Vilken sida i transporten?

T

Tjalfe

Vilken sida i transporten ställer ni hästen på när ni kör med mellanvägg? Har bara kört utan eftersom min häst varit för stor för att köra med mellanvägg. Men ska nu hämta en mindre häst. Så vilken sida ställer ni på? Höger?

Sv: Vilken sida i transporten?

Vänster!
Minsta lilla att hö. hjul åker av vägbanan så välter släpet om du har den på hö. sida.
du kan ha mellanväggen på sniskan- oftast åker de bättre så- om det inte är en ponny:confused:

Kunde inte ha mellanvägg till min gamla häst(STOR, bred fjording) han tyckte inte om det. Men nu är det en liten ponny jag ska hämta och den är van vid mellanvägg så då vill jag ju köra med det. Men då är det vänstersida som gäller då?

Vänster sidan, pga hur vägarna är rundad, eller var rundad (för dranering af regn), nu är de bara guppig!:crazy: Det hjälpa dämpa risken för svaj (stavning???).

Höger. Av någon anledning har jag alltid lastat in till höger, förmodligen för att lilla dörren fram är till vänster och jag vet hästar som sparkat upp den när de varit oroliga. Det blir mer plats också när man går in i släpet.

Höger. Av någon anledning har jag alltid lastat in till höger, förmodligen för att lilla dörren fram är till vänster och jag vet hästar som sparkat upp den när de varit oroliga. Det blir mer plats också när man går in i släpet.

Nuförtiden ska skötardörren helst vara på hö. sida- om du måste stanna på motorled o titta till hästen o inte vill riskera livet.
hörde idag om en som blev påkörd när han bytte däck på den sidan:cry:

Ha alltid en flaska "reservhjul på burk" med i bilen för såna tillfällen.
Urlastning fram ska vara på vä. sida iom att de flesta släpen välter till hö. Den är då obrukbar om den sitter på hö. sida- vilket de flesta släpen tyvärr är utrustade med.

Utomlands har man däremot ändrat på sina vagnar.
Williams har som vi, men där är förutsättningarna lite annorlunda:D
I UK alltså:idea:

Oftast på vänster, men ska jag åka långa sträckor (åtskilliga mil) på större väg lastar jag på höger (för att få hästen så långt från mötande trafik som möjligt). Det där att släpet välter om hästen står på höger sida o hjulet går lite utanför vägkanten är en sanning med modifikation... Har sett en transport som TAPPAT hjulet på högersidan när hästen stod där (halvblod på 180), o inte hade det vält. Har även sett halvt dikeskörda släp (halvvägs av vägbanan) med hästen lastad på högersidan, och det hade inte heller vält.

Vad man har sett eller inte är inte relevant. Fråga räddningsarbetare eller kanske TSV

Men det är väl inte vältningen i första hand man förhindrar, utan risken att man öht hamnar i diket om man kommer lite får långt ut på kanten.

Har du tyngden på högersidan är risken större att du åker ner i diket, medan du kanske har större chans att få upp släpet på vägen igen innan det skär ner alltför långt om lasten är på vänstersidan.

Så har jag uppfattat det iaf.:)

Jo, det stämmer till viss del, det är därför jag oftast har mina på vänstersidan om det inte är stora vägar jag kör på. Nu åker ju iofs mina brett (med mellanvägg i), så jag har ju vikten ganska centrerad i trailern ändå

kl
när ja åker utan mellanvägg alls så står min häst ganska så i mitten..ibland åt höger o ibland åt vänster..borde man ha mellanvägg endå för att då minska risken att hästen står på höger sida? även fast ja är väldigt noga med att inte köra nära kanten oavsett vart hästen står..

om man har en stor bred boggie vagn..en ny boj är de..den känns väldigt stabil och svajar inte..är risken endå lika stor att den kan välta eller är risken lika stor oavsett storlek/stabilitet på transporten?

varför på hö. sida pga av mötande trafik:confused:

Blir det skillnad- för hästen menar du?
Är det för fönstret på vä. sida?

Det om att du är noga att itne köra nära kanten ändå...

bara en tanke.. alltså. absolut inget negativt så men den första bilden jag fick upp när jag läste den meningen var en dumjävel i bil som knör sig förbi, går in snävt framför en osv...

Senast i Tisdags fick vi köra ut på vägrenen på motorvägen för att en dumjävel-lastbilschaufför-utan-vanligt-jävla-trafikvett bestämmer sig för att gå tillbaka in i högerfilen innan lastbilsröven är förbi oss...
Kan säga att då var man glad att hästen inte stod i...Men jag menar, det visste väl inte han att det itne stod nån häst i liksom..suck jag blir såfröbannad.

Känns inte längre som det är nån vits med att ha skyltar med "djur- hästtransport" på, eftersom inga tar hänsyn till det ändå....

Vi kör f ö alltid på vänster sida, just pga att hamnar man lite väl långt ut (ingen har vlä planerat att komma utanför vägkanten..) så är det större chans att få upp släpet igen..

Har den ena pållen på vänster och den ena på höger, (hon kan inte står på vänster). Men om det är möjligt så alltid på vänster sida.

Tänker på alla dårar som numera genar in på min körbana.
Är nojig sen jag blev påkörd så.:mad:

Blev åxå påkörd för ett tag sen, bakifrån så inte från sidan. Men ibland känns det olustigt att sitta bredvid nån kompis som kanske itne har riktigt den respekten för trafiken som jag verkligen har fått, och även hade innan olyckan. Jag vill ha järnkontroll över bilen...Hellre stanna en meter för tidigt än en meter för sent...

Men jag förstår mig inte på folk som kör förbi, sen går de in precis framför nosen på min bil, och ligger sedan där som en annan snigel. Då förstår jag inte riktigt vitsen med att köra om, det gör man väl för att man har en högre hastighet än framförvarande fordon?:confused: Men just sättet den lastbilen jag skrev om hade. Bara styra in framför oss. Jag är glad att det var mamma som körde som är duktig i trafiken i mitt tycke. Det värsta var att han la sig mellan oss (bil med transport) och en annan lastbil. Det kommer en personbil och kör förbi oss, och mitt framför den går lastbilen ut i vänsterfilen så att bilen måste bromsa rätt så hårt...
Suck... Om alla planerade sin körning lite bättre och inte hade så fruktansvärt bråttom skulle vägarna vara bra mycket säkrare...

Jag har alltid lastat på höger sida. Jag går in på vänstar sida av mellanväggen och hästen på höger, det har aldrig hänt något någon gång. Jag kör annars mycket med transport. Man måste bara vara noga med att inte komma utanför vägrenen, den kan brista även utan häst i släpet..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
314
Senast: Pegasus63
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
329
Senast: Cactus
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka