Vilken ridning bränner mest fett hos hästen?

tuaphua

Trådstartare
Hur ska jag rida för att få min något knubbiga, okej feta, häst att bränna mest fett? Tipsa mig nu!
Jag insåg idag hur tjock han blivit. Jag måste varit hemma-blind eftersom jag inte sett det tidigare.
Så tipsa mig om hur jag får ner honom i vikt igen, tack! :)

Sv: Vilken ridning bränner mest fett hos hästen?

Min förra ponny la lätt på sig. Istället för att dra ner maten var jag ute och galopperade mycket. Hon reds inte mer ute, utan galopperade mer varje gång jag var ute. Fick ändå vila en dag, o ta det lungt en annan. Då får dom kondisen på köpet ;)

Men om man har en häst som ännu inte har muskler för att galoppera med ryttare (han orkar nu bära sig i trav i kanske 500 meter) men är tjock, hur gör man då :confused: . Trav alltför länge tycker jag att sliter på benen alltför mycket, spec. eftersom han inte orkar bära sig så länge. Hästen är modell lättfött kallblod (156 cm, 600 kg+).

halva maten och anpassa ridningen efter hästen. långa skrittturer i raskt tempo kanske

Ska kanske säga att min ponny var i tävlingsform då ;)

Han får endast gräs (magert bete, så magert det nu går denna årstiden) och mineraler. Jo, jag skrittar mycket, 1 timmes rundor ungefär, med klättring och "lyfta på benen"-terräng. Endel dressyr också för att stärka bärmusklerna.

Kan berätta hur jag gör nu på sommaren för att hindra hästen från att bli smällfet. Rider varierat, både ute i terrängen och på banan. Ute i skogen har vi en runda som tar en timme. Först stora landsvägen så där får man skritta, samt förbi massa hus. Där blir det "power skritt" med övertramp och allt annat bra :D Sen trav på skogsväg och därefter galopp fram och tillbaka på en annan väg, typ fyra hundra meter kan det väl vara. Ökar intervallerna där succesivt och så. Först en galopp, sen två, sen tillbaka igen. tycker det funkar bra. Skritt är ju konditionsbyggande och jag har hört att det är en underskattad gångart. Allt byggs inte på fart.

tant agda skrev:
halva maten och anpassa ridningen efter hästen. långa skrittturer i raskt tempo kanske

Halvera maten?? Det är ju ingen människa vi pratar om precis :smirk:

kraftfodret alltså

nyckelorden för bantning: "mer motion och mindre mat."

Ja, fast med måtta. När min gamla häst var fet fick jag order om att han skulle svettas bort fläsket, inte svälta ;)

Intervaller är det allra bästa, ganska korta i rel. bra tempo. Gärna mkt galopp (vilket rimligtvis borde vara den gångart som bränner mest fett), som dessutom stärker magmuskulaturen så att hästen kan hålla upp magen lite mer.

var ute länge, längre än 1,5 timme, då bränner det bra. har jag hört iaf :angel:

;D haha nej men det är klart jag menar med måtta! inte 3 höstrån och 5 milsträning 2 ggr om dagen såklart ;)

tuaphua skrev:
Hur ska jag rida för att få min något knubbiga, okej feta, häst att bränna mest fett? Tipsa mig nu!
Jag insåg idag hur tjock han blivit. Jag måste varit hemma-blind eftersom jag inte sett det tidigare.
Så tipsa mig om hur jag får ner honom i vikt igen, tack! :)

Lång och långsam träning. Ut i skog och mark och låt hästen trava långsamt länge. Lite galopper långsamt är också ok.

Snabb och ansträngande träning i t.ex. backe bränner bara upp glykogenförråden i musklerna och ger mjölksyra. Långsamhetsträning är fettförbrännande.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar