Vilken pelletssort??

katarina_dacke

Trådstartare
Har 2 hästar, en unghäst (5år) och en gammal märr på 24 år. Märren är mamma till unghästen.
Innan har jag haft 2 olika fodersorter till dem, alltså pellets, unghästen har fått Hippo Grow Breed. och stoet har fått Hippo Bas.
Unghästen fick detta då han behövde extra protein.
Det är endast unghästen som rids, stoet är bara som sällskap, förutom när mina brorsbarn kommer på besök då de gärna åker häst :p

Tycker ni att jag kan ha dem på samma pellets? Stoet behöver igentligen inte, men vill gärna ge henne lite så att inte krubban är helt tom vid insläpp..

Hur har ni som har fler än 1 häst? Ger ni samma eller ser ni ger ni olika?
Jag vill ge efter hästens behov, inte bara för att det ska vara smidigt.

Sv: Vilken pelletssort??

Nu vet jag inte vad det är för ras på dem. Men jag blir förvånad över att den gamla inte behöver kraftfoder. Vid den åldern brukar de flesta hästar ha betydligt större krav på fodret än en femåring. Men om det stämmer så är det ju bara att gratulera en pigg gammal dam.
Hade det varit mina hästar hade jag nog gett samma pellets alternativt gett lusernpellets till den gamla.

Det är 2 st halvblod. Stoet har väldigt lätt för att lägga på sig, och eftersom hon inte rids heller tycker jag inte att hon behöver igentligen, men hon får faktiskt 1/2kg per dag/morgon och kväll. Sen får hon ju alltid betfor för magens skull och så får de kornkross och miniraler.

Tror du att jag kan ge båda hippo bas?

Vilket kraftfoder du ska ge beror ju på grovfoder analysen,i bästa fall behöver du inte ge nått

Som redan skrivits, VILKET kraftfoder du ska ge beror ju på höanalysen.

Men säg att höanalysen visar att den unga behöver ha si och så mkt MJ och protein extra förutom höet, och kraftfoder X täcker detta. Medan den äldre har hela sitt behov täckt av höet. Då skulle jag köpa kraftfoder X till unghästen och ge den gamla EN NÄVE i krubban när den andra får.

Att ge 1 kg kraftfoder - oavsett sort - till en häst som inte behöver kraftfoder alls skulle jag aldrig göra. En näve räcker som krubbskrammel, och där kan de få 'vad som helst' (om de inte har hälsoproblem som påverkas av utfodring, fång etc) då det blir så få gram med en näve.

Hon får ett 1/2 på hela dagen, alltså 1/4 kg morgon/kväll..
Har aldrig analyserat höet, hur gör man det? Var skickas det?
Har alltid gått på hur det ser ut/luktar.

Hur det ser ut och luktar säger inget om innehållet ö.h.t.. Ta en analys så får du rätt redskap att veta hur du ska fodra hästarna på bästa sätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 575
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 868
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2