Vilken storlek på täcket??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 7 864
A

afsana

Tycker det är lite svårt det här med täcken. Vilken häst har ni och vilken storlek på täcke köper ni?

Sv: Vilken storlek på täcket??

Det är ju bara att mäta ryggen :)

Stämmer det inte så får man prova sig fram.

Maxad d-ponny som drar 125 i täcken. Dom flesta är något för korta i ryggen men sitter bra för övrigt. Mias RS är helt perfekta i storleken :love:

Arab, ca 152cm, köper/använder strl: 135
När hon (hästen) kom hit så hade jag 125, men när jag började rida henne & hon breddade sig lite så passade 135:orna bättre !

Vi har lite knasigt, ju lägre de är desto större storlek måste de ha! :rofl:

Halvblod på ca 165 cm - 155 cm
Halvblod på ca 170 cm - 145 cm
Halvblod på ca 175 cm - ca 140 cm.

Har en korsningsvalack, ca 152 cm i mkh, ganska normal byggd...har 135 på täckena. Men det är ju så olika från häst till häst. Min kompis har en fjording (liten D) som hon får ha 135 täcken på.

Men det är bara att mäta från där manken börjar bort till där svansen börjar ungefär. Sen kan ju täckena vara olika även fast det är samma stl., man får pröva sig fram.

//Sofie

Har en isis 135 cm... han har mellan 115-135, beroende på vad det är för täcke. Men oftast är det 125. Han är en normalbyggd isis.... /Lina

kallblod, 1.57
Har strl 155 el 145

Jag har kallblodstravare som är 158 och storlek 145 på täcke.

Jag har en arab på 142 cm som drar 125 i täcken .

jag har ett hbl på 155cm som har 145cm på täcken,
sen har jag ett fbl på 173cm han kan ha både 135 och 145cm.

Har en skapligt grov quarter på 154cm i mkh... han har 145 på täcken, men kan även ha min förra hästs 135täcken!

Har en islandshäst på 138cm och har 135 i täcke.

Stoet är 154 cm och smäcker, har 135 i täcken men dom är så gott som alltid för stora i bogen.
Valacken är ca 165 cm lätt i kroppen han med, har 145, dom flesta täcken sitter bra på honom, andra är för stora i bogen.

jag har en häst som är 175, hon drar 155 i täcken och den lilla hästen på 155 drar 135.

min stor på 179m har 155cm alla mina d ponnyer har haft 135cm i sina.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
349
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring