Vilken matta till hästtransportrampen?

Wembley

Trådstartare
Min gamla Kylinges matta på rampen är sliten och behöver bytas ut.

Är det någon som har förslag på bra mattor? Viktigt är förstås att den är slitstark, ger bra fäste, men gärna också är lätt att rengöra. Tacksam för förslag! Gärna förslag på inköpsställen och/eller länkar :)

Sv: Vilken matta till hästtransportrampen?

jag lämnade in min gamla transport på macken här som även servar o säljer släp. Fick en toppen bra ribbad gummimatta för 1500:- inkl montering.
Så hör dig för hos ÅF runt omkring.

Ny matta kan du köpa direkt av släpåterförsäljaren normalt, färdig med rätt mått.
Om det är för dyrt (brukar ju vara ett dyrt alternativ) så kan du höra på mattaffärer. Industrimattor i gummi som är armerade går att använda på baklämmen, det hade jag på ett gammalt släp jag renoverade. Det är dock också rätt dyrt.
Billigast är om du har någon industrikontakt och kan tigga till dig gamla transportband. Dessa är armerade och väldigt rejäla, dock samtidigt tämligen tunga vilket gör luckan tyngre att stänga. Hittar du inte med ribbor i så får du skruva fast egna träribbor i t ex ek (= hårt och slitagetåligt).

Tack för tipset! Vi hade nog tänkt oss att byta mattan själva, min sambo är ganska händig och har bl a bytt golv och väggar tidigare i släpet. :)

Ja, vi är nog inne på en gör-det-själv lösning. Har idag någon form av matta som är mer åt textilhållet som fungerat ganska väl. Tycker att gummi dels som du säger blir tungt och dels kan bli halt, vi hade en sådan med "ribbor" en gång tidigare. :)

Puttar lite, fler förslag på mattor någon? :bow:

Mattan måste vara armerad, annars går den sönder direkt.

armerad?,
stallägarens transport har heltäckningsmatta på sin ramp, den har suttit där flera år.

Ja, vi har också haft någon slags textilmatta hittills som fungerat utmärkt sedan ca -95, men nu är utsliten och måste bytas. Jag kanske får ta med delar av den gamla mattan för att hitta någon liknande :)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 216
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
969
Senast: Sonic76
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka