Vilken lag reglerar hästköp? Och lite fler frågor.

Alexandra_W

Trådstartare
Nu ska jag på rekordtid tota ihop ett fördjupningsarbete i Rättskunskap. Vi ska fördjupa oss lite i en lag eller del av en lag. Jag tänker då studera det där med hästköp och att hästar räknas som "sak" så man har den där tvåårsregeln om dolda köp etc. Men jag har drabbats av luciasenilitet och kommer inte på vad det är för lag som reglerar. Konsumentköplagen?

(Alltså om jag som privatperson köper en häst).

Help, please. Jag har alltså tänkt fördjupa mig i hur fel lagen slår när det gäller hästar och det orimliga i att det ska vara två års tid för dolda fel när det gäller ett djur som häst, och att det är en oskäligt lång tid för säljaren att vara ansvarig. Men det är så länge sedan jag hade anledning att fördjupa mig i lagen så jag har glömt det mesta.

Om du som privatperson köper häst av en annan privatperson gäller köplagen. Köper du av någon som kan betraktas som näringsidkare gäller konsumentköplagen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fel tråd jag VEEEET. Men jag vill ha snaaabbt svar och det är fler vakna människor här än på juridik. Jag ska skriva ett rekordsnabbt...
Svar
1
· Visningar
1 020
Senast: Cattiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama