vilken spik? olika varianter på taveluppsättning

lizan

Trådstartare
Moderator
Några frågor helt enkelt.

Jag har betongväggar i min lägenhet, vad ska man ha för spik i betongväggar? Jag vet inte vilken typ av betong det är, om det gör någon skillnad! :p

Jag har köpt några sånadär universalkrokar eller vad dom heter, plastkrokar där det är 3 små spikar i, dom vet jag går i väggen däremot undrar jag om någon vet hur tungt dom orkar med? Står inget på paketet.

Sen så har jag 5 mindre tavlor, dom är väl ca A3 i storleken. Vill ha alla på rad på väggen i min sovalkov men funderar på bästa sättet att göra det på. 5 hål i väggen känns ju tråkigt men en tavellist som är tillräckligt lång kräver ju värre hål känns det som.. Hur hade ni gjort?

Sv: vilken spik? olika varianter på taveluppsättning

De håller för ganska tunga grejer, de där rackarna. Tavlor som är 75X50 cm med ram och glas har jag haft hängande på såna små plastkrokar, tror säkert de pallar mer ännu tyngre saker.

Samla de fem motiven i två ramar, en för tre motiv och en för två och häng tvåan under trean, om du förstår hur jag menar. Fast jag skulle spika på, lite hål får man leva med. :D

Gött mos på första! :bow:

På andra säger jag att det tyvärr inte fungerar. Alla måste vara på rad annars blir det varken bra eller snyggt. :p

men kanske två tavlor, en tavla, två tavlor? blir ju bara 3 hål iaf...

Det kan ju funka. :) Men om du kan ta de minsta "universalkrokarna" så blir ju hålen försvinnande små, och om tapeterna är ljusa brukar det gå att fylla i sådana hål med nån lämplig substans för att få dem att försvinna. Går med mörka också, men då finns det färre substanser att välja mellan. ;)

väggen där jag tänkt ha dom är brun. om jag inte ångrar mig och sätter dom på den vita väggen... hmmm.. har precis fått lite lätt beslutsångest över hur det ska bli! :p

bästa metoden, borra hål, plugga och och sätt dit en tavelkrok.

alt är som sagt de små plastbitarna man klappr dit med små spik, se bara till att ALLA spikarna går in.

alt extra är att sätta upp en tavellist i taket och hänga tavlorna i den med hjälp av t.ex. fiskelina. du får en väldigt justerbar lösning.

skruv o plugg är så jäkla stort bara för såpass små saker jag har. då är plastkrokarna lättare och fungerar utmärkt till de två "stora" tavlorna jag har, som inte ens är särskilt stora.

och skruv o plugg till dom små känns helt onödigt, vilket även plastkrokarna gör... men det kanske blir lättast ändå, finns ju såna i variant mini...

tavellist i taket var ju en smart variant, men känns som ett alldeles för stort projekt. :p

ingen som har koll på vilken spik man ska ha till betongväggar? har tex en almenacka jag vill ha upp..

Såna betongkrokar (med tre små piggar) funkar alldeles utmärkt till betong :) De finns ju i olika storlekar.

jo jag vet ju redan att dom fungerar alldeles utmärkt till betong, därför jag har köpt såna! ;)

men dom fungerar inte att hänga allt på.
dom fungerar tex inte till min söta grisalmenacka jag vill få upp igen, och någon mer liten "smågrej" jag har. inte ens de minsta storlekarna.

slagspik tror jag de heter , de man kan hamra in i betong, om den inte är för hård

får se om jag hittar nåt sånt! :bow:

man tycker ju att det borde gå att hitta någon spik som fungerar med tanke på att spiken i plastkrokarna är rätt lätta att slå i...

jo, men de skall dels inte så långt in och dels så kan de ta sig mellan de större kornen i väggen.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Vet inte vart jag ska börja, jag mår så fruktansvärt dåligt. Hela livet är upp och ner och jag vill bara gråta och skrika allt jag kan...
Svar
16
· Visningar
2 140
Senast: Raderad medlem 131045
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka