Vilken musiklåt skulle du vilja ha till din egen begravning?

Jag har upplevt i alla fall en sådan begravning. Dvs där närmast anhörig utgått från sig själv. Och det blev... ...om inte respektlöst så i alla fall helt verklighetsfrånvänt.

Men var och en gör som man vill förstås. Den avlidne kommer inte att bry sig.
Det kan ju också vara så att de efterlevande har väldigt olika bild av den döde. (Säger såklart inte att det var så i det fallet.)

@Palermo För min del känns det fint att få lyssna på det som påminner om den saknade personen. Blackbird av Beatles spelades på en närståendes begravning nyligen, en favorite hos den avlidne. Jag blev påmind om en massa ljusa stunder trots att begravningen var tung, musiken blev både en tröst och ett fint minne 🙂

Jag hoppas att det inte spelas en massa sorgligt på min begravning, även om jag inte riktigt vet vad som skulle vara lämpliga önskemål. Tänker att lite punk och 80-talig pudelrock hade piggat upp 😄 Om närstående skulle bestämma utan önskemål från mig så hade det tveklöst spelats Bowie och Nick Cave.
Precis. Den senaste begravningen jag var på var riktigt riktigt tung, då var det en tröst åtminstone för mig att Final Countdown spelades som sista låt. Oavsett om det var min bekant som själv velat ha den eller hens närstående som valt så passade den klockrent. Det var min bekant och hens humor i ett nötskal.

Sånt som påminner om den döda verkar det ju troligt att man skulle ge plats åt ändå.

Absolut, men det kräver ju att man har pratat om eller lyssnat på musik tillsammans och det är det ju inte alla som har, eller har haft intresset att göra. När man väl står där kvar, med tusen andra praktiska saker att rodda med och ska välja rätt musik så är det inte så konstigt om det känns svårt. Hur sammanfattar man någons liv med några låtar och/eller psalmer liksom? Då är det rätt skönt att veta vad personen hade gillat själv, känner jag i alla fall.

Jag har funderat och skulle nog vilja ha Taylor Swift - All too well (10 min ver) men jag vet inte om deltagarna skulle uppskatta 10 minuter Taylor? :angel:

Jag har haft två låtar sen säkert 15-20 år;

Håll mitt hjärta (Björn Skifs)
Jag vill tacka livet (Arja Saijonmaa)

Men vill nog helst att någon sjunger dom.

Sabatons cover på "1916" skulle absolut passa på en begravning tycker jag. Den är mäktig och har i allra högsta grad sorg och förlust som tema.
Ja jösses ❣️
Jag har nog bara lyckats att lyssna och titta på den en enda gång utan att tårarna rinner och på något sätt så tänker jag alltid på min mormor och morfar och vad deras generation gått igenom :heart

Min morfar gick till sjöss som 16-åring, jobbade på sjön och läste upp sig till sjökapten, för att få kunna läsa till lots och blev mästerlots innan han var nöjd.
På hans begravning var min önskan att solisten spelade och sjöng "Så länge skutan kan gå".
Den kan jag inte längre sjunga och spela själv, för jag blir för ledsen - morfar :heart

Jag tycker "Release me" av Oh Laura skulle vara jättefin till min begravning 😁 Och jag tänker på det varje gång jag hör den! Men det är ju lite tokigt för det är väl från början en låt som skrevs som reklam för en bil eller nåt 😁 Men utifrån texten och känslan i låten tror jag ändå att den måste ha förekommit en del på begravningar!

På min mamas begravning hyrde vi in en solist som bl.a. sjöng "1:a gången" av Magnus Uggla (mamma älskade Uggla). Den var också fin på en begravning tyckte jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka