Vilken temp mitt på dagen en varm sommardag?

supersara

Trådstartare
Som rubriken lyder, är det någon som tempat sin (friska) häst mitt på dagen en VARM sommardag då hästen är tagen direkt från hagen???

Vill bara veta hur "mycket" jag ska stressa upp mig. Hämtade hem honom från klinik i går (efter att ha varit där två dygn). De sa att han var frisk och kunde gå i hage igen. Jag tempade inte honom efter den lååånga resan hem eftersom han ändå blir så varm av transporten.
I dag var jag ute för att ge honom hans medicin vid 12-tiden. Tänkte att det var dumt att tempa direkt från varma hagen eftersom det antagligen skulle vara missvisande, men tempade ändå. Jättehög!

Så hur mycket kan det diffa från normaltemp en het sommardag? Så jag vet på ett ungefär hur mycket feber han har egentligen.

Tack

Sv: Vilken temp mitt på dagen en varm sommardag?

Vad hade hästen för temp då?
Och vad är hästens normaltemp?
Och är hästen allmän påverkad?

Hästen låg ungefär 2 c över sin normaltemp. Det är därför jag undrar ungefär hur mycket man kan förvänta sig att tempen stiger genom att bara stå i solen en het dag. Jag fattar ju såklart att han har feber, men tänkte att man kanske plussar på ca 0,5 med tanke på solen.

AT är lite si och så... Han är rätt känslig för att komma till nya ställen. Så att ha bott på klinik i 2 dygn med en massa stick och (otrevligt) pillande borde ha sänkt han en del.

Just hur mycket man kan förvänta sig att tempen stiger glömde jag såklart att fråga, men att man kan förvänta sig att den gör det höll de med om.
Det är rätt mycket annat "skit" med min häst vi pratade om.

Sen förstår jag ju att det kan vara individuellt hur mycket den stiger, men är ändå intresserad av att höra från de som har tempat sina friska hästar.

Min häst har en normaltemp på närmare 38. Vet att jag varma sommardagar tidigare har uppmätt 38,8

Oj då, det var stor skillnad!

Tack så mycket för svaret :)

Hästen låg ungefär 2 c över sin normaltemp.

Och vad är denna individs normaltemperatur??

Hur har du gått till väga för att få fram att det faktiskt är hästens normaltemperatur är faktiskt oxå ganska bra att du delger.

Nu vill inte jag på något vis verka tyken eller otrevlig men jag förstår inte riktigt vad om min hästs normaltemp m.m. har med min fråga att göra?

Min fråga är om någon har tempat sin friska häst direkt efter att ha vistats i solen en het dag?

Min hästs sjukdomstillstånd har både jag och alla veterinärer som är inblandade koll på, så att han är sjuk behöver jag inte ha svar på, det vet jag redan. Utan min nyfikenhet ligger i om någon med frisk häst har tempat vid ett sådant tillfälle.

Att jag har koll på min hästs normaltemp är väl inte så konstigt, det vet jag flera hästägare som har. Jag har haft honom i många år och tempat han fler än en gång.

Att jag får frågor om min hästs normaltemp, febertemp, allmäntillstånd och vad kliniken säger svarar fortfarande inte på min fråga.

Jag tempade min häst idag 10 minuter efter att jag tog in honom, då hade han en temp på 38.1
Han ligger normalt mellan 37.5-38.5

Rätt "normalt" för din pålle alltså. Verkligen olika från häst till häst!

Tack för svaret :)

Min häst hade ALLTID 37,3 om han var frisk, max 37,5 om det var varmt ute :)

Min brukar ligga på 37.4 men nu under betat har det pendlat upp t.o.m 38.3 varma soliga dagar då dom står o sover i solen :) så man får nog ha lite känsla för hur hästen ser ut och beter sig när det är varmt ute :)

Tacksam för svaren :)

Är lite irriterad på mig själv som inte tänkt på att tempa vid sådana här tillfällen förut (har ju haft hästen rätt länge).
Så fort han blir frisk igen (förhoppningsvis snart) så ska jag prov tempa innan utsläpp och direkt efter intag när solen steker!!!
Och så ska jag självklart skriva upp det (minnet är bra, men kort)!:D

Nu vill inte jag på något vis verka tyken eller otrevlig men jag förstår inte riktigt vad om min hästs normaltemp m.m. har med min fråga att göra?

Min fråga är om någon har tempat sin friska häst direkt efter att ha vistats i solen en het dag?

Min hästs sjukdomstillstånd har både jag och alla veterinärer som är inblandade koll på, så att han är sjuk behöver jag inte ha svar på, det vet jag redan. Utan min nyfikenhet ligger i om någon med frisk häst har tempat vid ett sådant tillfälle.

Att jag har koll på min hästs normaltemp är väl inte så konstigt, det vet jag flera hästägare som har. Jag har haft honom i många år och tempat han fler än en gång.

Att jag får frågor om min hästs normaltemp, febertemp, allmäntillstånd och vad kliniken säger svarar fortfarande inte på min fråga.

Hästens normaltemp har en avsevärd betydelse. En häst som normalt ligger över 38 grader har mindre marginal till skadlig temp. 40-41 grader är allvarligt hög temp och 42 rent farligt. Så om din häst har normaltemp 38,5 och nu ligger 2 grader över, dvs 40,5 så skulle jag vara orolig. Har han normalt 36,5 och nu 38,5 skulle jag vara mindre orolig.

Tack för svaret!

Men min fråga gällde fortfarande inte min häst. Jag förstår också att över 40 grader är skadligt. Jag inser själv att jag gav alldeles för mycket info i mitt första inlägg om saker som egentligen inte är relevanta för min fråga.
Det var inte meningen att det skulle handla om min häst, utan jag var bara intresserad av hur mycket tempen har diffat på friska hästar. Det var klart onödigt av mig att berätta varför jag ställde frågan för då gled intresset över på min häst...

Nej, så mkt som 2 graders tempstigning är inte normalt! Då rör det sig i så fall om värmeslag eller feber, oavsett är hästen sjuk.

2 grader är mkt! Tempade tex min i går kväll och han låg på 37.9, dvs helt normalt. Han ligger runt 37.7-38.1. Hade han haft 40 i temp skulle jag blivit riktigt orolig.

*KL*

I hetta (30+) och när hästarna SPRUNGIT har jag tempat rätt rejäla ökningar, inte fullt 2 grader men nära nog. T ex då det varit hett som attans, mycket broms och hästarna stressat sprungit för att komma undan bromsen. Då har jag t ex tempat in en som normalt tempade in på 38.1 på 39,5, och den som normalt tempade in på 37,2 låg på 38,7.

Men tempen har snabbt fallit när de fått komma in och lugna sig, och pressats upp av rörelsen och stressen. Att "bara" stå i solen har väl höjt kanske ½ - 1 grad de gånger jag tempat.

Jag skulle inte ha en feberhäst ute i solgasset i hagen, känns ju dumt att temperaturen ökar ÄNNU mer, oavsett om det är en halv grad eller 2 grader?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 172
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 687
Senast: Varmblod90
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka