Vilken nivå på KM?

Krockodil

Trådstartare
Råder lite delade meningar innom klubben.

Vilken nivå skulle ni sätta Klubbmästerskapet på? Den nivån som alla kan starta i, vare sig de tävlar dressyr eller inte (typ LB nivå) eller lägger ni den på en nivå där dressyrekipagen som tillhör klubben vanligen tävlar? Eller lägger ni den så att klassen passar de bästa innom dressyrekipagen?

Är ni en liten eller stor klubb, med hur många dressyr / resp. hopp ekipage?

Sv: Vilken nivå på KM?

När vi har Km på klubben börjar vi med att dela in alla ryttare mellan juniorer och seniorer. Sen får varje ryttare rida den klass som de är mest lämpade för, och högst % vinner KM.

Som ett exempel:
x har aldrig ridit en dressyr tävling förr och tränar på LC nivå, är alltså mest lämpad att rida LC, y rider och tränar LA men har heller aldrig tävlat, då brukar vi besluta mellan LB och LA. Rider X på 65% och Y på 64% så vinner X KM

Vi är dock en ganska liten klubb, ibland om det är många anmälningar och risken för att det ska bli ojämt i staterna är stort, och det är många bra ryttare i LC:n har vi haft det som så att de som rider LB får 1%+ och de som rider LA 2%+ för att hjälpa till lite att jämna ut.

Vi är jämt med hopp/dressyr ekipage på klubben, även mkt fälttävlan:)

I förra klubben så fick de som var placerade i LA tävla LA medan de andra fick tävla LB, procent mot procent.

I nuvarande klubb så tävlar man LC/LB

Har hört att man i Djursholm har FEI ponnyprogram i KM :p

Vi har en liten klubb där de flesta är ridskoleryttare. Vi korar inte mindre än 5 klubbmästare varje år: Ryttare med funktionshinder, lektionsponny, lektionshäst, privatponny och privathäst.

Vi har lagt oss på en nivå som de flesta kan vara med i. Ryttare med funktionshinder rider valfritt program, lektionsekipagen LC och privatekipagen LB. Antalet hoppekipage är vida överstigande antalet dressyrekipage

Min förra klubb hade 4 olika, lektionsryttare på ponny, lektionsryttare på häst, privatryttare på ponny och privatryttare på häst. KM för lektionsryttare ponny var LC:2, lektionsryttare häst LB:2. Privatponny LB:2 och privat häst LA:3.

När jag tävlade KM med min ponny red jag och de andra FEIs mästerskapsprogram.

I nuvarande klubben har jag för mig att man rider det svåraste programet man tävlat.
Har du tävlat LB rider du LB på KM. Har du tävlat FEIs mästerskapsprogram rider du FEIs mästerskapsprogram på Km.
Därmed kan alla vara med och bedömas på sin nivå vilket gör att LB ryttarna kan vinna över de som rider FEI och vice versa.

Senast ändrad:

Vi har en ganska liten klubb där dressyren inte är så spec. stor, och de flesta är dessutom lektionsryttare.
Här går ponny/junior KM i LC:2 och senior i LB1.

Jag tycker ett bra upplägg är mini km och vanligt km om man har tillräckligt många tävlingsekipage. Det blir ju inget bra KM om LC ryttare måste tävla mot Msv ryttare exempelvis.

Tack för alla svar. Det verkar vara ganska olika mellan klubbarna.

Det som är lite lurigt hos oss är att vi alltid lägger KM.et på höstens dressyrtävling. Ett två-dagars meeting med lokal-regional från LC till St. George. Så antalet klasser är då ganska begränsat, därför kan vi inte dela upp Km.et i flera olika klasser.

För det jag tycker känns lite konstigt är att om man lägger Km.et på en nivå där alla kan vara med så utesluter vi ju de "riktiga" dressyrekipagen som tävlar högre och kanske rent av är uppklassade ur LB eller som prioriterar högre klasser under ett meeting.

För mig är Klubbmästare den som är bäst i klubben just då innom sin gren. Fler som tänker som jag? Eller är det jag som är ute och cyklar?? :o

Men då är det väl bara att man får starta den klass man vanligtvis tävlar, om ni ändå ska ha klasser från LC till George:)

Eller som vi har, den klass man har tävlat mest under året..
Vi brukar ha nån LB, nån LA och nån FEI(ponny) och MSV häst och sen vinner den med högst procent. Helt klart mest rättvist :)

För mig är Klubbmästare den som är bäst i klubben just då innom sin gren. Fler som tänker som jag? Eller är det jag som är ute och cyklar?? :o

Jag håller med, men vi har aldrig högre än LA:1 på våra klubbtävlingar då vi som sagt inte är någon stor klubb och därmed inte heller har några ekipage som är uppklassade :)

På små klubbar blir det då samma klubbmästare år efter år...o då slutar det med inga starter för om du inte har EN chans att vinna så rider du inte KM till slut.

KM är jättesvårt att lägga på rätt nivå men just inom dressyr tycker jag man kan ha olika KM mästare så man tävlar i den klass man är klar för upp till LA. Finns det många MSV ekipage får ju nivån höjas.

Vi är en liten klubb med främst ridskoleryttare, vi har oftast haft flera klasser så tävlar man på sin nivå och den med bäst % vinner. Tycker det är roligast för en klubb som våran, så att alla får vara med och den som är bäst på sin nivå får vinna... :p

Tack för alla svar. Det verkar vara ganska olika mellan klubbarna.

Det som är lite lurigt hos oss är att vi alltid lägger KM.et på höstens dressyrtävling. Ett två-dagars meeting med lokal-regional från LC till St. George. Så antalet klasser är då ganska begränsat, därför kan vi inte dela upp Km.et i flera olika klasser.

För det jag tycker känns lite konstigt är att om man lägger Km.et på en nivå där alla kan vara med så utesluter vi ju de "riktiga" dressyrekipagen som tävlar högre och kanske rent av är uppklassade ur LB eller som prioriterar högre klasser under ett meeting.

Spontant känner jag lite att den ryttaren som normalt rider St. George inte borde se just ett klubbmästerskap som så viktigt och prestigefullt. Tror att det är mer viktigt och motiverande för ryttare på lägre nivå. Om nu inte majoriteten av klubbmedlemmarna tävlar på en väldigt hög nivå då.

(Min klubb har inte ens haft en enda liten dressyrtävling på några år, så jag kan inte uttala mig gällande hur vi gör :p)

I min klubb går KM vinsten till den med höst %.
Det rids alla möjliga program, allt från LB till GP Kür.

Så har vi också, ungefär fast bara några olika program.

Ridskoleekipagen brukar rida LB:1 eller LB:2

Privatponny rider LB:1 eller LA:1 beroende på vad man startat för klasser under året. Har man ridit LA på över 60% ska man rida LA:1, annars rider man LB:1. Högsta procenten vinner.

Privathäst rider LB:2, LA:4 och nån msv. Lika dant där, har man ridit LA över 60% så ska man rida LA:4. Har man ridit msv på över 60% ska man rida msv. Och så vinner högsta procenten. :)

KL
De 2 olika klubbar jag har tävlat på har haft ungefär samma upplägg. De finns ett LC program, ett LB och ett LA. Sen rider man antingen LC+LB eller LB+LA. Bäst samanlagda % blir klubbmästare. Båda klubbarna är relativt små då det är Gotland vi pratar om...:angel:
På så sätt kan alla vara med! De få ryttarna som tävlar högre än Msv är oftast inte med, eller så rider de en annan häst (unghäst tex.)
Vi korar ju även Årets Dressyr/Hopp/Fältävlans Häst/Ponny varje år, ofta vinns dessa av dem som tävlar högre klasser så det är lite som ett KM i sig det med...

Jag har en känsla av att Klubbmästerskapet oftast är viktigare för de yngre mer orutinerade ryttarna.

Så har vi oxå men man får pluspoäng ju högre klass man tävlar , typ 3 poäng eller något.

Ridskolehästarna tävlar alltid för sig och privathästarna för sig. Vi lägger inte in KM i en klass på en tävling utan KM är en tävlingdag för sig.

Vi har ett min KM o ett vanligt KM. Går i två omgångar. Mini KM är LC:1 ev LC:2 o LB:1, man får inte strarta mini KM om man har placeringar högre än LB:1 om jag minns rätt.
Stora KM går på LA nivå.
En medelator klubb är det nog. Bra koll jag har :confused:

Vi har lagt upp det som en serie om 3 gångar. Då kan man välja 2 spår LC-LC-LB eller LB-LB-LA. Sedan läggs placeringarna samman och den som får mest poäng blir km. Detta rider vi på tidiga våren innan tävlingssässongen kommit igång, dels har man något att träna för under den tråkiga vintern, dels hinner man få några program i kroppen innan man ger sig ut i hetluften.
Naturligtvis ett spår för häst och ett för ponny. Än så länge har vi inte behov av högre klasser. Dressyren är inte jättestor i vår klubb, men de flesta rider detta just för att ha ett mål med vintertäningen även de som hoppatävlar.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Dressyr Ja vad säger ni? Jag tävlade ganska aktivt på upp till Msv B- nivå för 12-15 år sedan och har sedan 2011 bara gjort någon enstaka...
Svar
3
· Visningar
1 260
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar