Valerianovna
Trådstartare
Möjlig kandidat jag för vidare så får de avgöra om pälsvården känns ok.@Gnist Australiensisk terrier? Låter inte dina fina skrutt passande?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Möjlig kandidat jag för vidare så får de avgöra om pälsvården känns ok.@Gnist Australiensisk terrier? Låter inte dina fina skrutt passande?
Mittelspitz är spanad på redan men de har funderat lite på just hur lätt till skall man menar från SSK med sin rasbeskrivning?
Ja alltå jag tror funderingarna där grundar sig i att det blir en hel del smuts, buskage, lerpölar, dynghögar och annat kul i hundens liv som kanske kan försvåra/utvidga pälsens behov av underhållKan man släppa det kravet på icke pälsras finns mängder trevliga små hundar i grupp 9.
Bichoner,shih tzu, lhasa apso, tibetansk spaniel är några exempel på perfekta små sällskapshundar
Normalt får de inte sådan päls. De får ca 7 cm päls på kroppen och lite längre ”byxor” och på svansen.
Googlar du Papillon så får du se hur de ser ut. Det är inte bara unghundar etc som kommer upp.
Så här har mina 7 pappisar sett ut vad gäller längd på päls:
Visa bifogad fil 87940
Jag skulle säga att om hög skalltröskel är ett krav så kan de omedelbart sålla bort allt vad spets heter. De är, eh... inte kända för att vara fåordiga. Ett möjligt undantag är eurasier som inte ska vara skällig men jag har förstått att det finns stora variationer inom rasen så isåfall får de vara noga med att fråga uppfödare hur det ser ut med ljudnivån i deras linjer.
Det går att klippa ner dem själv för en enklare vardagsfrisyr. Men jag förstår om den typen av underhåll inte lockar, har av den anledningen själv valt bort flera raser som annars skulle kunna passa.
Vad tror ni om Whippet?
Pälsen är inte så kort om den får växa fritt! Dessutom är pälsen väldigt tydligt i två lager - underull och täckhår - där man bara vill trimma ena lagret. Därav att man inte maskinklipper hela hundenJag vidarebefordrar till dem så får de avgöra hur de känner inför det Förklara gärna för en stackars kattmänniska, hur kommer det sig att pälsen behöver trimmas när den är så kort?
Jag skickar vidare men blir det inte en hel del pälsvård på i alla fall Bichon Havanese och Löwchen? Tänker om de springer genom ett par snår och en lerpöl dagligen
Hur är det med tibetansk spaniel, finns det någon skola/inriktning där som inte avlar kortare nosar och underbett? Har haft en vän som hade en jättetrevlig tibetansk spaniel nu när jag tänker efter, det kanske vore något, men jag vet att mamma nog inte är intresserad av en kortnosig hund.
Mittelspitz är spanad på redan men de har funderat lite på just hur lätt till skall man menar från SSK med sin rasbeskrivning?
Yorshire är spanad på men hälsodeklarationen var lite väl lång för deras nerver var första intrycket...
Jag tycker ju att folk brukar ta i lite i överhand när de beskriver hur skälliga "spetsar" är. Jag menar, grannens finne som stod i hundgården hela dagarna var en pest och mormors väninnans pomme gav olåt tjugofyra-sju, men annars har de vardagsspetsar jag känt i olika varianter varit som vilken hund som helst egentligen. De låter, men inte vansinnigt, och naturligtvis beroende på situation och person. Då brukar pudlarna, schäfrarna och sheltiesarna vara värre liksom.Jag skulle säga att om hög skalltröskel är ett krav så kan de omedelbart sålla bort allt vad spets heter. De är, eh... inte kända för att vara fåordiga. Ett möjligt undantag är eurasier som inte ska vara skällig men jag har förstått att det finns stora variationer inom rasen så isåfall får de vara noga med att fråga uppfödare hur det ser ut med ljudnivån i deras linjer.
Jättetrevlig ras (har tre). Men titta helst efter utställningslinje, det finns sådana som knappt springer alls. Det kan vara svårt att hitta ordentligt hälsotestade sådana eftersom det envisas med att sägas att rasen är så frisk. De har dock lite ögonproblem (PRA utan möjlighet till gentest, pannus) lite tandproblen och sånt smått. Rätt mycket biljud på hjärta, men det behöver inte alltid betyda något.Vad tror ni om Whippet?
Det finns inte olika typer, bara olika linjer och uppfödare. Några uppfödare tycker om den långa pälsen. Inte alla.Det låter ju trevligt och vid en snabb googling känns det inte helt tokigt! Hur är det med deras päls, finns det en typ som inte blir lika långhårig eller är det yngre djur jag får upp när jag googlar? Jag tror inte de är så sugna på raser med päls som går hela vägen ned till marken eller som behöver klippas ofta för att inte släpa i backen.
Jättetrevlig ras (har tre). Men titta helst efter utställningslinje, det finns sådana som knappt springer alls.
Ja alltså det går egentligen emot alla mina principer! Men har någon ändå bestämt sig för Whippet, så tänker jag ändå att det bästa är att ta av (förstörd) linje.Med risk för OT, vill du utveckla varför du rekommenderar detta? Jag tänker att vill man inte ha en hund som springer så ska man nog inte välja vinthund alls? Jag tittar själv på mer allroundlinjer eftersom de som är show/sällskapsavlade verkligen bara verkar funka som just sällskap (baserat på nära noll meriter på de jag har sett), och jag ändå vill köra lite hundsport på enklare nivå. Jag vill dessutom gärna se BPH och hälsostatus och det finns som du säger knappt alls på annat än de som är sportavlade.
Ja alltså det går egentligen emot alla mina principer! Men har någon ändå bestämt sig för Whippet, så tänker jag ändå att det bästa är att ta av (förstörd) linje.