Vilken musiklåt skulle du vilja ha till din egen begravning?

Inn a min mamma dog (cancer) hade hon planerat sin begravning in i minsta detalj, det var inget vi visste men det går skönt att hon hade gjort det och vi hittade en präst som även följde mammas önskemål.

En av låtarna hon ville ha var "Där du andas" av Marie Fredriksson och den tycker jag är så fin och skulle tänka mig att ha den även på min begravning.

När jag var riktigt liten brukade min pappa spela en särskild låt för mig när han nattade mig, en hit på den tiden. På grammofonskiva, faktiskt på "stenkaka" på en vevgrammofon med tratt, som han sparat sedan han själv var liten. Den låten fick en bekant musiker spela på pappas begravning. Idag somnar mina egna barn varje kväll till den låten (om än på Spotify), och den kommer att spelas även på min begravning. Kanske mina barn kommer att spela den även för sina, en gång.

Hade förstås tänkt skriva vilken låt det är, men det blev litet för känslosamt.

Over the rainbow med Freddie Wadling och Fläskkvartetten, det absolut vackraste jag vet.
Är inte med i kyrkan och ska ha en borgerlig begravning.

Mitt ex som spelat i rockband begravdes i största kapellet på Skogskyrkogården med en borgerlig begravningsförrättare. Det var knökfullt och den finaste begravning jag varit på. Hans gitarr stod bredvid kistan. Vänner till honom spelade olika låtar som Stairway to heaven.

Jag antar att det måste spelas Highway to hell när de begraver mig.

Mvh
Gjort-en-del-tveksamma-val-genom-åren

Åh... har de kristna rätt kommer jag definitivt att åka neråt när jag dör. Jag har haft ALLDELES för roligt i mitt liv... och kanske heller inte gjort de kristligt godkända valen alltid :angel:

Edit: Under en lång tid (innan jag var tvungen att bli seriös och "corporate") hade jag "No fear, no remorse" som mejlsignatur :D

Åh... har de kristna rätt kommer jag definitivt att åka neråt när jag dör. Jag har haft ALLDELES för roligt i mitt liv... och kanske heller inte gjort de kristligt godkända valen alltid :angel:

Edit: Under en lång tid (innan jag var tvungen att bli seriös och "corporate") hade jag "No fear, no remorse" som mejlsignatur :D
Det är ju tur att man inte är medlem i kyrkan och får begravas på annat sätt.

Hmm svår fråga. Måste man ha något pretentiöst val av musik för en begravning? Måste man ha en "begravning" alls. För egen del är det för sent då, men självklart ställer jag upp (även om jag inte står upp ;)) om anhöriga vill ha en ceremoni. Och jag förstår att det är "lättare" att hantera om det finns tydliga önskemål.

Jag har så många mörka val som nog skulle göra folk mer ledsna snarare än peppa. 😅 Men "Closing time" med Semisonic måste vara med, jag levde nog mitt bästa år när den kom ut och jag har så härliga minnen av att sitta och spela rollspel och upptäcka mig själv medan den spelades på radio på internatet. Titelmusiken till "Wolfs rain", Stray också.
Någon powermetal absolut!

When the saints go marching in? The Final Countdown? Pärleporten?

På den seriösare sidan: Artur Eriksson med O store gud. Det är det vackraste jag vet. Är inte religiös men satan i gatan vad fin den är.

Hmm svår fråga. Måste man ha något pretentiöst val av musik för en begravning? Måste man ha en "begravning" alls. För egen del är det för sent då, men självklart ställer jag upp (även om jag inte står upp ;)) om anhöriga vill ha en ceremoni. Och jag förstår att det är "lättare" att hantera om det finns tydliga önskemål.
Men en av de mest populära "Time to say goodbye" (gärna i tappning av Bocelli+Brightman) är en bra låt men med lätt obegriplig text.

Musik är nog överskattat, en dikt av Ferlin kanske blir fint:
Vårt liv är en vindfläkt, en saga, en dröm,
en droppe som faller i tidernas ström.
Den skimrar i regnbågens färg en minut,
brister och faller och drömmen är slut.

Nils Ferlin

Jag vill inte ha begravning alls, en minnesfest kan jag kanske tycka vore bättre att ha i min ära i så fall. Och musik är inte riktigt min grejj heller, så det är bättre att de som är där tar musik som de trivs med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka