Vilken TV ska jag köpa?

Wysiwyg

Trådstartare
Min 7 år gamla 32-tumsTV börjar vara dags att byta ut. Jag vill ha en TV där jag kan kolla på netflix och svt play direkt på TVn och inte behöva koppla om någon sladd. Jag vill gärna ha andra grejer på den också, typ c-more, hbo och viaplay om det går att fixa sådana appar. Givetvis wifi (säljs det ens utan nu för tiden?). Jag kollar mest på netflix, svt play och viaplay så det är viktigt att de funkar.

Jag vill ha en okej bild och okej ljud men det behöver inte vara fantastiskt. Jag tänker 50-55 tum storleksmässigt och vill inte betala mer än 6tk.

Har ni några bra tips på vad man ska köpa och inte köpa? Något att undvika och något att tänka på?
 
Min 7 år gamla 32-tumsTV börjar vara dags att byta ut. Jag vill ha en TV där jag kan kolla på netflix och svt play direkt på TVn och inte behöva koppla om någon sladd. Jag vill gärna ha andra grejer på den också, typ c-more, hbo och viaplay om det går att fixa sådana appar. Givetvis wifi (säljs det ens utan nu för tiden?). Jag kollar mest på netflix, svt play och viaplay så det är viktigt att de funkar.

Jag vill ha en okej bild och okej ljud men det behöver inte vara fantastiskt. Jag tänker 50-55 tum storleksmässigt och vill inte betala mer än 6tk.

Har ni några bra tips på vad man ska köpa och inte köpa? Något att undvika och något att tänka på?

Kolla på prisjämförelsesajterna om du kan få tag på en Sony i den storleken och prisklassen. Både jag och särbon har Sony och det är helt suveräna.
 
Jag skulle också satsa på en Sony, bara för att jag alltid varit nöjd med de tv-apparater jag haft därifrån, men jag tror inte skillnaden är jättestor mellan de olika tillverkarna så länge man håller sig till de hyfsat stora (Sony, LG, Panasonic, Samsung etc).
 
Har hittat en 55" samsung för under 6tk men den är curved. Är det något att ha i granen?
Curved är säljtrams, imho. Inte ngn påtaglig nackdel men ingen fördel heller. Är man fler än en som tittar så kommer flera att få en flackare tittvinkel på halva skärmen än med en platt... Brorsan har en, och varken han eller jag är imponerade i praktiken.

Jag har själv en 2-3 år gammal Philips 32” som jag är helnöjd med, men använder inte apparna (smartfunktionerna). Androidmiljön funkar ok, men allt känns så mkt stabilare och smidigare på äppletv:n så jag kör bara på den.
 
Nu är jag tillbaka med mitt velande! Jag funderar på att höja min budget lite eftersom det verkar vara svårt att hitta det jag vill ha. Men hur stor skillnad är det på en TV för 6tk och 8tk? Eller 8tk och 10tk? Alltså, vad är det som gör att den ena kostar mer än den andra? Och är det värt flera tusen kronor för en liten grej? Eller är det något jag kommer störa mig på varje användning?
 
Nu är jag tillbaka med mitt velande! Jag funderar på att höja min budget lite eftersom det verkar vara svårt att hitta det jag vill ha. Men hur stor skillnad är det på en TV för 6tk och 8tk? Eller 8tk och 10tk? Alltså, vad är det som gör att den ena kostar mer än den andra? Och är det värt flera tusen kronor för en liten grej? Eller är det något jag kommer störa mig på varje användning?

Jag köpte en smart tv från samsung, kostade då 5999kr på kampanj från Elgiganten. 55” har jag för mig. Håll koll där, har sett det erbjudandet fler gånger trots att jag köpte min för ca 8 månader sen. Är skitnöjd!
 
Jag köpte en smart tv från samsung, kostade då 5999kr på kampanj från Elgiganten. 55” har jag för mig. Håll koll där, har sett det erbjudandet fler gånger trots att jag köpte min för ca 8 månader sen. Är skitnöjd!

Vilken har du? Om du kommer ihåg det! :D
 
Senast ändrad:
Vilken har du? Om du kommer ihåg modell! :D

Kan kolla exakt hemma i morgon, sitter på jobbet nu nämligen, men jag troooor det är denna:
1C98AE19-1420-43F3-9A2B-1848E0ADBC6B.png


Jag hade tyvärr inte så mycket koll då jag blev helt utan tv och åkte och köpte första bästa typ, och det var som sagt extrapris just på denna så fick bli den. Ångrar mig inte en sekund, sonen på 6 år är inne på Netflix, youtube, och SVT barn och knappar sig runt plättlätt. Streamar även från tex sf-kids från mobilen hur lätt som helst också. Supernöjd!
 
Lyssnade på Prylarnas pris på P1.
Minns speciellt att de pratade om billiga TV-apparater. De höll inte så många år. Beroende på att man snålat med antalet ljuskällor bakom skärmen men satt väldigt hög spännng på dem så de brann ut efter ett par år.

Med det i åtanke så kanske man ska akta sig för märkenas billighetsmodeller?
 
Passa på att fynda på Black friday! Vi köpte kyl/frys ett år och tv året efter. Sparat många tusenlappar på det.

Kan starkt rekommendera en OLED. De stänger av dioderna när färgen är svart, dvs det är riktigt svärta. Om tvns bild är helt svart är vår tv lika svart som en avstängd, jämfört med alla andra varianter som har ett sken eftersom dioderna lyser med svart färg. Enligt min tekniknördiga man är QLED och andra märkningar inget att ha i jämförelse. Älskar det, gör färgkvalitén mycket högre. Den funkar också med ultra HD, tex Planet Earth på blu Ray blir en helt galen bildkvalitet!

Det är en smart TV med Netflixknapp på fjärrkontrollen och appar osv. Hade svårt för ljuset på baksidan som lyser upp väggen i samma färger som det är på TVn, gör att skärmen upplevs större, men det vänjer man sig vid och nu är det riktigt trevligt. Går att stänga av om man hatar det. :laugh:

Kostade ca 10' på rea för ett år sedan. Säkert billigare nu, det går ju snabbt på den fronten. Förra årets modeller ligger nog i din prisklass. :)
 

Liknande trådar

Äldre Jag håller på att se över olika play-tjänster för tv/dator och det är ju ett virrvarr. Vad rekommenderar buke? Jag vill kolla film...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: vallhund
·
Fritid Jag vill ha Internet för att kunna se Netflix och Viaplay på Tv:n har inget telejack eller ngt i lägenheten så att man kan ha fast...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: Buck
·
IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
730
Senast: Squie
·
IT & mobiler Jag kommer att använda den ganska mycket när jag är på resande fot, så att den inte väger för mycket är ett av huvudkraven, tror att...
Svar
7
· Visningar
2 844
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp