Vilken sorts protein i Krafft Protein

MonteRose

Trådstartare
Enligt en återförsäljare här i trakten så består proteinet i Krafft Protein av sojaprotein????? Jag hade för mig att det var potatisprotein.
Jag har mailat Krafft och frågat men inte fått svar ännu.
Nån här som vet hur det ligger till?

Sv: Vilken sorts protein i Krafft Protein

Innehållet står väl på påsen? Här är det i alla fall
Krafft PROTEIN
Potatisprotein 33
Vetekli 19
Lusern 16
Melasserad betpressmassa 10
Vete 8
Havre (högfettshavre) 3
Kli av skalad havre 3
Korn 2
Fruktos 2
Betmelass 2
Sojaolja (av livsmedelskvalite) 1
Lysin 0,8
Metionin 0,5

Man skulle alltså tänkas våga ge det till en fånghäst som blir kass i magen av soja och misstänkt gallig av melass?:angel:

Tackar tjusfullast för svaret.
Jag har inte tillgång till nån säck, bara funderar på att beställa hem det.
Märkligt att återförsäljaren har så fel.

Återförsäljaren påstod även att potatisprotein inte alls var lämpligt för hästar.......
Är han ute och reser här oxå?

Återförsäljaren påstod även att potatisprotein inte alls var lämpligt för hästar.......
Är han ute och reser här oxå?

Ja det är han. Åtminstone i boken "Hästens näringsbehov och utfodring" nämns inget om att potatisprotein skulle vara olämpligt för hästar och den skulle nog inte finnas med i listan som proteinfodermedel om den inte var bra för just hästar.

Haha, du får säga till honom att ha bättre koll på innehåll i det han säljer, säg åt honom att LÄSA PÅ SÄCKEN så ser han att det är just potatisprotein i det och inte alls något sojaprotein.

Jag vet inte så mycket om just potatisprotein, men han kanske har snappat upp att hästar inte är så bra på att hantera stärkelse, och det finns det ju väldigt gott om i "hel" potatis.

En liten missuppfattning, helt enkelt?

Man tappar onekligen förtroendet för en sådan försäljare.....

Har ni erfarenhet av att fodra med detta?
Kan man ge det som det är? Blötläggas?
Som belöning på kvällen i stället för morötter?

Jag har gett det vid ett par tillfällen när vi haft urtaskiga proteinvärden på grovfodret. Min häst tycker dock det är lite småblä så jag blandar ut med betfor, då går det ner. Så krafften blir ju lite lagom uppluckrad sådär, men inte uppblött som en "sörja".
Har gett 0,5- 1kg /dag, beroende på övrigt foder.

Senast ändrad:

Man tappar onekligen förtroendet för en sådan försäljare.....

Har ni erfarenhet av att fodra med detta?
Kan man ge det som det är? Blötläggas?
Som belöning på kvällen i stället för morötter?

Jag har gett detta till vårt fullblod och vår travare när vårt hö har haft dåligt värde. Jag tycker att det har fungerat bra. Travaren är ganska svår att behålla i hull men det har varit betydligt lättare med proteinfodret. Jag gav dem det oftast tillsammans med betfor så jag vet inte riktigt om det måste blötläggas. Det är ganska små pellets och man ger inte så mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 068
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 859
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 061
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka