Vilken typ av grus?

_Eva_

Trådstartare
Skall ju hårdgöra litet ytor i hagen. Tänkte skala av det översta lagret, lägga markduk och sedan grusa.
Tänker på de ytor som slits mest, dvs grindhål, matställen och utanför blivande lösdriften. Sen några ställen där jag vet att de gärna står.

Undrar nu vad ni andra lagt för typ av grus? Stenmjöl?

Funderade på 0/16 vilket dränerar bra. Blir det för grovt? Skall jag hålla mig till 0/8?

Hur har ni andra gjort? Erfarenheter, tankar?

mvh Eva

Sv: Vilken typ av grus?

Jag skulle oxå vilja veta hur ni gjort som har gjort en sk "fusklösning" har gjort?
Hur gjorde ni? Hur länge och hur funkade det?

mvh Eva

vi har "4-8" (fråga mig inte vad det betyder :crazy:) Tillräckligt stort för att våra mjuka hagar inte ska suga åt sig allt för mycket men ändå tillräckligt smått för att det inte ska fastna i hovarna... dessutom fryser det inte och blir hårt.

Det är "fuskgrusat" så inget gjordes åt marken innan det grusades och det var ett år sen nu och funkar relativt bra än, ska dock göras om i sommar och då ordentligt...

Skall ju hårdgöra litet ytor i hagen. Tänkte skala av det översta lagret, lägga markduk och sedan grusa.
Tänker på de ytor som slits mest, dvs grindhål, matställen och utanför blivande lösdriften. Sen några ställen där jag vet att de gärna står.

Funderade på 0/16 vilket dränerar bra. Blir det för grovt? Skall jag hålla mig till 0/8?

mvh Eva

Jag har lagt stenmjöl, blev alldeles utmärkt. Min har fungerat i två vintrar nu och det är nog dags för lite påfyllning i sommar. I början grävde hästarna en del, tyckte det var helball. Så jag fick kratta igen hål under en period, men sedan blev det hårt och slätt.

Hälsning Maja

Jag har lagt stenmjöl, blev alldeles utmärkt. Min har fungerat i två vintrar nu och det är nog dags för lite påfyllning i sommar. I början grävde hästarna en del, tyckte det var helball. Så jag fick kratta igen hål under en period, men sedan blev det hårt och slätt.

Hälsning Maja

Lade du duk först eller öste du ut stenmjölet som det var?
Minns du vilken storlek på stenmjölet?
Hur tjockt lade du?

mvh Eva

Okej tack, jag har hört det skall vara bra. Men kostsamt som sagt.

Kanske det kommer upp mer om det i tråden.

Jag tror på stenmjöl. Kommer själv att lägga det a'la fusklösning på vissa ställen här.

Hej!

Jag begärde offert av dom (ska göra paddock) och det skulle gå på 35000 ex moms. :crazy: Liiiite för dyrt för min smak då vi bara ska ha tre hästar max.
Troro att dom e superbra däremot, men som sagt, det beror på vad man har lust att lägga ut.
Lycka till iaf!:)

fast jag skulle ta det mer på typ vid insläpp o andra ställen där det frestas på.

Vi har gjort en fuskvariant utanför ingången till lösdriften. Skrapade bort så mycket jord som möjligt och öste på asfaltskross. Resultatet blev över förväntan, måste jag säga!

Vi har gjort en fuskvariant utanför ingången till lösdriften. Skrapade bort så mycket jord som möjligt och öste på asfaltskross. Resultatet blev över förväntan, måste jag säga!

Blev det inte stenhårt? Det kan väl knappast dränera bort regnvatten och piss?
Blir det inte iskaka om det är snö och isväder?

mvh Eva
Vår grusleverantör rekommenderar markduk och därefter 8-16 makadam. Dränerar men blir ändå fast. Vill ni ha en hård skrapbar yta tar ni samkross istället. Binder bättre. Jag tror säkert att stenmjöl fungerar bra också, lite billigare/ton också. Hos oss kostar stenmjöl 118 kr/ton och makadam 125 kr/ton (plus moms och frakt då)

Jag har gjort "fusklösningar" i alla fall delvis.
Då så har jag använt samkross 0-90 som är billigast och ger en bra och fast yta.
Ingen markduk.
Men på de värst utsatta ställena så har det varit gammal väg under så jag har haft en fast botten att lägga det på.

Det håller mycket bra.

Merox/Paddex skall jag använda på stället i Sörmland sedan.
Det är en mycket kort transport av det där.

Här så har jag mycket nära till en stor bergtäckt med kross, så då får det bli det i stället.

Blev det inte stenhårt? Det kan väl knappast dränera bort regnvatten och piss?
Blir det inte iskaka om det är snö och isväder?

Faktum är att det dränerar bort regn mycket bättre än väntat, det stora problemet vi hade på just det partiet var att det stod vatten kvar och blev sörjigt. Men det är lite naturlig lutning nu när vi lagt på krossen, så en del rinner nog av och inte igenom så att säga.
Snön kom inte här förrän på Långfredagen, och vid det laget hade vi slutat använda lösdriften, så iskaka kan jag inte uttala mig om tyvärr. Men vi har lagt lite utanför den vanliga stalldörren, och där är inga problem med halka.

Det verkar finnas lite olika typer av asfaltskross, enligt dem jag hämtar hos, så det kanske finns någon modell som blir stenhård också. Eller så har vi haft tur med kombinationen sörja/kross, och det har blivit en bra mix. ;)

Jag satt och diskuterade detta med en person som har jobbat mycket med sand/grus igår, han ansåg att det bästa är väg grus med natursten, det kan bli väldigt vasst med kross:crazy:

jag tror att det var 0.18 men är inte hundra säker.

Väg grus är sådant som är på grusvägar, alltså inte sådant man sandar med.

Väg gruset har (enligt "experten") den egenskapen att det dränerar utan att bli "sörjigt" när det regnat länge och mycket, finare sand ansåg han kunde bli "kvicksand aktigt" när hästarna går runt i det så blir det hovavtryck som i sin tur blir hålor som i sin tur blir knöggligt när det fryser.
Väg grus blir istället en hårdare yta som inte blir knölig.

Jag kommer att ta bort bara ca 10 cm jord eftersom den är grusad en gång för längesedan och jag uppskattar jordlagret till ca 10-15 cm.
Sedan ska vi lägga ett ca 10-15 cm tjockt lager med väg grus, jag hoppas att det då inte blir knöligt och sugande lera mer.

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt grusa under studsmattan så att jag inte behöver hålla på och flytta på den så fort gräset skall klippas. Har grävt ut...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: tanten
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 337
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Hej alla. Vi håller på och anlägger paddock :love:, men har nu fastnat i hur vi skall gå vidare. :confused: Vi har: 1) Grävt bort...
2
Svar
34
· Visningar
7 575
Senast: theresesandberg
·
Hästmänniskan Jo jag vet att det finns en paddock tråd uppe men vi har helt andra förutsättningar. Vi ska bygga paddock som kommer enbart att användas...
Svar
4
· Visningar
949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka