Vilken transport?

N

nalle

Lyckades sälja min stora 2axlade transport igår så nu letar jag lite smått efter en fräsch enaxlad. Men vilket fabrikat är bäst?
Vill att den ska gå stabilt efter bilen, tom som lastad.
Det blir alltså en beg. för runt 15000:- Jag kör knappt nån häst i transporten utan ska mest ha den för hökörning mm.
Vad har ni för erfarenheter av olika märken?

Sv: Vilken transport?

Okej...inget svar än. Om jag frågar så här då: Vilken/vilka av dessa märken i årsmodell 88-92 bör jag INTE välja och varför?

Kylinge
Trane
Boj
Ume
Fobo
Värmlandsvagnen

Har säkert glömt nåt märke nu. Vill inte ha brenderup igen enbartför att de är ganska så tunga att dra men väldigt stabila och rymliga.

Snälla...nån kan väl svara???

Du kan få köpa mitt valerydsläp om du vill:angel:
Vi kör hö i den för tillfället, så den är rutinerad på det området:D

Om du ska köra hö i första hand så titta efter vilken släp som du hittar i rätt pengar som rymmer mest hö.
Tänk på att vissa är kantiga, andra smalnar av framåt o s v. Vet ju inte i vilken form du kör ditt hö så välj den som rymmer mest på enklast sätt.

Själv föredrar jag BOJ men smaken är ju olika och vissa av de märken du räknat upp skulle jag aldrig ens fundera på att köpa. Speciellt inte begagnade.

*s* och jag gillar inte alls Boj. Smaken är som baken delad :D.
Jag gillar Ume, men vill inte betala en massa för namnet. Vi har hittat en riktig slitvarg i Ifor Williams och är inne på vår andra finka av det märket. (båda köpta fabriksnya) De ligger som paddor på vägen, kunde fått väga lite mindre och vara betydligt snyggare. Men hållbarheten :love:

Gira :banana: -som skulle vilja ha ett sånt där gammalt hästsläp med kapelltak. För att ha kutterspån i.

Vi sålde vårt Valeryd tidigare i våras, och det var ett kanonsläp för de slantar vi köpte det ;) Eftersom det är en "ume-kopia" så skulle jag påstå att Ume / Valeryd i allmänhet är värda pengarna, det ärkvalitet och dessvärre har de också en något högre prislapp just därför.

TS - på de årsmodeller som efterfrågas här tror jag mer det är frågan om individuella släp och hur tidigare ägare skött dem, än att ett märke är långt sämre än de andra. Kolla begagnatannonser och jämför priser!

Ingen erfarenhet av de släpen, men
Vi har ett Läckösläp -96. Som vi haft till istortsett allt. Det är KALAS!
Enda nackdelen är att det inte är något fönster på sidan, så min häst står och kikar ut igenom ventilen för att se. :D
Man får in massor med hö, om man är bra på att lasta. ;)

Kan rekomendera ett sådant.:bow:
Tyvärr är inte vårat till salu, då vi ska ha det kvar att köra kor i. :D

Innan jag köpte mitt Boj Classic släp som jag har nu så hade jag en Kylinge -88 å det var TOKBRA tycker jag! :banana: Högt i tak så du får plats med mkt. Var ganska lätt i sig så du fick lasta 760 kg (totalvikt 1300) i det. De flesta jag tittade på i samband med det köpet fick lasta betydligt mindre. Låg alltid stadigt på vägen. Iom att det var enaxlat var det oxå så smidigt att hantera. Köpte det hösten 2004 för 21 000 och sålde det i höstas för 25 000, fast då var draget bytt å jag hade putsat som attan på det, såg ut som nytt!! :love: Finns nog billigare ute å är bara golvet osv schysst (på mitt var golvet mm bytt precis innan jag köpte det) så är det lätt att slipa till plyfan (om du köper det träfärgade) och olja det samt polera taket så ser det ut som nytt sedan!

Har haft Värmlandsvagn tidigare men tycker bättre om Kylinge.

Lycka till!

//M

Jag har erfarenhet av Dalavagnen och tycker att man får mycket släp för pengarna. De är otroligt lättdragna. Går stabilt både med och utan last. Tyvärr är det nästan som om man glömmer bort att släpet hänger efter bilen. Har bara bra erfarenheter av detta släp. Vad du ska tänka på när du köper ett släp av lite äldre modell är att gummistavarna i axeln börjat torka och fjädringen blir styv. Ett ganska vanligt fel när besiktningsfolket kollar upp äldre släp. En ny axel kostar c:a 7000:-. Vad bara stavarna kostar att byta vet jag inte.

Hade ett gammalt Fobo från -85 en gång. Faktiskt rejält, stort utrymme framför bommarna (man behövde inget galler på fönstret eftersom även en stor häst inte hade en chans att nå det).
Lite sämre på ventilationen, men det fixade jag ny själv.
Trots åldern ingen som helst rost och väldigt stabilt att dra.
Vägde lite mer än vad papperena sa, men det gör nog de flesta äldre släpen.
Aldrig några problem på besiktningen.
M a o bra erfarenheter av just Fobo, även om den inte hade någon "lull-lull" överhuvudtaget.

TACK för svaren!

Har hittat några intressanta. Får se till helgen vilket det blir men är intresserad av bla ett gammalt Fobosläp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Viva
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 713
Senast: super
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 872
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama