Vilken transport?

A

atmosphere

Letar galet efter en transport. Har en både stor och bred häst som kräver lite utrymme, därför är jag väldigt kräsen med både märke och yta inne i transporten. Nu har jag hittat två stycken som jag tycker verkar intressanta, men innan jag börjar hetsa upp mig inför möjligheten att köpa den ena så vill jag höra mig för här på buke om vad ni rekommenderar/tycker om detta!

Transport 1: Umesläp, boogie, -94. Hörde mig för om måtten och min "jätte" kommer att få plats där gott och väl. Trägolv och allt som hör till och lite renoveringsbehov..

Transport 2: Boj, boogie, -90. Hästkraken kommer få plats även här. Denna är påkostad och renoverad enligt ägaren, har alugolv osv och ser verkligen supersnygg ut, inte alls så gammalt som det egentligen är.

Prisklassen på dessa två är under 35,000 eftersom att jag är student (=fattig) och egentligen bara vill ha ett släp för att ha möjlighet att åka på träningar och tävlingar, kommer isf åka omkring (lånar släp nu som är lite för litet för hästen min) ca 1 gång i veckan, möjligen mer/mindre men ungefär iallafall. Behöver inte ha ett superflashigt splitternytt släp (det tål ju inte min ekonomi heller..) men vill att det är helt och hållbart och åker bra bakom bilen.

Vad tycker ni? Rekommenderar ni några släpmärken? (själv gillar och trivs jag med boj, hästen åker i ett boj från 80-talet just nu, men vad tycker ni om denna typ av transport?) Vad ska man se upp med eller kasta sig över om man ser något intressant? Hur vet man att släpet verkligen är helt? Är alugolv bättre att föredra än trägolv, i längden alltså? (Har fått för mig att jag gillar alugolv men har aldrig transporterat hästar på sådant så jag är ingen expert direkt)

Aaah, behöver goda råd här i transportdjungeln!!:bow::bow:
 
Sv: Vilken transport?

Jag skulle ju inte rekomendera ett begagnat släp som är över 10 år gammalt, hur välvårdat det än är. Möjligtvis om det stått inomhus/under tak hela tiden det inte används. Men det är ju jag det.

Och har man inte pengar så blir det ju knappast lättare heller tyvärr. Och speciellt inte om man behöver ett extra stort släp.

Jag har en kompis som har ett Boj-släp där stora/långa hästar får plats.

Själv har jag ett hyfsat nytt släp som anses "stort" (167 brett, 230 högt). Enda tills vi skulle lasta en kompis' häst (700kg halvblod) som vi fick klämma in mellan fram och bakbom :crazy:

Så man kan ju definiera "stort" på olika vis. Den här pållen var väldigt lång i kroppen och skulle behöva ett långt släp. Jag vet inte vad standardmått är mellan fram och bakbom?
 
Sv: Vilken transport?

Jag är mkt nöjd med min Star Diamant. Den är extra bred (varje spilta är 10cm bredare än normalt) lång o hög. Jag har fått den godkänd för över 8 timmars körning.

Mitt halvblod är inte så hög i manken men mkt hög halshållning, hon drar 155 i täcken, hon har gott om plats i transporten. Har även kört med cobföl ståendes framför bommen när jag haft 2 ston i transporten.

Har kört många långa resor +8h med det och hästarna har stått bra i den. Senast förra helgen körde jag ett stort frieser sto i den. Hon hade gott om plats.
 
Sv: Vilken transport?

Jag skulle ju inte rekomendera ett begagnat släp som är över 10 år gammalt, hur välvårdat det än är. Möjligtvis om det stått inomhus/under tak hela tiden det inte används. Men det är ju jag det.

Och har man inte pengar så blir det ju knappast lättare heller tyvärr. Och speciellt inte om man behöver ett extra stort släp.

Jag har en kompis som har ett Boj-släp där stora/långa hästar får plats.

Själv har jag ett hyfsat nytt släp som anses "stort" (167 brett, 230 högt). Enda tills vi skulle lasta en kompis' häst (700kg halvblod) som vi fick klämma in mellan fram och bakbom :crazy:

Så man kan ju definiera "stort" på olika vis. Den här pållen var väldigt lång i kroppen och skulle behöva ett långt släp. Jag vet inte vad standardmått är mellan fram och bakbom?

Ja, egentligen vill ju jag ha ett nytt och fint släp men samtidigt är jag i lite behov av ett släp till vintern, det gamla Boj-släpet han åker i nu är ju som sagt GAMMALT och det är inte boogie t.ex..

Jag behöver inte ett superhögt/superlångt släp men han är ju ändå 175+ i manken, dock ganska kort i kroppen (hopphäst). I Bojet han åker i nu "kläms" han också in mellan bommarna, det är inte stora marginaler där inte.. tur att han står så snällt och tur att vi åker i typ max 10 min/gång.

Vet du/ngn annan något om t.ex Cheval Liberte-släpen? Nya sådana är ju rätt "billiga", har sett många som har sådana på tävlingar häromkring men har själv ingen koll alls.

Drömsläpet skulle dock (enligt vad jag själv har hört och läst mig till) vara ett Ifor med fronturlastning och kombiramp.. :angel:
 
Sv: Vilken transport?

Star Diamant har jag också tittat lite förtjust på. Har du några fler erfarenheter om den transporten? Min häst är, som jag nämnde i svaret till Seabaz, ganska hög i mankhöjd, men ganska kort i kroppen (har bara 145 i täcken ;)).
 
Sv: Vilken transport?

Drömsläpet skulle dock (enligt vad jag själv har hört och läst mig till) vara ett Ifor med fronturlastning och kombiramp.. :angel:

Jag har ett sånt och det går att få tag i hyffsade Ifor för 35 000kr. Jag gav dock 55 000 för mitt när det var ett år gammalt. Det är en -06:a. Var bara försiktig med golv och väggar. Och det gäller iofs alla släp. Umena ska du kolla baklämmen extra mycket. Kryp in under släpet och kolla axlar och golvet underifrån och känn på väggar och ffa golvet, gärna med nåt vasst om det är trägolv.
 
Sv: Vilken transport?

Mitt släp som jag har är ett Thiel Dominus Ultra Plus tror jag det heter. Beställt och byggt i tyskland. Det är rätt så likt de tyska billiga släpen och inredningsgrejer är samma sort/mått som böckmann och christsläpen gissar jag. Kanske även henra och cheval men är inte helt säker där.

Jag vet inte vilken modell mitt släp motsvarar i de andra märkena men det borde finnas systersläp bland christ-släpen i alla fall.

Jag anser dock att mitt släp är stadigare och mer regält än de andra släpen. Det är samma inredning men ett helt annat chassie + golv/underrede eller vad man säger. Det är ett special patenterat golv bl a...


Men det jag skulle komma till är att måtten kan ju vara detsamma och eftersom inte för stora pållar går in i mitt släp så kanske det inte gör det i ett christsläp heller... Jag har ingen koll. Kanske att jag kan få fram måtten på mitt släp men återförsäljaren har ju lagt ner så det kan bli svårt.
 
Sv: Vilken transport?

Jag har haft mitt Star Diamant i flera år nu och åker i 2ggr/v med det. Ibland med en häst men det händer även att jag stoppar in 2 ponnyston med deras föl. Gott om plats och bra luft Enda gångerna jag inte gillar det är när det blåser mkt (kuling) el när jag nte backar tillräckligt nära med bilen, för släpet är grymt tungt att flytta för hand;)

Lånade en Ifor Williams som extra släp, hästen gillade det men jag bara hatar alla sprintar som rostar. Dessutom så är jag mkt skeptiskt till aluminiumgolv. Dock fick släpet inte godkänt att köras över 8h då det var för lågt i tak.....
 
Sv: Vilken transport?

Jag hade inte varit rädd för att köpa en äldre Boj. Golv måste man givetvis kolla, mm.
Hade hellre köpt det än ett nyare tillverkat i öststaterna.

Mitt gamla släp är en Dino -72. I stor sett allt är bytt utom tak och överdelen av skivorna på sidan. Nu används det inte till häst längre men den rullar rak igenom besiktningen varje gång. Så med ny bakläm så kunde man kört häst i den igen.
// Linda
 
Sv: Vilken transport?

Jag hade köpt Bojen ifall jag var tvungen att välja mellan de två. Dock ska du kolla så att du får köra Bojen med din bil och körkort, för de flesta Boj väger lite mer än andra släp tycker jag. Speciellt om det är lite äldre.

Det är verkligen en köpares marknad just nu så även om du inte tror det så går det att pruta rätt så bra på släpen. Det innebär att du kan kolla på släp över 40.000:- också och sen pruta på dem.

Men har du 35.000:- att spendera så borde du få ett betydligt nyare och trevligare släp än från 90-talet.
 
Sv: Vilken transport?

Just nu tycker jag också att Ifor verkar ligga bra i pris på begagnatmarknaden. Även om det inte är mitt favoritsläp (långt därifrån!) så verkar många med stora hästar gilla det.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 919
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Jag åker iofs sällan och då oftast under snöfria årstiderna. Men jag har trots ett fint lager av transportskydd, svansskydd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 818
Senast: fio
·
Utrustning Jag har i nuläget en Ifor 510 som är allt jag vill ha av en transport :), stor, stabil och med bra lösningar. Men.. jag saknar bil för...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 595
Senast: Buck
·
Utrustning Har idag ett umesläp b50 -07 ett sådan släp där hästarna åker baklänges. I stora drag är jag jättenöjd det är gott om plats och även...
Svar
13
· Visningar
3 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp