Vilken tandkräm till hund?

bettysmatte

Trådstartare
Jag var inne på apotea nyss för att köpa en tandkräm till vår hund, men det finns ju MASSOR :eek:. Vilken sort rekommenderar ni :) ?

Använder denna, den fungerar väldigt bra.

Bifogade filer

• IMG_2104.webp
    IMG_2104.webp
    18,8 KB · Visningar: 42
Tack! Borstar du tänderna också, eller stryker du bara ut tandkrämen på tänder och tandkött som det står i beskrivningen?
Stomodine ska användas precis som du skriver, att det ska strykas på tandkött efter tandborstning. Men går säkert fint att borsta med den också, dock har den ingen direkt god smak vilket kan vara en fördel vid tandborstning.
Jag använder mig oftast av Virbacs Enzympasta som smakar kyckling (eller om det var lever). Hundarna tycker att den är god och vill gärna slicka från tuben som belöning.

Stomodine ska användas precis som du skriver, att det ska strykas på tandkött efter tandborstning. Men går säkert fint att borsta med den också, dock har den ingen direkt god smak vilket kan vara en fördel vid tandborstning.
Jag använder mig oftast av Virbacs Enzympasta som smakar kyckling (eller om det var lever). Hundarna tycker att den är god och vill gärna slicka från tuben som belöning.
Stomodine har köttsmak 🙂 Min hund älskar den, tandborstningen är dagens höjdpunkt.

Det viktiga är själva borstningen, tandkräm är bara att det kan smaka bättre.
Brukade bara borsta med vatten och sen tillåta några slick enzymtandkräm från virbac som belöning efter.

En sak att minnas: klorhexadin och liknande (man använder normalt inte exakt klorhexadin för hundar) kan missfärga tänder och tappar effekt efter ett par veckor.

Efter att ha pratat med min människotandläkare växlar jag tandkräm (vilket är knöligt när man hittar tandkräm vars smak hundarna gillar). Han trodde inte att den verksamma komponenten i tandkräm som man bara stryker på kan vara så annorlunda än klorhexadin.

Vi kör med vatten, mekanisk borstning och en godis efteråt. Hon är snart 2 år och har helt vita tänder, det är det mekaniska som är viktigt.

Jag har använt olika, det viktiga är att hunden gillar smaken så att tandborstningen blir av på en hyfsat frivillig basis. Nu tror jag att vi har en med leversmak.

Halvt OT men på ämnet hundtänder....

Jag fick tandborste med på köpet. Den börjar vara sliten.
Har kollat runt och sett tandborstar som är dubbelsidiga.
Munnen är ju liten så borsthuvudet måste vara pyttigt.

En annons om dubbla borstar påstår att storlek small kan funka på katt. Då borde en fjärilsmun funka också.

Erfarenheter av olika borstar?

Halvt OT men på ämnet hundtänder....

Jag fick tandborste med på köpet. Den börjar vara sliten.
Har kollat runt och sett tandborstar som är dubbelsidiga.
Munnen är ju liten så borsthuvudet måste vara pyttigt.

En annons om dubbla borstar påstår att storlek small kan funka på katt. Då borde en fjärilsmun funka också.

Erfarenheter av olika borstar?
Köp en för bebisar på apoteket.

Min 12ariga rottis har sa fina tander helt utan tandsten att vetten var helt begeistrad och bad att fa ta bilder pa en valskott hund's mun. Problemet var att jag aldrig har borstat henne's tander :o daremot har hon fatt ben minst varannan vecka, oftast varje vecka och kan nastan alltid gnaga pa nagot gammalt ben mellan de farska.
Min forsta rottis hade lika fina tander nar hon dog 10 ar gammal.

Tate missar ofta lite i gnaget pa ben och far inte alltid till kindtanderna langst bak och har fran och till lite tandsten dar, men vill inte att jag borstar och om veterinaren tycker att det behovs sa far vi sova for att ta tandsten.
Hoppas att Emma-Sue skoter det lika bra som mina rottisar har gjort.:)

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
526
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
9
· Visningar
859
Hundhälsa Min hund fick diagnosen idag. I morgon börjar vi med Vetoryl 20 mg han väger 9 kg och är 7 år. Har läst massa skräckhistorier på nätet...
Svar
3
· Visningar
627
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 649
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18