Vilken olja?

Sv: Vilken olja?

Hästarna hemma på ridskolan får antingen vanlig "matolja" eller rapsolja. Det är framförallt "gamlingarna" som får det, och några svårfödda rackare - alla för att lägga på hullet lite bättre. Två av dem är av typen "tanigare fullblod" som får rätt mycket olja tillsammans med havren, vilket verkar funka bättre än för mycket havre alt byta havren mot korn.

Rapsolja. Ger energi utan att hästen blit så het.....

FPL

Ger linfröolja, med tillsatt E-vitamin. För sommareksemen. Vet inte hur det påverkar eksemen (bara gett två månader), men ack vilken fin päls han har fått! Det är som pälsglans från insidan :D

Ger rapsolja. Dels för att jag inbillar mig att det gör pälsen finare, men också för magens skull. Diskuterade en gång i klassen under kursen hästens utfodring vilken olja man skulle vs inte skulle ge. Vill minnas att det egentligen inte spelade så stor roll, men kan se om jag hittar pappren.

Följdfråga: fick av en kamrat höra att Rapsolja inte skulle vara optimalt för hästens enzymsystem - men det är inget ni har hört?

Ger vid behov rapsolja, är för lat för att köra till affären för enkom linfröolja (som jag annars tycker ger bieffekten extra boost till pälsen).

Rapsolja ./. häst är en gammal skröna, ger man rapsolja av livsmedelskvalité är det en väldigt bra olja till hästar. Otroligt långsam invänjning på olja krävs, vissa hästar vet jag kan bli heltokiga av olja, men det märks snabbt. Beror ju främst på resten av foderstaten, hur mycket tillskottet verkligen ger.

Jag har precis börjat med linfröolja till shettisen pga att den kliar sig lindrigt och till treåringen pga att hon har lätt för att få sadelstadsknutor så jag tänkte ge oljan en chans. Fölungen får rapsolja för energins skull.

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 589
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 192
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar