Vilken klass ska jag starta ?

M

MyownGucci

Hejhej !

1:a maj ska jag tävla båda hoppning och dressyr. Det är endast klubbtävling och inte särsklit seriöst heller. ( klubbens första tävling) Både dressyren och hoppningen är clear round klasser.
Men nu är det så att jag har börjat vela lite fram och tillbaka vad jag ska starta i i hoppningen.

Hästen i fråga är en 5åring som jag haft i 3 månader. Det blir hans första tävling, men har tidigare varit tränat 110, 120 ( han skulle gått falsterbo i sommar) .
Jag känner han jättebra, och igår tränade vi på banan där tävlingen ska hållas. Vi hoppade som max en meter. Han hoppade med god marginal och allt så höjden är inte något problem.

Jag hade bestämt från början att jag skulle vart med 70 och 90cm, ´min tränare tyckte också det. Men i dag fick jag " skäll" av en viss person som tyckte det var rent idiotiskt av mej att starta 90 eftersom banan endast är 50x20m lång. Men jag hoppade faktiskt 1 meter där igår UTAN martingal till och med. Dock bara 4 hinder, men det var inte alls trångt.

så nu har jag blivit jätteosäker helt plötsligt. Vad skulle ni ha gjort ?

:)

Sv: Vilken klass ska jag starta ?

om jag fattade det rätt är det eran första tävling tillsammans.

Och då tycker jag som före gående lyssna på din tränare. :)

Jag skulle aldrig vilja hopp "högre" hinder på första tävlingen med hästen då man inte alls vet hur den blir. Känner du han jätte bra när du är på en tävlings plats och är lite nervös oxså? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Okej, ska nog starta 90 iaf =)

angående nervosititen tror jag inte det är några problem. Tävlingen hålls på en bana några kilometer hemifrån mej och alla som är med känner jag jätteväl + att domaren är som en syster för mej. Så det blir ju inte som en riktigt tävling :P men självklart är det ju lite pirrigt.

hästen därimot vet ja inte hur han blir. men jag hoppar nog 70 först och ser hur det känns. I allra värsta fall kan jag ju avanmäla mej till 90 :)

Ok jag har oxså bara ett par kilometer till klubb tävling men första gågerna var det nervöst men nu är det som vilken träning som hällst :)

hästen därimot vet ja inte hur han blir. men jag hoppar nog 70 först och ser hur det känns. I allra värsta fall kan jag ju avanmäla mej till 90 :)

Precis vad jag skulle säga :D

Det är ju inte svårare än att avanmäla sig, eller utgå om det går dåligt.
:)

lyssna på din tränare, och ta den höjd som känns bäst för dig. det är ju faktiskt så att du känner din häst bäst, och inte den personen som "skällde" på dej.:bump: jag tror att din plan funkar bra!!!

jag tkr att du ska göra som din tränare har sagt! :) Om din häst har gått så höga klasser och du känner att ni är mogna för det, så kör på! :bow:

Du ska starta i den höjd som är 10cm lägre än din normala träningshöjd.

Du ska starta i den höjd som är 10cm lägre än din normala träningshöjd.

hm, tyvärr så finns det ingen klass som är det. om du läser ovanstående ^^. och så var det ju inte riktigt det jag ville ha hjälp / tips om , men tack för tipset , ska komma ihåg det till nästa tävling :idea:

Du tränade väl på 1m? Och 90cm fanns att starta?

I vilket fall, finns inte 10cm lägre så går man ned ännumer.

vadå starta o falsterbo ?
Om man tränar 120-130 hemma... så är det nog inte det att man går falsterbo... där äre 130 för d-ponny ocg 135-150 cm för storhäst....
man tävlar väl ändå inte i 20 cm högre än vad man tränar...

vadå starta o falsterbo ?
Om man tränar 120-130 hemma... så är det nog inte det att man går falsterbo... där äre 130 för d-ponny ocg 135-150 cm för storhäst....
man tävlar väl ändå inte i 20 cm högre än vad man tränar...

OM du läser inlägget ordentligt innan du svarar ser du att hästen endast är fem år gammal och över huvud taget inte får gå över 1.20. Att tävla i Falsterbo innebär inte bara att tävla skyhöga klasser, det finns klasser för unghästar också vet du...

gör som din tränare säger, skit i sådana tråkiga människor. (:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 184
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Tävling Jag har undrat på länge varför man inte kan tävla med placering om det inte är 1meter och högre på storhäst? Jag har en stor häst som...
Svar
6
· Visningar
1 481
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka