Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

G

Gisburne

Tittade in på en hemsida som hade hösilage till salu med antingen 65% TS eller 55% TS. Det stod att man kan välja om man vill ha TS som passar antingen avels- eller tävlingshästar. Men det stod inte vilket som lämpade sig bäst för avel och vilket som var bäst för tävling, det med högre TS-halt eller det med lägre?
Eftersom jag har både tävlingshäst och avelshäst så undrar jag vilket som är bäst för mig att köpa? Ska jag kanske rentav köpa 65% TS till ena hästen och 55% TS till den andra? :confused:

Jag är inte så bra på det här, tar tacksamt emot hjälp!
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Jag skulle snarare tittat på näringsinnehållet, främst protein och energi. Men det kanske är samma? Ju lägre ts-halt, desto mer ensilage måste man ge för att hästen ska få i sig tillräckligt med ts. I förfjol hade vi ett ensilage med väldigt låg ts-halt, runt 45%, och mitt avelssto föll ur som bara den, fast hon är tämligen lättfödd.
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Jag ser inte alls till TS halten utan till till SmRp/kg Ts.
Har inget emot lågt Ts på vintern. Iom detta får jag i mina hästar vätska i maten då de kan vara dåliga på att dricka. Har inte haft några problem med att få i avelsstona tillräckligt med grovfoder för att kunna hålla beräkningarna även om det har varit 40% ts.
Allt har en fram och en baksida;)
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Ooookej... Hur årsskörden blir vet ju ingen ännu, så några värden kan jag inte delge er, men jag är fortfarande lite kluven. Har varit på fler hemsidor där grovfodertillverkare menar att 55% är bättre till om det nu var avel och 65% är bättre till tävling, eller om det var tvärt om. Varför skriver de så, om SmRp/kg TS är "viktigare"?
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Den enda anledningen jag kan föreställa mig är att om man vill ge fri tillgång på ett ensilage med riktigt bra värden till sitt avelssto, kan det bli för mycket på energifronten om man använder det torrare? Fast jag tycker själv inte det håller riktigt som argument.... ;)
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Skulle tro att de menar att den lägre ts-halten är bra till lågdräktiga ston t ex (dvs avel) för att man då kan ge en större mängd utan att överskrida näringsbehovet. Den högre ts-halten då till tävlingshästar eftersom de oftast är svårare att få i mycket tillräckligt mycket foder. Däremot kan ju högdräktiga ston och digivande ston också vara svåra att få i tillräckligt om ts-halten är för låg.

Men jag skulle inte stirra mig blind på ts-halten i det avseendet utan kolla mer på näringsinnehållet och vad för ts-halt som passar rent praktiskt sett.
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Då återkommer jag så snart jag bestämt varifrån jag ska köpa i år! :D Hoppas att det finns någon som kan tänka sig att hjälpa mig med uträkningen av foderstater då... :bow:
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Om man reser mycket med sina tävlingshästar kanske det är lättare att frakta ett torrare grovfoder - det tar ju mindre plats. Bara en tanke.

I övrigt hänger det som sagt på innehållet av (bl.a.) MJ och protein snarare än vattenhalten.
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Fast om jag köper en 45-kilos bal så är det ju 45 kilo i den oavsett om det är högt eller lågt TS. Då tar det ju varken mer eller mindre plats.
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Gisburne skrev:
Fast om jag köper en 45-kilos bal så är det ju 45 kilo i den oavsett om det är högt eller lågt TS. Då tar det ju varken mer eller mindre plats.
Det stämmer inte.
45 kg med låg TS är inte speciellt mkt medan det med hög TS är massor i volym. Ungefär som att tänka sig 1 kg mjölk mot 1 kg bomull. Samma vikt men olika volymer;)
Därav att man får ge mer av lågt Ts för att komma upp i rätt ts mängd. Då det kan variera i blöthet från bal till bal så kör jag inte på vikten utan volymen när vi mäter upp hästarnas mat i Ikea kassar:idea: då får de lika mkt strå varje gång men olika mängder med vatten i.
Det är som att köpa juice.
Antingen köper man färdigblandad och släpar hem vatten eller så köper man koncentrat och bär hem mindre. :)
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Welsh juice-jämförelse är huvudet på spiken! ;) När man köper ensilage borde man egentligen räkna priset på ts-halten, istället för per kg. Om man betalar lika mycket för det blötare ensilaget som för det torrare betalar man ju mest för vatten....
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Jag är med på vad du säger och jag håller med, jag har sett 45-kilosbalar med både 55% TS och 65% TS, och båda balarna är lika stora och väger lika mycket. Så länge de är stängda så är det ju samma storlek på dem. (Den ena är väl hårdare packad för att bli lika stor som den andra, antar jag?) Och det var ju storleken på balarna jag menade, inte volymen när man öppnat dem.
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Fast säger ni inte emot varandra nu?

Welsh säger att ett foder med hög TS är massor i volym.
Luleå säger att ett torrare grovfoder tar mindre plats.

Hög torrsubstans och ett torrare grovfoder är väl samma sak i det här fallet, då vi jämför 55% med 65%...?
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Jag har ofta funderat på det där med olika blöta balar. Om jag öppnar en ganska blöt bal på en måndag och fodrar med samma bal måndag, tisdag och en del av onsdag, då har ju balen torkat en del till på onsdagen. Då blir ju volymen större än de övriga dagarna. (Om man nu räknar per kilo, vilket jag varit tvungen att göra när jag haft hästarna installade, eftersom stallvärden tog betalt per kilo) Eller kanske mer exakt, den blir större på tisdagen och ännu större på onsdagen, eftersom balen torkar mer och mer.
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Nu blev det jobbigt! :D

Jag tror Luleå menar att man inte behöver ta med sig så mycket av det torrare grovfodret, jämfört med det blöta, för att få i samma mängd näring i hästen?
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Vi har några mindre smarta personer i vårt stall som ger sina hästar 10kg oavsett vilken ts halt fodret har. analys har de inte änns bett att få av bonden. Detta innebär att hästarna ena dagen får ½ ikea kasse med ensilage och nästa dag en full kasse beroende på hur blöta balarna är. Dessutom så får de mer mat ju längre tid balen varit öppen.......

Gör en enkel test.
Mät upp 10 kg ensilage Låt ensilaget ligga och torka några dagar så ser ni sedan hur mkt det väger. Volymen är istort sett den samma.

Jag anser att man inte ska gå efter kg utan efter volym när man handskas med ensilage. Väg några ggr så man har ett riktmått att gå efter. Hos mig väger vi ensilaget i ½ eller hel ikea kasse;)
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Gisburne skrev:
Welsh säger att ett foder med hög TS är massor i volym.
Luleå säger att ett torrare grovfoder tar mindre plats.
Hos oss är balarna lika stora MEN höet väger ½ av vad ensilaget gör. Lika mkt strå i bägge = går åt lika fort men väger olika ändå. Alltså så tar vårat torra foder inte mindre plats än det blöta fodret gör. Det som kan göra skillnad är hur hårt packat det är.
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Okej, et är ju onekligen enkelt om man barar har två val - hel eller halv kasse! :D Men hur blir det med värdena i foderstaten om man inte räknar per kilo? (Analysen på hösilaget beräknas väl per kilo?)
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Svaren på analyserna på hösilage jag skickat iväg är uträknade både i kg foder och kg ts, så det är lätt att räkna ut foderstaten efter dem.
 
Sv: Vilken TS är bäst för avel kontra tävling?

Aha! :)

Jag var inne på en "räkna-din-egen-foderstat-hemsida" och jag fattade ingenting. Jag är inte matematiker, så jag vet inte hur man räknar "upphöjt i" och sånt. Jag bytte bort min matte B-kurs på gymnasiet, mot Engelska C!
 

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 869
Hästmänniskan Jag har ett problem. Jag har idag två hästar, en som är min egen och en som jag har på foder. Min är en islandshäst som gått femgång och...
Svar
12
· Visningar
1 682
Senast: whattodo
·
Foder & Strö Igår var jag och köpte hösilage för första gången. Har aldrig fodrat med det tidigare, men har läst en hel del om det här på Buke. Jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 391
Senast: SaraXX
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 655
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp