Vilken klippmaskin är bäst?

Snobbwn77

Trådstartare
Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som jag inte vet märke på men som var nätdriven. DeLaval var batteridriven vilket var väldigt smidigt. Men finns det nackdelar med batteridrivet (mer än batteriet kan ta slut)? Tar gärna emot tips på bra maskiner till vettigt pris!

Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som jag inte vet märke på men som var nätdriven. DeLaval var batteridriven vilket var väldigt smidigt. Men finns det nackdelar med batteridrivet (mer än batteriet kan ta slut)? Tar gärna emot tips på bra maskiner till vettigt pris!
Jag har alltid klippt med stora maskiner och har nu en Heiniger Xperience. Klipper ben o halva huvet med den utan bekymmer men lite meck, och alltid varit nöjd. Klipper även åt vänner o bekanta så brukar bli några hästar varje år.

Men så klippte jag en kompis häst med hennes maskin, en CB35 med lite bredare skär och nu vill jag ha en lika. Så smidigt! Sladdlöst, lättklippt, tyst. Två batterin så ingen risk att stå halvklart. Hästen har tjock päls men inga problem. Jag ska klippa den snart igen, då ska jag ta hela benen och den pälsen brukar kunna vara lite tjockare ändå, så hoppas det går lika enkelt. Lär nog byta ut min stora mot en sån smidig 🤣

Jag hade aldrig klippt tidigare, men googlade runt lite och fastnade för Wahl Avalon. Bra pris, sladdlös och väldigt tyst. Min häst som jag förmodar heller aldrig blivit klippt stod som ett ljus 😊

Jag köpte en Heineger Xplorer till min islandshäst för någon vinter sen. Enkel att klippa med och klarar lurvig häst fint.

En nackdel som jag ser med batteridrivet är att det är tyngre än med sladd. Klipper man många hästar i rad kan det bli slitsamt.

Jag har tidigare haft en stor monstermaskin med sladd, stark men ljudlig och tung. Nu har jag en Mooser Avalon, ok stark och smidig. Klipper islandshäst men brukar försöka klippa första gången innan hon är fullpälsad. Så,ä vad som är bäst tänker att det beror på vad man tycker är viktigast :)

Jag skulle aldrig köpa klippmaskin med sladd, tycker det är en onödig risk med liggande sladd plus att man då måste vara vid ett uttag när man klipper.
Största nackdelen med batteri är väl att det blir tyngre (batteriet väger) plus att man får en begränsad tid på sig att klippa. Det senare kan man ju påverka genom att välja en med bra batteritid eller att ha dubbla batterier.

Jag har en wahl avalon som jag tycker är en bra kompromiss till bra pris. Men är man villig att lägga mer pengar finns det nog fler att välja på som säkert är ännu bättre.

Har en heiniger xplorer och en heiniger saphir, båda med batteri.
Klipper först med den stora en stund sen klipper jag t ex huvud eller mellan ben med den lilla och varierar mellan maskinerna under klippningens gång. Spar på både maskiner och skär att de får svalna lite extra under tiden.

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
608
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
827
Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
1 194
Senast: Bri
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 024
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka