Vilken vagn tycker ni jag ska ha?

Lihna

Trådstartare
Har köpt en norsvensk travare! :love: Jag använder honom just nu bara till ridning, men i sommar skulle jag vilja testa o köra lite! Vi har en flakvagn hemma, och det är ju inte det bästa att köra en travare i, lite stor omställning från en lätt sulky, till en tung flakvagn! Vill ju inte att något ska hända!

Vilken vagn passar att köra med? Det är ett loksele jag har hemma, har inte riktigt råda att köpa något fint körsele, ska ju liksom bara testa o köra lite, så han får lite variation! :D

Vad tror ni? :bump:

Sv: Vilken vagn tycker ni jag ska ha?

Kör in honom på nytt och ta så mkt hjälp du kan få, ju mer du lär dig desto bättre kommer det att gå, och risken för olyckor minimeras!
Du har ingen riktig nordsvensk, för vad jag vet finns det numer bara en som heter nordsvensk och det är brukshästen! :D

/Lisa

En rockard skulle jag skaffa. Men sen också "köra in" igen med hjälp av någon kunnig så att du vet hur du ska göra och att han förstår att det inte längre är trav. Jag har också en kbltravare och det var inga problem att spänna för maratonvagn, släde eller gigg för honom men då har både jag och min mamma hållt på med körning och vet hur det fungerar. Är du helt grön på området kan det alltså vara bra att ta hjälp till en början så ni får de bästa förutsättningarna!

Hur vet du att han bara har gått med lätt sulky?

Väldigt få travare tränas med enbart sulky så jag tycker att du ska ta kontakt med den förra ägaren till din häst och fråga.

Har själv en kallblodstravare som är inkörd på Wången. Han är tränades fram tills 10-års åldern med både släde, plog och harv!

Järvsöfaks, världens bästa kallblodstravare, har bl a kört lucior osv med gammal hederlig trilla..så hör efter vad just din häst har tränats med för vagn!

Jag tycker inte heller att du bara ska "spänna" för om du själv inte har spec lång erfarenhet av körning!!

Annars så anser jag att du har säkert en häst, om den har startat, som är reglerbar på alla sätt och vis..
Så börja du med att tömköra för att "känna" lite på honom och när du har fått svar på vilka sorts vagnar han har dragit innan så kanske det bara är att ta fram den stora vagnen och ut o köra i vår!

För att vara på den "säkra" sidan så hade jag kanske longerat eller ridit en stund innan..jag vet ju inte hurdan din häst är..men i o m att han inte är körd på ett tag och du inte vet om han blir het framför vagn eller inte så är det bäst att se till att den värsta överskotts-energin är borta och givetvis ha medhjälpare med!

Lycka Till!

Jag tycker nog att en rätt anpassad loksele är det bästa att köra med, se till att ha någon erfaren som hjälper dig med utprovning. Sitter selen fel så kan den vara jätteobehaglig för hästen, och snart har du en häst som inte vill dra.

...en loksele passar ju också fint in på en NORDSVENSK travare.*S*

mvh Trollmor.

Jag har en kompis som har en kallblodstravare (vilket jag förmodar att du också har, fast du inte har så bra koll på vad det är för ras :angel: ) och han kopplar absolut ihop tvåhjuligt med trav och tävling!! Blir alltså het och vill springa. Men han är, precis som Trygg pratar om, körd för allehanda tyngre grejer, så nu har hon skaffat flakvagn för att köra med.
Precis som många körhästar är olika vid körning och ridning, så tror jag att en startad häst kan skilja på när det inte är snabbjobb om man byter utrustning!

Jag gillar också loksele bäst, speciellt till kallblod, och absolut till flakvagn :)

Håller i övrigt med de andra om hur du bör börja - ta det lugnt och ha medhjälpare!

Lycka till, det är så roligt att kunna varva körning och ridning!
Lotta
som har en Nordsvensk ;)

Tss.. jag struntar i om det inte heter nordsvensk travare längre. Det låter mycket bättre! :D Kallblodstravare liksom, hur simpelt låter inte det? :p

Min lilla nordsvensk! :love:

Mmm, jag hade självklart tänkt och bara slänga på en vagn efter honom, och se hur det går... :devil: Nä, självklart inte. ;)

Han har bara gått med lätt sulky. Han är startad tre gånger i sin ungdom, sedan har han bara blivit riden. Men ja... någon lättare vagn att köra första gången med än en flakvagn ska jag ta och skaffa mej, om jag har råd.... Annars får det bli nästa sommar! :)

Självklart tar jag hjälp av kunniga människor när jag kopplar på vagnen!! Men tömkörningen innan kan jag nog klara av själv. :d

:bow:

Ja, man får ju kalla saker för vad man vill, så länge man inte bryr sig om att folk förstår vad man menar...
En katt blir en lo, det låter ju mycket häftigare, och visst VAR det ju samma ras från början :eek:

Jag ser inte alls ner på kallblodstravare, tycker det är väldigt trevliga hästar de jag träffat, men om du tycker nordsvensk är häftigare kanske det var det du skulle haft;) ?

Läser du mitt inlägg ordentligt ser du nog att jag INTE förutsatte att du skulle slarva, och ursäkta om mina tips inte var till lags. Men varför fråga om man redan vet??

Lotta

Jag förstår inte varför folk ska envisas med att kalla Kallblodstravaren för NORDSVENSK?
Det heter ju KALLBLODSTRAVARE för tusan, det är väl inget fel på det?
Det låter väl inte simpelt med Kallblodstravare, är hästen en Kallblodstravare så är den just det och inget annat. De är inte samma ras av olika typer längre, utan två olika raser.

Jag ser absolut inte heller ner på Kallblodstravare, men jag säger just Kallblodstravare, för att de ÄR Kallblodstravare, som sagt.

Jag kallar inte mitt Gotlandsruss för Shetlandsponny bara för att jag tycker det låter simpelt med russ.. :smirk:

Nej nu ska jag inte förstöra din tråd, var bara tvungen att dela med mig av min mening :p

Jag vill bara passa på att tipsa om att "köra" med ett par skaklar, har du några såna "lösa" nånstans eller går det att koppla bort de som hör till flakvagnen? Det tillhör ju inkörningen som nån annan föreslog att du kunde börja med från grunden.
Sen går det säkert utmärkt med flakvagnen om hästen får träna upp sin styrka långsamt, man behöver ju inte börja med en 2-timmarstur i värsta backarna första gången ;)

Jag tror du behöver baksele, i övrigt håller jag med alla andra som svarat på din fråga om din Kallblodstravare.

Baksele finns på granngården billigast om du inte redan har en.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 712
Senast: Anonymisten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar