Vilken mat är bäst?

Yrja

Trådstartare
Jag har funderat på detta.. Vad ska man egentligen ge katten? Vilket foder kan de ta upp mest näring från och vilket foder ska man undvika?

Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Vilken mat är bäst?

Man ska undvika allt där huvudingrediensen är spannmål. Katter behöver inte kolhydrater och sånt. Inte en frisk katt iaf.

Man ska undvika hög magnesiumhalt, det främjar urinsten vilket vi inte vill ha.

Man ska undvika Friskies och dom fodrena man köper på vanliga affärer. Enligt vår foderexpert sol så är Mjau blötmat bra, resten sådär. Blötmat bättre än torrfoder. På djuraffärer är väl allt foder ungefär likvärdigt, läste i en undersökning av Hills torrfoder inte var sådär kanon dock, men sanningshalten i det är inte nått jag kan bedömma.

Katten är en renodlad köttätare och de behöver mycket animalier. Kött, ben, organkött, köttbiprodukter och liknande är sådant katten bäst tillgodogör sig och mår bäst av.

Katten behöver mycket protein, hyfsat mycket fett och inga kolhydrater alls.

Kolla mao. på ingredienserna samt protein- och fetthalten. Torrfoder (av alla skag) innehåller mycket vegetabilier (majs, majsgluten, vete, soja, ris och liknande) medan burkmat KAN innehåller mycket mer animalier och mindre vegetabilier.

Bäst är BARF dvs. Biologiskt Anpassad Rå Föda. :D

Tack båda för riktigt bra svar. :bow:

Nu vill jag att mina katter ska ha fri tillgång på foder och därav är torrfoder nästan ett måste. Frågan är då vilken sort man ska använda. Jag är ingen millionär, tvärt om just nu, så självklart är billigare alternativ intressanta, men samtidigt går kattens hälsa före. Så vad ska man välja om man vill kombinera de två sakerna?

Katterna är 2, 1,5 och sen har vi en bebis på 12 veckor som ska gå över till ny mat från att ha ätit Royal Canin (1-3 månader). De äldsta är vanliga bond-/huskatter och den lilla är birma och ev. norsk skogkatt - blir långhårig. Om detta gör någon skillnad.

Eukanuba Adult. Det kan du ge även kattungen utan problem. Det är inte billigt, men antagligen det bästa torrfodret som finns i Sverige. Sannolikt det torrfoder som innehåller mest animaliskt protein (kött öht) här i Sverige. Gäller INTE för Eukanuba Adult Indoor eller Eukanuba Adult Light... där har man "boostat" proteinhalten med mer vegetabiliskt protein.

Finns i djuraffärer och priset ligger på kanske 500-600 kr för 10 kg.

Förlåt tintilar, nu nappar jag din tråd.

Eftersom mina pojkar än så länge blåvägrar att äta blötmat (suck) äter de för tillfället mjau torrfoder och tycker att det är gott. Hur pass vettigt är det ur näringssynpunkt? Huvudingrediensen är kött i alla fall :crazy:

Sol: Låter lite dyrt.. hur länge räcker det till tre katter? :crazy:

Sastra: Ingen fara.. :D

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 645
Senast: Sonic76
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 236
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama