vilken typ av vagn är bäst?

sommarvind

Trådstartare
skall köpa en vagn/rockard till vårt fjordsto. Finns det någon vagn som är bättre än någon annan? Är ute efter en vagn som man kan sitta minst 2 i:)

Sv: vilken typ av vagn är bäst?

En rockard kan man nog inte sitta mer än två i. Men en flakvagn kan ha ett extra säte bak och då kan man sitta 4 eller fler, lite beroende hur vagnen är byggd:)
En flakvagn behöver inte vara tung och klumpig, finns många lättare modeller.
En gammal trilla vore trevligt, men är den inte renoverad kan den bli ganska farlig och en nyrenoverad brukar vara dyr.
Driveout säljer nya vagnar men dom kanske har något tips ang modell:)

Beror helt på vilken typ av körning du vill utöva:laugh: Tänk bara på att om vagnen har fasta skaklar så måste du ha draglinor också;) och att större vagnar är tyngre att dra...

En 4-hjuls vagn är snällare mot hästen (om rockarden är inte balancerade för de personer så sitter i den). Akta för en maraton vagn, däremot. Du borde alltid ha någon baktill (sk. groom) som kan förhindra att den tippar :eek:
Som _L_ skriver, kolla på en vagn säljares hemsida för idéer. Förutom flakvagns alternativet, Tidaholmsvagnar t.ex. har även "åkvagnar" - en gammal sådan (t.ex. en trilla) kräver tid för renovering och kan vara därför dyrare i längden - det berör på om man tycker om att pyssla .... ;)
Större hjul rullar lättare

Akta för en maraton vagn, däremot. Du borde alltid ha någon baktill (sk. groom) som kan förhindra att den tippar :eek:

En maratonvagn är byggd för maraton körning och den tippar inte lättare än andra fyrhjuliga vagnar utan tvärtom. Dock ska man köra maratonkörning i tävling så visst behövs det en groom för att man ska kunna svänga snabbt och snävt i hög fart där groomens uppgift blir att förhindrar att vagnen välter. Med en vanlig träningsvagn eller flakvagn skulle man inte ens komma på tanken att utmana vagnen på det sättet.

Visst! Absolut! men har man en sådan vagn är det lätt att vara frestad :devil: därför påpekade jag det :)

ja vablig hobby körning, ut på grusvägar och lämpliga skogsvägar helt enkelt. Sedan får de hellst inte var en svindyr vagn men det måste givetvis vara säker för hästen:)

en flakvagn låter intressant. Finns de sådana begagnade någonstans? Jo nu vet ja inte exakt vad de är för vagn som pållen körs in med just nu (hon är på inkörning) Men spelar det någon roll om de inte är en likadan? Eller måste hon vänja sig vid en ny?

En flak vagn har (oftaste) 4 hjul, fast de kan ha fler ;)
http://www.sidback.se/hastar/index.php?option=com_content&view=article&id=8&Itemid=31

Under första ikonen finns en bild på en flakvagn - typ sådan som man drar med traktor?
Under den andra några andra typer (inkl. maraton)
http://www.driveout.se/vagnsmodeller.htm

inga flakvagnar här men fina bilder :)
http://www.tidaholmsvagnar.se/

Givetvis finns det andra tillverkare (som även säljer begagnade ibland)

eller borde man inte länka så här?

skall köpa en vagn/rockard till vårt fjordsto. Finns det någon vagn som är bättre än någon annan? Är ute efter en vagn som man kan sitta minst 2 i:)

Jag kör maratonvagn med min men utan baksäten men min gamla var det plats för två där bak och en bredvid kusken. Supertrevlig vagn att köra med, har även kört åkvagn men min gamla fjording men efter att ha kört maratonvagn vill jag inte köra något annat.

100804.jpg

Nu har jag denna:

100809.jpg

Körning med gamla vagnen (tycker dock inte om att köra med gamla vagnar, lite ostadiga och går inte att galoppera med):

100409.jpg

okej, så maraton vagn kan man ha även om man bara skall ut på grusväg el skogsväg?? Kan nåt bli farligt med den när man inte har folk som står bak?

en annan fråga som jag har är att behöver pållen vänja sig vid olika vagnar? Eller hur fungerar det? Tex om hon körs med rockard hos inköraren nu och ja sätter på en flakvagn kan de bli knepigt för henne då?

behöver man draglinor till både flakvagn och maraton vagn? Vad har draglinorna för syfte?

Ja en maratonvagn är ju oftast stabilare och robustare än många andra vagnar för att tåla hinderkörningen och oftast lite väl bra om du "bara" ska köra längs skogsvägar osv. De är ju också dyrare pga av sin utformning än enklare vagnar som tex träningsvagnar och en del hemma byggen.

Att köra hinderkörning (sportkörningstävling) utan groom är inte bra men att köra på grusvägar så funkar maratonvagnen som vilken vagn som helst och är inte mer farlig än andra vagnar utan tvärtom så pga av sin oftast låga tyngpunkt så är den stabilare än tex en träningsvagn så minimeras vältrisken om du tex råka köra ner i diket eller liknade.

Tycker du ska fundera lite på vilken slags körning du tror dig vilja hålla på med. Finns det en liten tävlingsmänniska i dig så du tror dig vilja pröva på att tävla?! Det finns ju både brukskörning, dressyr, konkörning och hinderkörning. Eller vill du "bara" lulla runt i skogen med ett par vänner eller familj?
Hästar brukar vara rätt formbara så de brukar tycka det är roligt med samma saker som sin ägare/kusk. :)

Onej jag är ingen tävlingsmänniska alls:) Jag vill köra för mitt eget höga nöjes skull helt enkelt. Vilken vagn är tyngst av flakvagn , maraton vagn?

Detta är så svårt! Ingen erfarenhet har jag heller:crazy:

Flakvagnarna är oftast tyngst och kan lasta mest och plats för flest människor.

Det finns ju också träningsvagnar som har gummihjul och skön fjädring med säten för passagerare och inte så extreme som en ren maratonvagn. Här är exempel:
035Bx-01.JPG

s_012e.jpg

Här är en länk till en polsk sida där det finns massor olika att välja på: http://www.dominiakz.pl/web/eng/carriages.html

Här är en flakvagn anpassad till russ:
PixDOflakvagn04%20X.jpg

Ja det finns massor! Men det är kanske bäst att börja lite försiktigt och se vad som finns begagnat :)

Senast ändrad:

ja där fanns en hel del. Men om flagvagnen är tyngst kanske inte pållen orkar dra så många? Man vill ju inte överanstränga henne.. Men vet du om ja måste köpa samma sorts vagn som hon använder nu under inkörningen? För det tar kanske tid att vänja henne vid en ny vagn, eller kvittar det?

Nej det brukar gå rätt fort att vänja dem vid nya vagnar. Har du en vagn nu så kanske du kan ta med den och testa hos inköraren först så får du hjälp med hur du ska gå till väga. Och vilka förändringar som krävs i inställningen på selen. Annrs kanske du kan ta hjälp när du fått hem alla sakerna. Har inköraren flakvagn så kanske du kan prova med den.

Jag tycker att eftersom du är osäker på hur du ska göra så ta hjälp av någon erfaren. Det är inte så lätt att förmedla erfarenhet via forum och det kan bli ödesdigert om det går åt skogen. Dessutom så har ju inköraren lärt känna din häst nu framför vagnen och har lite känsla för hur du bör gå tillväga.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
475
Senast: yamyam
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
203
Senast: zassoo
·
Småbarn Okej, vilken är bästa vagnen för skog och mark samt att ta sig fram i snö och slask? Har egentligen inga andra krav mer än gärna nån typ...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka