Vilken skillnad gör korsets lutning?

Sylvatica

Trådstartare
Hej ni som kan det här med vinklar..

Som rubriken lyder undrar jag vad korsets naturliga lutning har för betydelse för hästens rörelser, hållbarhet, ridbarhet eller vad ni nu kan komma på att det påverkar?

En kort fråga och jag hoppas på många svar, då detta är något jag verkligen funderat på! Tack

Sv: Vilken skillnad gör korsets lutning?

Om hästen är mycket vinklad i vinklarna, korset, haserna osv så har den lättare att samla sig och "sätta sig" på rumpan. Men det är också jobbigare för lederna om man utnytjar det utan att hästen är musklad till det.
En häst som är rakare i sina vinklar föser lättare men har oftast jobbigt med att samla sig och komma under sig ordentligt.

Hållbarheten tror jag är individuellt och beror så klart som på alla hästar på hur duktig ryttaren är på att få hästen att jobba på det mest optimala för just den hästen.

Lite svammel, men ändå:D

Korset lutar förhoppningsvis inte öht, isåfall skulle jag kolla upp hästen! :p (inte ovanligt iofs, att de är "nerdragna" av muskulaturen i bakkant av korset t ex, rent visuellt) men nu utgår jag från att du menar bakom korset, länden?
Om det mer eller mindre går rakt bakåt från korset skulle jag utgå ifrån att hästen har lättare att slita på sig. Det går såklart att individanpassa men man har alltid mer eller mindre en nackdel i det.

Om det sluttar mycket misstänker jag att det också lätt blir felbelastningar, men jag har inte tänkt så mycket på det i praktiken. Skulle inte säga att en sån häst nödvändigtvis har lättare för samling, för jag har t ex sett många varmblodstravare med sån exteriör (som alltså inte haft lätt att samla sig, heller utifrån sin ras) däremot har de haft lätt att föra fram benet, kunnat haft ett ordentligt övertramp (många isisar som töltar/passar har också så får jag för mig?) Får man inte till rätt teknik misstänker jag att länd och bakknän lätt blir överbelastade.

Det optimala borde såklart vara mellanläget - och att man skolar hästen tillräckligt till det man vill göra, anpassar kraven efter hästen! :)

Jag tror faktiskt det är korset jag menar... I vilket fall menar jag delen från kruppan till svansroten och hur mycket den lutar, sett från sidan. Men tack ändå för svar, det låter som om vi pratar om samma del..

Korsbenet (sacrum) sitter emellan ländryggen och där svanskotorna börjar, högsta punkten, svanskotorna börjar ganska långt upp strax efter det börjar gå ner efter högsta punkten (som alltså är korsbenet).
Mao antar jag att du menar vinkeln från korsbenet ner mot svansen, huruvida det nästan går rakt ut mot svansroten eller att den är brant sluttande ner mot svansroten. :)

Korsbenet i sig ska som sagt helst inte luta åt något håll öht utan ligga mer som ett tak, ett rakt tak som inte är tippat åt något håll. Sen kan det avvika, men det ser jag som sagt inte som normalt utan som just en avvikelse.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
630
Senast: Pegasus63
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar