Vilken ras?

Celija

Trådstartare
Nån gång i framtiden kanske det blir aktuellt med en kattkompis till vår Aslan, så jag undrar om ni kan hjälpa mig med rasfunderingar?

Det som är viktigt är att katten kommer ha ungefär samma temperament, så det inte slutar med att dom inte går ihop när katten mognat lite :(

Aslan är busig, otroligt sällskaplig, orädd, intelligent, älskar att apportera, kvittrar men jamar sällan, han leker mycket och gärna och VILT. :D Han är en hittekatt men vissa har påpekat att han påminner om en Maine Coon, vilket förstås inte spelar någon roll för mig men så klart funderar man om en till Maine Coon kan vara något.

Han är en riktig träskalle, det är inte mycket som bekommer honom annars, förutom vatten och åka bil.

Helst inte långhårig, eller så ska det vara en lättskött päls som inte ramlar av i drivor. I övrigt ungefär samma temperament som Aslan för han är verkligen min drömkatt. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras?

De flesta korthårsraser (utom möjligen britter) passar in på din beskrivning. Om du vill ha en väldigt social och påhittig katt rekommenderar jag min egen ras: korat. Även burma, siames, oriental, abessinier, de flesta rex-raser passar in på det.

Min lillgrabb älskar att apportera tofflor:
13_Paxiapport.jpg


Mamma Elise med några små:
27110619_97.jpg
 
Sv: Vilken ras?

Slår ett slag för Devon Rex :love:
Har bara haft ett par, de var otroligt sällskapliga, låg gärna och myste med både varandra och oss människor. Ville gärna vara med överallt precis hela tiden, sitta på axeln, ligga i knät vid datorn osv. Apporterade gärna, framförallt hårsnoddar :p Väldigt pratiga men skrek sällan, hade två hankastrater.
Ingen päls som fäller och är bara så mysiga att klappa på :love:
 
Sv: Vilken ras?

+ Sassy

Hur social är social? Vi är hemma mycket och vill båda ha knäkatter eller hur man ska säga, katter som vill vara med oss och vill gosa och leka, men samtidigt måste det funka att kunna lämna dem ensamma några timmar.

Jag har funderat en hel del på Korat faktiskt men hur mycket stimulans kräver de egentligen?

Sen tänkte jag passa på och fråga hur mycket kunskap ni uppfödare vill att era fodervärdar har om man är sugen på
att bli fodervärd på en hona. Jag har alltid velat haft kattungar och det i kring, men är inte särskilt intresserad av att bli uppfödare själv, men sen kan jag i dagsläget ingenting om hur man sköter en förlossning och så. Så klart kommer jag sätta mig in i det om det blir aktuellt men det kanske är så att man ska ha haft en dräktig hona innan?

Devon Rex är också en ras jag funderat mycket på, såå fina. :love:
Hur lekfulla är de med varandra? Som sagt är det viktigt att dom leker mycket och tål hårda tag annars kommer det sluta med att dom inte går ihop. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras?

"Hur social är social" är en bra och relevant fråga. Tyvärr vet jag inte om jag kan ge något riktigt tydligt svar på den. Är man hemifrån på heltid ska man absolut inte ha en ensam korat, den behöver sällskap av en likartad artfrände. Sen måste man vara beredd att lägga en liten stund varje dag på katterna. Det behöver inte speciellt mycket aktiv stimulans, jag leker inte själv med mina varje dag men ger dem aktiveringsleksaker i form av olika sätt att leta mat och leksaker som simulerar olika jaktbeteenden. I tid lägger jag alltså ganska lite aktiv tid på katterna. Har man varit borta i 8 timmar får man vara beredd på att de förväntar sig att något kul händer när matte/husse kommer hem. Annars handlar det om att ge dem möjligheten att få utlopp för det själv (planera hemmet efter det, leksaksrotation mm).

Det är inte så svårt att underhålla dem med apportlekar och liknande, och gillar man tex enklare klickerträning är lyckan gjord. Det som kan bli problem med dem är att bara fysisk lek inte tröttar ut dem, de behöver tänka.

Sen vill de ha närhet: sitta i knät varje kväll, helst sova i sängen.

För att bli fodervärd kan jag bara tala för mig själv men jag förväntar mig inga förkunskaper. Ska man ha en hona vill jag ha fodervärden nära (ungarna och uppfödningen är ju fortfarande mitt ansvar). Jag tycker man ska vara lite vaksam om en uppfödare gärna placerar ut en hona långt bort, vem kommer då få ta ansvaret om något går på tok? Jag har aldrig haft hona på foder men om jag har det i framtiden vill jag fortfarande vara med på förlossning och tätt under ungarnas uppväxt.

En hane är inte lika petigt, där handlar det om att vara medveten om vad man ger sig in på och ha bra kommunikation mellan uppfödare och fodervärd. För min del är det jättekul om fodervärden själv är intresserad av rasen och avelsfrågor, men det är absolut ingen som krävs. Fodervärdens jobb i det fallet är att hålla katten i bra kondition och låna ut honom när det är dags för parning (samt stå ut med ev hankattsfasoner ett litet tag). Ge dig aldrig in i ett foderavtal om det inte är specifierat vad som händer om något strular med katten! (Du vill tex inte stå som skyldig att hålla en strilande avelshane fertil i flera år)
 
Sv: Vilken ras?

+ Sassy



Devon Rex är också en ras jag funderat mycket på, såå fina. :love:
Hur lekfulla är de med varandra? Som sagt är det viktigt att dom leker mycket och tål hårda tag annars kommer det sluta med att dom inte går ihop. :(

Jag upplevde mina som väldigt lekfulla med varandra faktiskt :) Sen har jag inte så mycket erfarenhet av rasen annars, men jag har förstått att de brukar vara så :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp