Vilken väljer man? :/

Scarry

Trådstartare
Vet inte om det är rätt ställe att fråga, men är det inte det så får någon snäll moderator flytta tråden :)

Är på gång och letar häst. De flesta brukar klaga på att de inte hittar "sin" häst, jag har motsatta problem, jag hittar för många som känns som "min" häst :D
Har nu hittat 4 stycken som jag verkligen har fastnat för. Skulle jag ha pengar och plats så skull ja köpa hela bunten ;) Behöver lite råd från utomstående innan jag blir knäpp!

Vad jag söker är följande: en häst som ska till största delen användas som sällskap, men även för lättare ridturer i terräng, både med vuxna och barn (i stort sett skritt och trav endast) Jag har ingen större skillnad på ras eller ålder, huvudsaken är att den är snäll och inte exploderar bara för att den får stå någon dag.

Häst nummer 1: en korsning på 8 år, ca 150cm, (den här ges endast på foder för en längre tid) snäll och välskolad, lägger lätt på hullet så behöver motion, inte helt trafiksäker, kan reagera på större lastbilar.

Häst nummer 2: en 3 åring som inridningen är påbörjad med, ca 155cm. Snäll och lätt att hantera, trafiksäker, lugn och harmonisk men en unghäst. (jag börjar ju inte använda den här i terräng direkt, utan det är ju skolning som gäller först)

Häst nummer 3: en 20 åring på 155cm, välskolad, snäll, lätt att hantera, trafiksäker, älskar att få röra på sig men kan också stå en dag utan att flippa ur, lätt att rida, kan dock vara lite svår att komma nära till en början.

Häst nummer 4: en 12 åring på 150cm, snäll och lätthanterlig, är inte dressyrtränad men kan grunderna helt utan problem, lyssnar bra, kan dock vara lite känslig, trafiksäker.

Vad säger ni? Jag har sett alla hästar, och alla ägarna vill att jag köper :D Behöver bestämma mig för en av dem eftersom ägarna väntar på svar. Jag får ju också ta på prövotid, men jag kan ju inte börja ha 4 olika hästar på prövotid hit och dit. Behöver ju bestämma mig för en som jag testar med. Hur tänker ni? Vilken skulle ni "rösta" på?

Sv: Vilken väljer man? :/

Nummer två och tre hade gått bort för mig, p g a åldern. Nr 1 tycker jag känns seriöst, eftersom den lämnas ut på foder.

Nummer 4 kanske inte lämpar sig super för barn och orutinerade vuxna med tanke på känsligheten?

Nummer 1 Att hästen behöver motioneras för att den inte ska lägga på hullet gör att jag hade valt bort den om hästen främst ska användas för sällskap och lättare turer i skog och mark.

Nummer 2 En unghäst är inget jag hade köpt för att kunna hanteras av alla inkl barn. Låter ju lovande annars!

Nummer 3 är visserligen äldre, men kan ändå ha många år kvar. Den tycker jag låter lämpligast till vad du ska ha hästen till.

Nummer 4 lite som nummer 2, kanske inte det lämpligaste för barn... men det beror ju på känsligheten?

För att vara helt ärlig hade jag nog inte köpt någon av dem med de preferenser du listar och det du listar på hästarna.. men det är ju stor skillnad på att veta bara det lilla och det du vet :) Jag hade nog letat en "medelålders" kallblodstyp, t.ex. fjording, haflinger, nordis eller liknande.

Av dina önskemål att döma så skulle jag ha valt nummer 3 - den hästen låter ju toppen för det du vill ha ut av din nya häst! :)
20år är ingen ålder på en häst! :)

Främst till sällskap, lite skritt och trav ibland.

Då är det ju bara 20-åringen som platsar tycker jag.

En unghäst är ju bra som sällskap just nu kanske, men om ett år eller så, om inte tidigare, kommer den börja kräva mycket tid och engagemang.

Hästapålle nr 3 :) känns säkrast om du ska ha barn med i bilden som ska rida och som bara ska vara till sällskap mest. Är man så gammal är det nog rätt gött och bara gå lite som skogsmulle ;) och som någon sa här ovan, hästen kan hålla i mååååååånga låååååååång år till :D

Helt klart nummer 4 om du kan ge hästen ett bra sista hem. Gamlingar ska man inte förakta :love:

Om du är osäker på hur länge du ska ha hästen föredrar jag dock foderalternativet.

Om du läser dina beskrivningar så tycker jag det låter som du redan bestämt dig.

Solklart nr 3.

Häst nr 3 låter som en utmärkt häst till det du vill använda den till. 20 år är absolut ingen ålder och med rätt skötsel håller den länge än.

En unghäst tycker jag inte ska ha sitt huvudsyfte som sällskapshäst.
De andra verkar vara i sina "bästa år" och det är väl synd att "slösa" på dem.
Jag hade enkelt valt nr 3.
20 år är ofta ingen ålder, beroende på hur fräsch den känns.
Skulle inte ens ha funderat på det. :)

Trean låter bäst :)
Unghästar och känsliga hästar är ju kanske inte det bästa med barn, även om de är snälla. Ettan skulle kanske behöva ganska mycket motion, så om den mest ska vara sällskap kanske den inte är så passande. Dessutom så var den ju inte helt trafiksäker.
Att hästen är 20år borde nog inte vara något problem med tanke på att den bara ska gå som sällskap och lugnare turer ute.

Tycker du skall välja nr 3. Men har du provridit och sett hästarna? Tänk på att det kan vara enorm skillnad på hur en häst beskrivs i en annons och hur den är i verkligheten....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama