Vilken nosgrimma resp. bett

Ebbalooba

Trådstartare
Hej!
Jag har en fråga ang en ridtravare som jag rider. Hon är väldigt het och stark av sig. Just nu använder jag mig utav ett pullar vilket fungerar sådär. Jag känner ingen skillnad mellan det och ett vanligt aschenträns på henne då hon fortfarande är sjukt stark. Själv använder jag mig utav ett tredelat bett. Har någon nån fundering om vad för sorts träns jag ska ha resp bett? Kan inte mycket om bett eller träns för den delen.
Mvh Ebba :)

Hej!
Jag har en fråga ang en ridtravare som jag rider. Hon är väldigt het och stark av sig. Just nu använder jag mig utav ett pullar vilket fungerar sådär. Jag känner ingen skillnad mellan det och ett vanligt aschenträns på henne då hon fortfarande är sjukt stark. Själv använder jag mig utav ett tredelat bett. Har någon nån fundering om vad för sorts träns jag ska ha resp bett? Kan inte mycket om bett eller träns för den delen.

Allt handlar om lydnad och muskler. Just gällande att skola om travare till ridhästar är inte mitt ess men jag tänker att du får börja med baslydnad och att träna upp rätt muskler så att hästen kan bära sig och jobba korrekt, då bör hon inte vilja springa ifrån ett arbete som är jobbigt samt förstår tygeltagen på rätt sätt.

Hej!

Håller med föregående:
Det handlar inte om betsling eller tränsning, utan om utbildning av hästen.
Lär hästen att söka eftergift.

Många löphästar är skolade att i dina ord ”vara starka”.
Om du drar ska de springa.
Så ta hjälp av tränare som är van att skola om travhästar.
De måste lära sig ett nytt språk och lämna det gamla. Utöver bygga andra muskler och kan ha svårt att bära sig pga att de är avlade för snabb körning och inte ridning. De kan då upplevas stela och starka när de tappar balansen.

Så ta hjälp av en bra tränare på plats.
Det sitter inte i nosgrimma eller bett. Det sitter i utbildningen.

Jag tolkar ditt inlägg som att du inte äger hästen du rider.
Nog måste väl ägaren/fodervärden/den ansvariga kunna avgöra vilken nosgrimma och vilket bett hästen trivs bäst på?

I övrigt instämmer jag till stor del om utbildning, men vill tillägga att många travhästar är skolade att vara som du beskriver. Ingen travtränare vill ha en het och bänglig travhäst, men däremot är de lärda att ta stöd i handen. Det som du uppfattar som stark och het är kanske en helt normal travhäst som gör det den blivit lärd.

Framför allt ska du tänka på att inte bli stum i handen och dra tillbaka. Försök inte blåhålla, bli inte hängande, bjud inte in hästen till att lägga sig i handen på dig. Var lätt och rörlig. Jag har själv tävlande travhästar och har "ställt om" fler hästar som haft för vana att ligga på ordentligt, och då bara kört dem. Ingen ridning, ingen dressyrträning, ingen omskolning. Så det behöver inte ens handla om utbildning i den meningen. Bara att visa ett nytt sätt och vad man själv tycker är önskvärd framåtbjudning och kontakt med bettet. Uppmärksamhet och eftergift.

Är hästen outbildad eller otränad, tänk också på att inte kräva för mycket.
Många travhästar blir heta och springiga när det blir jobbigt eller de inte förstår vad man begär.

Börja inte experimentera med bett och huvudlag på egen hand.
Fråga hästens ägare, om hen kanske har några tips eller kan visa dig hur hästen går för hen. Den kanske inte alls är lika stark och het när någon annan rider eller kör. Annars, ta hjälp av en bra tränare. Det är inte lätt att ställa om en travhäst i både huvud och kropp om man inte har så stor erfarenhet.

Hej!

Fråga ägaren? Be att få rida för instruktör/tränare som kan hjälpa dig och visa hur du ska göra.

Som flera skrivit är den troligen inte olydig utan gör som den är lärd.

Sitt inte och dra i tygeln utan släpp hellre efter, och håll dig i skritt tills du kan korta stegen / länga stegen / starta & stanna mjukt och fint i skritt. Sedan kan du rida i trav och träna på samma saker.

Om du flänger runt med mycket i handen så bara förstärker du hästens tro på att det är så du vill att den ska göra. Du måste lära om, och hästen måste lära om - vilket tar lite tid!

Jag har utbildat ett gäng travhästar, modell " heta, starka", mer eller mindre känsliga i munnen. Det hela handlar om att dom måste skolas om, byta bett, eller nosgrimma kommer inte hjälpa i längden.

Jag skulle börja med att kolla tänderna, sen är det dressyr i skritt , halter och övergångar till trav som är steg ett. Det kan ta flera månader.

Tålamod, lycka till!

En häst kan känna att en mygga landar på kroppen. Det är alltså inte en fråga om stark/okänslig utan hästen förstår inte/struntar i trycket som blir i munnen när du tar i tyglarna p.g.a tidigare inlärning. Det är lätt att betsla upp till starkare bett, men det är inte där problemet ligger, problemet ligger i utbildningen och att ge hästen eftergift när den svarar på signaler.

Vill tillägga att en häst bara kan göra det man ber om, om den förstår vad man vill. Det är ungefär som att likna det med att prata kinesiska med en svensktalande person, hen förstår inget mer bara för att jag skriker. Dra mer/ öka styrkan i bettet innebär ju bara mer tryck, men hästen förstår fortfarande inte hur den skall komma ifrån det. Om hästen får för sig att testa att minska farten eller sänka huvudet (kanske av en slump) så måste man ge eftergift i det ögonblicket för att hästen skall lägga ihop två och två. Tryck i bett=sänka farten = slipper obehag.

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 768
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 741
Senast: Yrja
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 174
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka