Vilken oljesort?

Sv: Vilken oljesort?

Ger bara kallpressad linfröolja, helt fantastiskt! :)

(Och hästen älskar det, slickar i sig om man häller rent i krubban! :d;))

Efter att ha läst artikeln, är det ngn som fodrar med fiskolja? Antar att det är detsamma som fodertran eller torskleverolja?

Jag tycker inte alls det känns normalt att ge hästen animaliskt foder. Jag penslar det dock på hovarna :-P men att stoppa i en gräsätare fiskolja känns väl långt bortom normalt? Vad tycker du? :-)

Är hästen sjuk är det en annan femma för mig.

Jag tyckeratt det är helt OK speciellt fiskleverolja som ju endast består av fett.
Däremot kan man ju ite börja mata hästar enbart med ex kött. Det är de inte anpassade till att klara av. Men de har enzymer som kan ta hand om oljan.

Allt är ju "bara" nånting annat ju :-D köttmjöl ser ju harmlöst ut tex. Men jag håller helt med, det känns fel för mig men visst är det lite "fett som fett" ur metabolisk synpunkt.

Kan ju hålla med ur en etisk synpunkt att det känns lite fel att ge ngt som är utvunnet ur fisk till ett djur som är gräsätare. Å andra sidan har jag gett ett glukosamin som är utvunnet ur grönläppad mussla och ett som är utvunnet ur fårull..... Verkade ju enligt artikeln ge bättre resultat än andar oljor :cautious:

*kl*

Snor tråden lite. Vad blir det egentligen för skillnad på innehållet när linfröoljan är raffinerad kontra kallpressad?

Letade olja till åringen igår och köpte på mig två flaskor för att testa om han vill äta. Dels blev det en flaska på Granngården (109 kr/liter) och dels en vanlig flaska på ICA (63,8 kr/liter).

Det skulle förstås vara smidigt att köpa från ICA, men har den oljan blivit "förstörd" på något vis?

Åringen kommer att behöva runt 1,5-2,5 dl/dag om han tycker om det, så förmodligen slutar det med att jag köper från Gunnarshögs till sist. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV