Vilken sadel?

C

Chessie_95

Igår var mamma och jag på sadelprovning med min nya häst. Vi provade olika hoppsadlar, men fastnade speciellt för dessa två (enbart för att de låg bäst på min häst), en Bates Momentum CAIR och en Prestige Versaille (Prestigen med dubbelsytt kalvskinn). Eftersom båda ligger precis lika bra på hästen så är det upp till mig att välja. Jag undrar om ni där ute skulle vilja dela med er utav era erfarenheter av dessa sadlar?! Tacksam för svar :)!!

Sv: Vilken sadel?

Jag skulle på rak arm valt Prestige, utan tvekan då jag gillar deras sadlar. Dock är den av kalvskinn, vilket gör den mer ömtålig.

Hur reagerade hästen på att bli riden i en luftstoppad sadel? Tänkte på Bates.

Sv: Vilken sadel?

Jag kunde faktiskt inte känna någon skillnad, bara att man sitter så nära i Prestigen medan i Bates sadeln kom man så långt ifrån hästen. Min häst gick precis lika bra med båda och trivdes väldigt bra i dem. Sadelprovaren (en mycket duktig och erfaren tjej) antecknade medan jag red i de olika sadlarna. I de här sadlarna fick jag en väldigt stilla underskänkel och en fin sits. Men det finns tydligen en likadan prestige fast i franskt läder, är den mindre ömtålig? Har besluts ångest :p!

Liknande trådar

Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 139
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag undrar vad ni andra med långa ben använder för hoppsadlar? Jag hade för några år sedan en Prestige Roma Jump som var framskuren +2...
2
Svar
30
· Visningar
4 839
Senast: Grynet12
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Yepp. Nu behöver jag tips på vilka sadlar som kan vara av intresse. I dagsläget en Bates Caprili CC cair som inte passar alls. Kanar...
Svar
4
· Visningar
1 011
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka