vilken ras är en bra första häst?

E

Emma_

Jag är 1.42cm och väger 32kg.
och jag ha ridit i 3 och ett halft år snart.
Och jag är 11år.

Snälla hjälp mej!:D:bow:

Sv: vilken ras är en bra första häst?

Jag tror inte det handlar så mycket om rasen när man skall välja första häst utan tycker du skall titta på hur mycket du kan och välja en häst efter det.
Kanske en ponny eftersom du är ganska liten, en trygg och väl inriden läromästare.

Den har mer betydelse vad det är för individ än ras

och hur mkt du kan

vad du vill göra med den?

Jag hade valt en harmonisk ras (läs individ..) som du kan växa med ett tag. En snäll och lugn C eller D-ponny. Gärna lite äldre som kan bli en bra läromästare. Detta under förutsättning att det finns vuxna hästmänniskor runtomkring då du egentligen är för mycket nybörjare/ung för att skaffa egen häst;)

Under förutsättning att du har vuxna hästkunniga människor runt omkring dig är det inga problem att du ska kunna ha häst!
Dessa vuxna borde kunna hjälpa dig hitta en ponny som passar.

Du är ganska liten för din ålder så en stor c-ponny skulle nog passa bäst, så har du lite att växa i, men kommer nog inte bli för stor för på ett bra tag.
Är du intresserad av tävling är det ju oxå bra med en c-ponny, då du bara kan tävla en b-ponny (som kanske passat dig bäst i storlek just nu) i två år till, och det är ju trist att behöva sälja så snart. (om du bor i finland som det står vet jag iofs inte vilka åldersgränser som gäller...)

Ras ska du nog inte bry dig så mycket om, men en connemara, new forest, welsh eller ridponny kanske skulle passa.
Se till att hitta en ponny du verkligen trivs med, inte bara "första bästa" för tt "den är ju så söt", och gärna en lite äldre, över 8-9 år iallafall, gärna med lite tävlingsresultat.
Kanske en fd ridskolehäst?

Se till att ha en duktig vuxen med dig när du tittar på hästar, provrid ordentligt och hellre en gång för mycket än en gång för lite. Se till att den blir besiktigad på klinik (även om det är en billig ponny, på så sätt slipper du kanske många tårar i framtiden).

Hoppas det går br för dig, lycka till! :)

hm du ska tänka igenom vad det är du vill göra med hästen och vilket kön du vill ha mm.ta hjälp av hästkunnig:)
köp inte en så stor ponny iallafall

En bra förstahäst bör vara välskolad och snäll. Connemaror brukar vara lugna, snälla och bra hoppare och runt 140 cm. :)

Men ras, ålder och bakgrund har inte alltid så stor betydelse. T.ex mitt 18-åriga connemarasto som är fd ridskoleponny kan oftast vara helt galen. :angel:

Självklart bör man kanske inte köpa en nervig arabhingst som blivit mkt slagen osv. :P

/ Sandra ^^

Hejsan
Du är lika stor, och lika gammal, som min dotter. Vi köpte en maxad d-ponny till henne. Jag vet att den egentligen nog är stor åt henne men vi föll för ponnyns personlighet och dessutom gillade ponnyn henne. Det går jättebra och han lyssnar fint på henne men dom får mkt stöd. Hon har mkt hjälp av mig. Jag rider ut med henne och jag skjutsar henne + ponny till ridlektionerna på ridskolan (hon har med egen ponny istället för att rida lektionshästarna).

Titta efter en äldre ponny, gärna mellan 12 och 17 år. Lägg stor vikt vid utbildning och psyket på ponnyn och fråga efter hur den reagerar i vissa särskilda situationer och om den är istadig och "gör som den själv vill". Fråga efter när ponnyn kan upplevas som besvärlig.
Jag själv valde bort ponnysar som innehöll new forest, russ, shetland, arab och varmblodstravare. Jag rekommenderar welsh.

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 508
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 447
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar