vilken sorts proteinrikt foder?

K

Kissan

har en häst som skulle behöva extra protein för att bygga muskler och få bort den bukiga magen, någon som har något tips på ngt bra foder?

//kissan

Sv: vilken sorts proteinrikt foder?

Lucern i någon form kan vara bra. Men mycket hänger på vilka värden som grovfodret innehåller och hur mycket hästen orkar/vill äta. Ibland så räcker inte lucern till då kan t ex soja gör susen.

Sedan finns det en uppsjö med proteinfoder som egentligen är foderblandningar som innehåller lucern och/eller soja + en massa annat.

Hej! Sojamjöl är väldigt proteinrikt men då ska man tänka på att inte ge mer än max 100g sojamjöl/100kg kroppsvikt då det kan kan vara skadligt för hästen i för stora mängder. Lucern är också en bra proteinkälla. Krafft Grov eller vad det heter är ju också rätt så proteinrikt, det finns i två olika proteinhalter, 90g SMR/kg foder och jag tror det är 120g eller 125g SMR/kg foder.

tackar för svaren, någon som vet vad man ikan skaffa sojamjöl?

Du kan köpa det hos t.ex granngården eller svenska foder. Tror att det finns i princip hos samtliga foderåterförsäljare...

Vet inte om det är allmängiltigt, men enligt en tränare så bör man i samband med att man ger mer protein också se till att ge E-vitaminer och selen, om hästen ska kunna tillgodogöra sig proteinet.

Har jag aldrig hört något om, men självklart är en välbalanserad foderstat a och o i alla lägen.
Selen har jag hört att man ska vara försiktig med att extrautfodra med, då selen i stora doser är skadligt
Hämtat från Kraffts hemsida: Selen bör inte överutfodras och är giftigt i större mängder. Förgiftning av selen är vanligast i länder där gräset innehåller höga halter av ämnet, och det problemet har vi således inte här i Sverige. De fall som inträffar beror oftast på att hästägaren ger ett relativt kraftigt tillskott av selen utan att ha observerat att det foder som används är selenberikat. Det finns också en vanföreställning att ett kraftigt tillskott av selen skulle hjälpa mot akuta muskelproblem, vilket ibland leder till överdosering. Det är korrekt att selen kan ha betydelse för muskelfunktionen, men då genom det skydd ämnet ger muskelcellerna mot de fria radikalernas nedbrytande verkan.
Hela artikeln kan läsas här: http://www.krafft.nu/news_fullpost.asp?news_id=CA0B1A207E08488B

Senast ändrad:

är också lite försiktig med selen, men iofs har det ju också med muskeluppbyggnaden att göra, någon som vet hur mycket hästen kan få i sig per dag så att det gör nytta och ej skada?

Ja, det är såklart så att man ska vara försiktig. Min häst får inget kraftfoder, så den enda källan är ju just tillskottet, plus det som finns i lusernet hon får, men sammantaget blir det långt under vad som borde vara farligt.
Hon har musklat sig väldigt bra, trots att jag inte tränar henne särskilt hårt alls...

har en häst som skulle behöva extra protein för att bygga muskler och få bort den bukiga magen, någon som har något tips på ngt bra foder?

//kissan

Krafft Pluss Grön kan du prova att räkna på om du vill ge proteinrik pellets, det är ett koncentrat så du behöver inte komplettera med mineraler, det räcker med ca 1 kg till en stor häst för att täcka mineralbehovet.
Innehåll:
Energi 10,0 MJ

Vatten 11,0 %

Råprotein 24,0 %

Smältbart Rp 200 g

Råfett 4,5 %

Växttråd 12,0 %

Kalcium 20 g

Fosfor 10 g

Magnesium 8 g

Koksalt 20 g

Koppar (kelat och sulfat) 120 mg

Selen (natriumselenit) 1,2 mg

Niacin 30 mg
Vitamin A 30 000 IE

Vitamin D3 3000 IE

Vitamin E 1 200 mg

Vitamin C 150 mg

Vitamin K3 0,3 mg

Vitamin B1 30 mg

Vitamin B2 30 mg

Vitamin B6 6 mg

Vitamin B12 0,3 mg

Kalciumpant. 15 mg

Folinsyra 6 mg

Biotin 0,3 mg

Vitamingaranti 6 månader

Det är ett alternativ om man vill slippa blanda olika produkter själv, att blanda själv är oftast billigare och man har bättre koll vad man stoppar i hästen!

Lusern är nog det bästa näst efter ett bra grovfoder med vettig kvot.

Lusern är snällt mot magen och räknas som grovfoder. Soja är den absolut sista lösningen i min värld, jag köper hellre upp nytt grovfoder. Men smaken är som baken, mina erfarenheter grundar sig på att ha ägt en häst med magproblem, efter det aktar jag mig noga för att ställa till det i magen hos hästen. Både jobbigt och dyrt.

har samma tankesätt som du, vill helst att grovfodret ska täcka så mycket som möjligt, jag håller just nu på att vänja honom vid lusern eftersom jag anser att det verkar vara det bästa alternativet och han älskar det. Den enda nackdelen med lusern som jag ser just nu är att han blir grön och geggig över hela sin bläs när han gluffsar i sig det:devil: hahah men det är det värt:rofl:

Hej!

Finns det inga liknande foder på marknaden som INTE innehåller mineraler och liknande?? Vill ha ett proteinrikt kraftfoder men själv fixa tillskotten/mineralerna.

Mvh Tessan

Tycker du ska testa lusern för det brukar funka super.

Är det väldigt mycket mer protein du behöver så kan du ge lusern + Krafft protein. Mitt halvblod tål inte soja och får nässelutslag av det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka