre ben, fem leder vid böjprov. Ryggont. Vet kunde inte förstå varför. Vi provade buttabehandling, vila, ryggrehab osv osv men inget hjälpte och efter ett tag kändes det som om veterinären bara gissade vilt. Jag hade dock inte den kunskap jag har idag och var också frågande varför så jag var inte missnöjd eg, däremot reagerade ANDRA och tyckte men Alex åk till en annan klinik. Jag var dock fortf Ultunafan och tyckte att jag var nöjd.

Sen efter 6 månaders jojjande så KRÄVDE jag ett prov avseende borrelios och erlichios. Det togs, och samtidigt (innan svaret kommit) så FRISKFÖRKLARADES hästen (???). Med böjprovsreaktioner, grava balansproblem, kort och stum och hemsk etc. Den vet menade att hästen INTE hade ont i ryggen den var nervöst lagd och därför den reagerade på palpation. Dessutom rörde han sig sådär av naturen och araber rördes sig så (flack, markbundet, kort och på bogarna). Jag erbjöd att visa video på hur hästen egentligen ser ut men den ville de inte se. Balansproblemen berodde på bristande naturlig balans, att hästen var ovillig till arbete på att han var lat och saknade förtroende för mig. Böjprovsreaktionerna var 'ingenting att bry sig om'. Rek med att åka hem, rida med spö och sporrar och rida för namngiven, TUFF tränare.

Jag ville ha hasrtg eftersom VB hakade fast i galoppen men vägrades (GUD så jag ångrar att jag inte stod på mig!)

Jag grät hela vägen hem, och väntade sedan in B/E-provsvaren för att om de var positiva byta klinik. De kom, och var positiva men vet började med att säga att det fanns INGA tecken på B/E, men efter rejäl press fick jag reda på att E-provet var positivt, men vet ansåg att hästen har ju INGA SYMPTOM och vägrade anse att det var något fel på hästen (På räkningen stod dock som diagnos Hälta UNS.. hur det nu går ihop med friskförklarad häst?)

Så jag ringde MK, berättade storyn, de ansåg det vara solklara
symptom på icke akut erlichios och dagen efter las han in och behandlades, och hem kom en ny häst!

Där och då övergav jag Ultuna.

Sen vetbesiktigades han för försäkringshöjning 02 på MK UA.

I juni 03 blev han halt, equiatrikern sa att det nogs att i armbågsleden, jag var till vet 4 som konstaterade armbågsledsinflammation. Och muskulärt överansträng knäet VB. Jag var i HIMLEN! I FEM ÅR hade jag mumlat om att VB inte var helt okej men ingen hade kunnat hitta ngt fel. Jag var så lyrisk att jag inte förrän efteråt tänkte på att inte en enda bedövning las... Hästen behandlades med DMSO i.a och s.c och blev som en miljon. Där plingade en varningsklocka eftersom behandlingen s.c VB tog bort en del problem jag trott berott på utbildsningsbrister...

I augusti 03 var det dags igen, och då åkte jag till MK eftersom jag ville ha en röntgenbild om det var någonting och vet 4 inte har rtg. Lindrig böjprovsreaktion på VB, MK tar rutinplåtar i dessa fall (till Skillnad från Ultuna) och hasledsdefekten upptäcktes på VB. Och sen fortsatte jag ju åka till MK med det, och i maj 2004 dömdes han ut på MK.

I dec 04 böjdes han UA härhemma av vet nr 3 btw.

Det jag i efterhand undrat är om det var hasen som spökade redan hos vet 4, dvs om det verkligen VAR musklerna kring knäet på VB BARA som spökade. Samtidigt blev han ju BRA av behandlingen (några månader) så.. jag vet inte. Men just att hon inte bedövade och inte hade rtg var anledningen att jag inte åkte till henne igen.

Unghästen har jag åkt till MK med från första början eftersom jag har så bra erfarenheter av dem, och de har varit suveräna med henne med (annan vet än till valacken då). Varit en gång till ATG med unghästen med och då var de jättebra. Dock var de som sagt INTE bra med valackens gaffelbandsskada.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar