Vilken tid tar ni ut/in hästarna?

Q

Question

Jag har en fundering:confused: på vilka tider folk släpper ut och tar in sina hästar och när ni brukar släppa dom på sommarbete och hur länge dom står på betet?!?!...

Vill gärna ha en förklaring också:)

// Karin:d
 
Sv: Vilken tid tar ni ut/in hästarna?

Vi släpper ut våra hästar omkring 6-6.30 vardagar, (ca 8.00 på helger)
Tar in dom mellan kl 20-21.
Det brukar bli nån vecka innan midsommar vi släpper hästarna på bete, ibland tidigare beror på hur mycket det växt. Och dom går på bete så länge det finns gräs, brukar oftast vara omkring slutet av august / början av september. Sedan brukar vi fortsätta att ha dom ute så länge vädret är bra, innan vi stallar in dom, men då fodrar vi med hö i hagen.
 
Sv: Vilken tid tar ni ut/in hästarna?

Tackar tackar:)

Antar att det är lite senare på helgerna för människorna:) ska få lite extra sovmorgon;)???
 
Sv: Vilken tid tar ni ut/in hästarna?

Förut stog mina inne ganska mycket även fast jag inte gillade det. Står man inackorderad så har man ju inte så mycket att säga till om. Men jag bytte till lösdrift och det har jag aldrig ångrat, så nu behöver man inte oroa sig för att det står inne länge.
Släpper dem på bete så fort det finns gräs, men börjar alltid inbetningen flera veckor innan så att magarna ska hinna vänja sig.
 
Sv: Vilken tid tar ni ut/in hästarna?

Antingen så kommer mina hästar ut vid 9 och in vid 4-5 på eftermiddagen. När dom kommer in rids de och sköts om.
Eller så kommer de ut vid 12 (får lunch inne först) och sedan är de ute tills 8-9 på kvällen. Då har de givetvis ridits innan.

Ösregnar det kommer oftast mina tävlingshästar ut en kortare stund när det mojnar lite.

Släpper de inte på sommarbete eftersom de tävlas hela sommaren.
 
Sv: Vilken tid tar ni ut/in hästarna?

Mina kommer ut vid 10 de dagar de rids och körs på förmidagen. annars kommer de ut 07.00. jag släpper in dem vid 21.00. Nu på vårkanten får de gå i en "förbeteshage" så att de får vänja sig vid gräset. släpper dem på halvbete på sommaren då den ena tävlas och tränas mkt och de andra blir överfeta, vill inte riskera fång. Antingen är de inne en stund på dagen eller natten beror på flygfän och värmen. Men jag ser ingen nackdel i att låta tävlingshästen äta gräs.
 
Sv: Vilken tid tar ni ut/in hästarna?

Våra hästar går ut redan vid halv 5 på morgonen eftersom stallägaren börjar jobba tidigt. Sen är de ute och får gott om mat vid flera tillfällen under dagen och kommer in igen vid sådär 18-19 på kvällen. Rider osv gör vi alltid på kvällarna. På helgerna går de ut något senare, kanske 6 ungefär.

Sommarbete blir det när det är tillräckligt varmt om nätterna och när det finns tillräckligt med mat för att de ska klara sig. Likaså får de gå ute om nätterna ända tills det börjar bli kallt, men den sista tiden har vi dem då förstås ändå hemma vid stallet så att vi kan ta in dem om det skulle behövas och så ger vi hö i hagen om det är dåligt med bete.
 
Sv: Vilken tid tar ni ut/in hästarna?

Vi har rätt flexibla tider för in- o utsläpp, pga oregelbundna jobbtider för oss två som har hästar i stallet. Dock brukar vi hålla på utsläpp innan 8, och insläpp beroende på säsong och väder. Hagtid minst 12 timmar brukar vi hålla på, så om man tar in dom tidigt ser vi till att släppa ut tidigt och tvärtom. De har fri tillgång på hö/silage både inne och ute, så magarna inte blir lidande av lite olika tider.
Ang bete så släpper vi ut dem så fort det finns gräs nog (förhoppninsvis om ngn vecka), de har dessutom stor vinterhage så det hinner växa upp lite där som de pillar i sig. De senaste åren har de gått på bete september ut (med stödutfodring av hö sista veckorna), men det beror ju på hurdant vädret är.
 
Sv: Vilken tid tar ni ut/in hästarna?

ut vid 8-9 beror på vem som har utsläpp osv..in vid 7-8 beror på vem som tar in dom

har inte min på bete så jag det vet jag inget om
 
Sv: Vilken tid tar ni ut/in hästarna?

Penny_Lane skrev:
Antingen så kommer mina hästar ut vid 9 och in vid 4-5 på eftermiddagen. När dom kommer in rids de och sköts om.
Eller så kommer de ut vid 12 (får lunch inne först) och sedan är de ute tills 8-9 på kvällen. Då har de givetvis ridits innan.

Ösregnar det kommer oftast mina tävlingshästar ut en kortare stund när det mojnar lite.

Släpper de inte på sommarbete eftersom de tävlas hela sommaren.

:eek: Vet att detta förekommer lite varstans, men ändå:(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 279
Senast: Görel
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp