Vilken storlek på sele från Equilex!!

r_freddy

Trådstartare
Nu ska jag köpa en standarsele från equilex :banana:
Men jag har lite problem med storleken :crazy:
Någon som har förslag på vilken som skulle kunna passa???

Den i full storlek: Bröstans längd 120 cm. Däckelns omkrets 190-220

Cob storlek: Bröstans längd 115 cm. Däckelns omkrets 185-205 cm.

Hästarna har bröststorlek runt 115 så där passar cob men då mäter jag direkt i armhålan vid armbågen.

Och i sitt smalaste tillstånd är de 200cm runt är däckeln ska ligga. Men om jag då skulle ta cob så bilir omkretsen alldeles för liten på vår, sommar, höst då de ser ut som tunnor. Man vill ju kunna köra lite mer än på vintern :cry:

Någon kunnig som kan hälpa mig :bow:

Sv: Vilken storlek på sele från Equilex!!

Kan tyvärr inte hjälpa dig med vilken storlek som passar din häst men de verkar vara små i storlekarna.

Jag köpte en standardsele från Equilex till mina shetlandsponnyer. Den är för liten på alla mina ponnyer förutom hingsten (som iofs är den som körs mest).

Tycker också den är för liten! (ni pratar om Pfiffselen va?, den billiga) Blev helt nervös när jag såg gjordarna. Det får bli extra hål och absolut ingen viktuppgång!

Hjälp! säg inte sådär..
Jag skickade efter en cob utan att mäta.. :eek:
Vad har du för hästar?

Men passar inte full? 5 cm är ju inte så mkt?
Men hur ser gjorden ut?
Om det är fyra spännen på skulle man ju kunna byta ut den till en längre och en sådan borde man väl få köpa löst??

/L

Senast ändrad:

Jag hade beställt full, om de är 210 i magomkrets som normal. Fast om du kör mycket på sommaren så håller de kanske in magen och då kan du ha en Cob, så slipper du ha en massa hål över vilket ju medför att du har mycket extra remmar vid armbåge.
Jag har tyvärr en smal häst så hennes full blir så klumpig när allting är på innersta hålet.

Att bröstan är lite för lång gör inte så mycket, hellre det än för kort.

Har du någon bild?

På hästarna. Jag tror jag har alla bilder på alla selar som nånsin satt sin fot i Sverige :)

Här kommer bilder på mina små hästar ;)

The Charming Eagle: Quarter på ca 165 lite nättare modell.
7e5ed023.jpg

Barbie Cat: Quarter på ca 152 grov modell. Såhär ser de ut på sommaren :crazy: runda som tunnor ,men här är fölmagen skyldig till lite också ;)
Barbieomamma28aug-04.jpg

Hot Swedish Chili: Min unghäst som nu ska köras in. Blir lite nättare modell än sin mamma Barbie, men ca 152cm.
Picture012.jpg

Det var ju synd du hade storhästen, annars hade nog en Cob passat utmärkt.

Unghästen ser riktigt läcker ut!

/jenny

Det är den selen jag menar, har gjort extra hål men inte ens mitt treåriga sto kan ha den, ingen av avelsstona heller och jag har inga gigantiskt stora shetland heller...

Har också den selen, stl mini till mini på 80 cm, och den är alldeles för stor! Måste använda däckelunderlägg för att fylla ut.

Hmm...min sitter perfekt....fick dock göra nya hål i draglinorna & remmen som håller upp bröstan (skäms för att jag inte vet vad den heter)...men jag fick inte göra hål för att dom var för små utan för att dom var för stora.
Tror jag har remmen man spänner däckeln med i andra hålet "utifrån"..så där är ju inte mycket att spela på...men den passar
Huvudlaget passade dock inte...käkremmen & nosgrimman var förliten...(har ifs dom andra tränsen + grimmorna i stl Ponny..så de var väntat)

Tack!
Jo han är fin, men det bästa är hur han är i psyket.
Underbarare häst får man leta efter :banana:

Tack alla för era svar :bow:
Ska nu ta ock beställa en i stl full, Får väll fixa lite extra hål om det skulle behövas :crazy: Verkar som om det finns utrymme för det :)

Hej r_freddy!

Har du fått din sele än? Hur verkar den? Har oxå beställt en och hoppas jag inte varit "dumsnål". Ville ha en billig sele och det verkar som denna är rekomenderad här på forumet. Kan tycka att den såg lite klen ut på bilden på, hoppas jag har fel! Läste någonstans att skakelfästena var dåliga?

Vore kul om du hade en bild på selen på din häst.

Har också tänkt skicka efter en sele från Equilex till min minishettis som är 86 cm i mkh. Hade efter mycket om och men bestämt mig för att ta den i strl minishetland, men nu när jag läser en del inlägg här blir jag (ännu mer) fundersam om den kommer passa honom, eller om den kommer vara för liten.. Har en sån där billig sele från Börjes i strl mini, och för att den ska passa är allt på innersta hålen, och ändå är han ju maxad mini! Vilken tror ni blir bäst, den för normalstor shettis eller den för mini???: confused:

Jag tror att en i storlek shetland blir bäst.

Fråga Equilex!
Jag har mailat en gång och frågade om strl och jag fick efter ett tag svar vilka mått en viss sele hade!

/L

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Liten allmän reflektion bara. Har storlekarna på hästgrejer generellt krympt på senare år, eller något? :eek: Satt och jämförde Herr...
Svar
6
· Visningar
1 052
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 464
Senast: Niki
·
H
Körning Har letat runt lite men hittar ingenstans där det står hur man ska mäta på hästen när man ska beställa sele. Jag fattar att man ska mäta...
Svar
7
· Visningar
2 864
Senast: Horsemanda
·
Körning Hej! Jag ska nu köpa min första utrustning till min b-ponny. Så nu ska jag fråga er kloka bukare om hjälp! Jag ska välja mellan två...
Svar
16
· Visningar
1 511
Senast: Underbar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka