Vilken sadel ska jag välja?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Caroline87_eskilstuna
  • Startdatum Startdatum
C

Caroline87_eskilstuna

Hej! Jag ska köpa en dressyrsadel nu i sommar och behöver lite tips på bra sadlar. Jag vill att bommen ska kunna ändras då jag har en yngre häst som kommer att ändra sig lite i kroppen framöver.
Jag lånar just nu min mammas Wintec Isabell Werth och jag trivs ganska bra i den men jag vill veta vad det finns för alternativ då jag helst inte vill ha en syntetsadel.
Jag hittade en begagnad Jaguar XKC Deap seat, jag har ridit i en sån en gång och är helt kär i de sadlarna:love: så jag undrar om någon vet om de går att ändra storlek på dom? Jag har hört det av någon men vet inte helt säkert.
Har också tittat lite på Prestige top dressage men har aldrig suttit i en sådan, den ser jätteskön ut.

Om någon har en sadel som går att "ändra" visa gärna bilder på när ni rider i dom och skriv ett omdömme, vad en ny sådan kostar mm:)

Sv: Vilken sadel ska jag välja?

Man kan ändra bommen på Jaguar ja.
Sadlar man kan ändra bommen på: Kentaur, Kieffer, Passier, Bates (samma som Wintec fast läderversionen, har lite fler modeller än Wintec med), Jensen, Arabian/ Lovatt & Ricketts, Cliff Barnsby, Röösli, Sommer, Tolga.

Tack så mycket!!!:D:bow:
Man ska kanske satsa på Jaguaren då:D

Vem kan ändra bommen på arabian/Lowatt´n Ricketts? Vet du hur mycket man kan ändra storleken åt endera hållet?

Endast tillverkaren gör det.
Man måste skicka sadeln till England. Vet ej var gränsen går för bomändring, men det är typ 2 bomvidder eller nåt sånt. Måste man ändra mer byter man hela bommen, kostar någon tusenlapp mer eller nåt sånt.

Prestige har jag ridit i, visserligen hopp. Men nu ska vi inte vara pedantiska :D

Den är lite små hård, men dressyren kanske är bättre. Och även hal i början innan man ridit in den.

Prestige har jag ridit i, visserligen hopp. Men nu ska vi inte vara pedantiska :D

Den är lite små hård, men dressyren kanske är bättre. Och även hal i början innan man ridit in den.

Fast det beror väl på vilken modell av Prestige Paris/Paris D etc är ju inte hala men däremot Golden star etc är superhala :crazy:

Tror att dressyrsadlarna är bättre än just Golden star

Mest troligast, jag har ju haft golden staren och den är hal.

När ridskolan köpte in några nya sådana höll jag på att flyga av hästen jag red när jag skulle ändra stiglädren :D

Eller ja jag red ju inte när jag ändrade stiglädren då stog vi stil :o

Hej! Tack för alla tips!:) Tyvärr var Jaguaren redan såld men har två stycken sadlar hemma som jag provar. Den jag testade igår var en Appalosa som både jag och hästen blev helt kära i:love: Min borttappade dressyrsits kom tillbaka:banana: Den sitter lite hårt vid manken men vi ska värma om den på strömsholm kanske redan imorn, i övrigt ligger den väldigt bra på honom. Den andra sadeln ska jag prova idag, det är en Kieffer Lech DL, Jag har inte så bra erfarenheter av Kieffer och flera stycken har redan avrådit mig för att köpa en Kieffer så jag är en aning skeptisk mot den...

Liknande trådar

Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Sebastian
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag är inne på att köpa en Bates dressyrsadel, vet dock inte hur stor skillnad det är mellan Innova och New Dressage? Har inte...
Svar
1
· Visningar
1 482
Senast: Nevermind
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 165
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.