Vilken transport?

Dumheter, inte alls svårt.
Se mitt ovanstående inlägg.
Beror ju på hur står hästen är och hur mycket man ska ha med sig samt transportens faktiska vikt om man åker på en vägning.
Mitt förra halvblod vägde 670kg.

Att hitta en bil som kopplar 1400kg är nog inte det svåra, men att ha en transport där det finns marginal om man vill ha boogie.
Jag tolkar det även som att ts får koppla 1390, och de blir nog svårt att hitta en transport så där tappar hon genast 40kg för att köpa en 1350 transport. :grin:

Men så beror det ju på hur noga man väljer att vara. Jag lastar en storhäst i min Boj boogie. Men den väger mer än vad som står i regbeviset vilket gör att det nog är gränsfall. Men så vet jag inte heller vad hästen exakt väger. :D
 
Denna modell har nog nämnts redan, men jag har iallafall en värmlandsvagn 2010 med totalvikt 1360kg och lastvikt 680kg.
img_6130.jpg
 
Kontrollvägd? Känns väldigt underligt med tanke på att den lastar lika mycket som min enkelaxlade Trane. Vad är det som väger så mycket mindre, när axeln väger en hel del...

Nog inte jättekonstigt. Jag har en enkelaxlad VV, 2003:a. Nedvägd till 1200 kg (från 1250) och lastar då på papper 630 kg. I verkligheten lastar den 590 kg.

Utan nedvägning alltså 1250 kg och lastvikt 680 kg (i verkligheten 640).

Så TS släp har 110 kg högre totalvikt men två axlar. Och 50 kg högre lastvikt på papper.
 
Köpte mig nyss en Boj Bravo från 91. Boggie, total vikt 1300kg, lastvikt 670kg.
Vi drar den just nu med en V40 från 03(?) som får dra 1400kg :D
 
Jag har en Dalavagn från 2000 med totalvikt 1300 och tjänstevikt 600 kg. Jag är helt övertygad om att den väger 700 kg men då är det fortfarande 600 kg lastvikt. Och ja, det är en boggie så visst går det.
 

Liknande trådar

Fordon La på skojs skull in vår andrebil i släpvagnskollen med hästtransporten och fick detta svar. Enligt denna får jag dra transporten men...
Svar
1
· Visningar
292
Senast: Elo
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 499
Senast: Tualma
·
Hästvård Någon på forumet som har erfarenhet av polyakrylamid hydrogel till häst? Håller just nu på och läser det jag kan om det på amerikanska...
Svar
2
· Visningar
386
Senast: GoLightly
·
Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
745
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp